Een uitdagende klus.

tuoh

Oud hout
Ha, mooi! Ook leuk dat ze dan van de brandweer even komen helpen.
.........
Cool, je hebt een draaibank van hout. Zelf gemaakt?

De wielen zijn voor de brandweer, dan mogen ze ook wel eens een handje toesteken bij de restauratie ervan:p

Zelf gebouwde draaibank inderdaad. Er staan diverse topics over de bouw ervan, en de verschillende aanpassingen/uitbreidingen die er in de loop der jaren aan gebeurt zijn.
 

tuoh

Oud hout
Gestart met het laatste stuk voor de brandspuit, het onderstel met gereedschapskoffer.
Dit gaat een stuk sneller ineen steken dan de wielen;)

Wielen opgeschuurd en in de lijnolie gezet, die zijn nu volledig klaar.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c67.jpg

Onderstel word quasi volledig nieuw, is in te slechte staat om er nog wat mee te doen.
Enkel de gereedschapskoffer minus deksel is nog bruikbaar.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c63.jpg


En nog vergeten meegeven, de indexschijf heb ik hergebruikt als meetwiel voor de loopvlakken.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c6b.jpg
 
P

Pel

Guest
Wat zijn die houten wielen mooi geworden nu daar olie op zit André, ze blinken als een hondenl.. in de maneschijn.:rolleyes: Hoe werkt dat met dat meetwieltje, is voor dat wieltje een bepaalde cirkel nodig? je hebt het wieltje in twaalf gelijke stukken verdeeld, ik begrijp dat je dan kunt zien hoelang het ijzer moet worden. Als het wieltje op het houten wiel stopt bij 9, en het ijzer wat je rond gemaakt hebt tussen 10 en 11 dan is het te lang, zoals ik het me kan bedenken?

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb dat gebruik van het wiel in Frankrijk gezien bij een ambachtsman die zowel wijnvaten als wagenwielen maakte. Je zet een streep op de omtrek van het wiel, je zet de 0 van het meetwiel op de omtrek van het wagenwiel en gaat rond. Je telt het aantal omwentelingen plus het nummer bij de laatste onvolledige omwenteling. Je rolt het meetwiel over de stalen strip die het loopvlak moet gaan vormen en maakt hetzelfde aantal omwentelingen plus het laatste stukje. De ervaring heeft geleerd hoeveel korter de band moet worden om die na verhitting strak over het wiel te krijgen.
André heeft in feite een beetje gesmokkeld met de historische werkwijze dus dat stukje moeten ze maar uit de documentaire knippen. ;)
Maar het is een knap staaltje werk in z'n totaal.
 

tuoh

Oud hout
En uiteindelijk voor de eerste maal "op eigen benen" Oeps, dat moet natuurlijk "op eigen wielen" zijn:p

Het nieuwe frame voor het onderstel is gemaakt, en de "gereedschapskoffer" geschuurd, omdat deze gerecupereerd gaat worden.
Ondertussen is ook de as ingekort, 300mm maar liefst, omdat de spoorbreedte nu een stuk smaller mag worden.
Het geheel gaat vanaf nu niet meer door een paard getrokken worden maar door brandweerlui:p
Minder pk's aan boord, dus "uit de bocht vliegen" is niet te vrezen bij de smallere spoorbreedte;)

Diverse onderdelen verlijmd tot één stijf frame, en de wielas gemonteerd.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c71.jpg

Gereedschapskoffer ontdaan van een X aantal lagen verf.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c6e.jpg

Wielen en koffer (minus deksel) op hun plaats.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c77.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c7a.jpg

Precies echt:p
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c76.jpg

Duidelijk te zien, de schuinstand van de wielen. Word bepaald door de schuin gezette astappen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c79.jpg

Nu enkel nog een nieuwe disselboom ineen knutselen en dan kan de kar naar de definitieve thuisbasis vertrekken.
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
indrukwekkend. Ik heb dit in de loop van de tijd gevolgd en was iedere keer weer onder de indruk en een soort van jaloers over zoveel kunde en vindingrijkheid! Heel erg mooi en bedankt voor het delen.
 

tuoh

Oud hout
De gereedschapskoffer is nu voorzien