zaagtafel voor zagen van beukenhout

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
:?: Ben op zoek naar een opklapbare zaagtafel met cirkelzaag voor het over de lengte zagen van beukenhouten balkjes 80x80 mm.
Ik denk zelf aan een Makita 2704x van 1600 watt.
De zaag van de Makita steekt maximaal 93mm boven de tafel uit.
Vraag heeft iemand ervaring met een zaagtafel van 1600 watt waarmee hij of zij beukenhout kan zagen van 80x80 mm.

Dank
Simon
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
simon,

mijn zaagtafel heeft 1200 w opgenomen vermogen en een maximale zaaghoogte van 50mm. ik kan er dus 50mm balken meeschulpen. als een machine iets kan wil niet direct zeggen dat dat een goed idee is. dergelijke balken en grotere zaag ik elders. de impact is te groot op mijn machine. waarom eigenlijk alleen beuken balken??
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Omreden dat ik diverse beuken balken heb en als ik er beuken mee kan zagen dan weet ik zeker dat ik er ook andere houtsoorten die zachter zijn mee kan zagen.

Simon
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb 70mm vuren gezaagd op een Makita 7404x en 70mm past net onder de veiligheidskap.
Ideaal is het in ieder geval niet. Ik vraag mij trouwens wel af of ie 93mm boven de tafel uitsteekt. Volgens mij redt ie dat niet.

Qua hardheid zo een dikke balk durf ik niet te zeggen. Dat heb ik niet geprobeerd toen ik die tafel had.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
U schrijf over het model 7404x dit moet een ander type zijn dan waarnaar ik zoek.
Ik zoek n.l.makita 2704x waarbij in de beschrijving staat dat de maximale zaagdikte 93 mm is.
Dus ik wil weten of deze machine beukenhout kan zagen.

Dank
Simon
 

tuoh

Oud hout
simon zei:
U schrijf over het model 7404x dit moet een ander type zijn dan waarnaar ik zoek.
Ik zoek n.l.makita 2704x waarbij in de beschrijving staat dat de maximale zaagdikte 93 mm is.
Dus ik wil weten of deze machine beukenhout kan zagen.

Dank
Simon

Met elke zaagmachine kan je Beuk zagen, al zal de manier waarop wel verschillen van machine tot machine.
Als je maar 1600W ter beschikking hebt zal dat sowieso niet in één keer kunnen, je zal meerdere malen het hout over de machine moeten halen, telkens de zaag iets hoger zettend.
Het is niet omdat een zaagblad op zijn maximum stand 90mm boven het blad uitkomt dat je er dan ook 90mm dik mee kan zagen in één beweging.

Wil je die dikte vlot in één bewerking zagen dan heb je al snel 5pk motorvermogen nodig :eek:
Je zaagmachine komt dus flink wat power tekort, het gevaar van een verbrande motor is dan ook niet ver weg.

Een betere oplossing voor je probleem is een lintzaag, zelfs met een lichte motor is de zaagcapaciteit hier flink wat groter, of een zwaardere cirkelzaagmachine, maar die is dan weer direct een stuk duurder. Nog een andere optie is hierboven al aangehaald door Rick, laat de balken al grotendeels verzagen door een iemand met een zware zaagmachine, de rest moet dan wel lukken op je machine.

Mvg,

André
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Andre,
Ik heb een lintzaagmachine maar daar lukt het niet mee.
Maar meerdere keren je hout door de zaagbank halen had ik zelf nog niet aan gedacht,zo zie je maar weer dat er toch DHZ zijn met meer ervaring.
Dank voor deze tip.

Simon
 
A

Athanor

Guest
Dan moet je wel goed uitkijken met het risico van zg. "kick-back" omdat je mogelijk je spoumes moet verwijderen als dat boven de zaag uitsteekt. Dat is nodig als je zg. blinde zaagsneden maakt, welke voor in Nederland geleverde machines verboden zijn. Een alternatief is om het spoumes lager te maken dan de zaag en/of eventueel en terugslagbeveiliging maken met een zg. Featherboard.

Fons

P.S. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dat niet met een lintzaag lukt. Dan moet je zaag wel heel erg bot zijn geworden. Koop eerst eens een nieuw zaagblad en probeer dat nog eens.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste Fons,
Ik ben ook maar een DHZ en heb maar een kleine lintzaag (HBM 350) met een nieuwe zaag 15 mm breed ,heeft moeite met beukenhout te zagen soms verbrand het hout.
Mogelijk zijn de tanden niet goed gezet.

Simon
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
simon zei:
U schrijf over het model 7404x dit moet een ander type zijn dan waarnaar ik zoek.
Ik zoek n.l.makita 2704x waarbij in de beschrijving staat dat de maximale zaagdikte 93 mm is.
Dus ik wil weten of deze machine beukenhout kan zagen.

Dank
Simon

Typfoutje. ik bedoel de 2704x, die ik noem bestaat namelijk niet.
kortom, met een 2704x moet je de beveiliging eraf halen om meer dan 70mm te zagen.
De kickback die dat als gevolg heeft, heeft mij een middagje EHBO en bijna mijn duim gekost, dus dat was een leerzame ervaring.
 
A

Athanor

Guest
simon zei:
Beste Fons,
Ik ben ook maar een DHZ en heb maar een kleine lintzaag (HBM 350) met een nieuwe zaag 15 mm breed ,heeft moeite met beukenhout te zagen soms verbrand het hout.
Mogelijk zijn de tanden niet goed gezet.

Simon
Ik heb en 50 jaar oude Atlas lintzaag gehad met een heel licht motortje, waarmee ik met gemak 12 cm dik Robinia (hardste inlandse houtsoort) mee zaagde, omdat ik goede kwaliteit lintzaag gebruikte, dus volgens mij de investering waard, hooguit 20 euro ofzo.

Fons
 
A

Athanor

Guest
Hmm.... Enige leverancier die ik momenteel in Rotterdam kan bedenken is Peulen machinehandel. Je kunt eens informeren wat een zaag kost. Lengte even opgeven en vragen om zaag met geharde tanden.

Maar misschien kun je eens zoek op gereedschapslijpers in omgeving Rotterdam, die leveren zoiets meestal wat voordeliger.

Fons
 

tuoh

Oud hout
simon zei:
Waarom schrijf Makita in hun brochure dan maximale zaagdikte 93mm bij 90° stand van de zaag.

Simon

Omdat deze machines het hout wel kunnen afkorten op deze dikte, afkorten is veel minder belastend voor de machine dan schulpen, vandaar.
Een machine moet je ook leren kennen en bedienen, wat kan ie, en wat niet, hoe kan ik de grenzen van de machine verleggen? ( of hoe kan ik mijn eigen grenzen zonder gevaar verleggen) mits enige aanpassingen kan een machine meestal meer dan gedacht.

Machinebeveiliging allemaal goed en wel, maar de mogelijkheden van de machine worden er wel door aan banden gelegd.
Nu ga ik hier niet pleiten om alle beveiligingen maar in een doos te gooien, maar als je weet waar je mee bezig bent kan je de mogelijkheden van een machine wel optimaliseren. Eén belangrijk punt is dan wel anticiperen op mogelijke gevolgen. Je moet weten waar je mee bezig bent anders loopt het fout.
Iedereen zal wel al eens beelden gezien hebben van het zagen van een koof op een cirkelzaag, dit is nu net een bewerking waar geen enkele fabrikant aan gedacht heeft bij het ontwikkelen van zijn machine, maar het kan wel, mits enige aanpassingen (verwijderen spouwmes) aan de machine.
Zo zijn er nog bewerkingen waar de beveiliging een rem is op het optimale gebruik van een machine.
Bilnde groeven of sponningen zagen is nog zo 'n voorbeeld, als er één machine geschikt is voor deze taak dan is het wel een cirkelzaag, maar dan moet inderdaad het spouwmes verwijderd of ingekort worden, zelf heb ik op al mijn zaagmachines steeds zo 'n ingekort spouwmes geplaatst, een kleine moeite, maar de mogelijkheden van de machine gaan er wel drastisch op vooruit.

Maar als men zich op dit pad begeeft worden fouten afgestraft, men moet dus zijn eigen grenzen kennen. Men moet de machine meester worden, en dit is geen snel proces, hier gaan jaren over.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Nu ik toch op mijn stokpaardje zit nog even dit, het verbod om met een dubbele zaag (dado) te werken. Bij een geschikte machine is dit een heel wat veiligere oplossing dan het alternatief, namelijk een verstelbare frees.
Op een radiaal zaagmachine mag men namelijk wel een verstelbare frees plaatsen, een Alu of stalen schijf met een diameter van 250mm :eek: Je staat dan precies naast een helikopter die wil opstijgen. Neen, geef mij dan maar twee zaagbladen.
Nog iets, men verbied de dubbele zaag maar een hoofdzaag met voorritser is wel toegelaten (op paneelzagen)
In heel mijn carrière heb ik ettelijke ongevallen weten en zien gebeuren omdat men met de hand over de voorritszaag gleed, meestal omdat men een stukje afval wil wegnemen.
De vooritser word veel over het hoofd gezien omdat ie maar juist boven het tafelblad komt, en ook nog eens een stuk voor de hoofdzaag draait. Waar is hier de logica?
Zo kan ik nog wel even doorgaan, mijn indruk is dat veel van die regels worden opgesteld door mensen die hier de ballen van afweten.
Heb al legio discussies gehad met veiligheidsadviseurs allerhande, maar de meningen blijven ver uiteen liggen.
Bogen frezen op een verticale freesmachine , nog zo een bewerking waar een veiligheidsadviseur geen blijf mee weet. Maar je kan nu éénmaal niet alles beveiligen, er is ook nog zo iets als vakmanschap (weten waar je mee bezig bent), maar dat kunnen ze niet meten.
Bij machinebewerkingen zijn er risico's, en alle mensen die met machines omgaan moeten hier bewust van zijn, ook van de wetmatigheden die eigen zijn aan draaiende machines. En veiligheden? gebruik ze zoveel mogelijk, maar laat het geen belemmering zijn op het gebruik van de machine.


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het type zaagblad bepaalt ook de capaciteit van een machine. Voor mijn Robland X32 heb ik een blad met weinig tanden (schulpen), een universeel en eentje met veel tanden voor plaat. De motor is 4 PK. Voor volhout (zowel schulpen als afkorten) gaat het beste met het universeel blad. Gaat het snelste en de machine krijgt dit zonder probleem getrokken, terwijl met het schulpblad de zaag de neiging heeft te blokkeren (riem slipt).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.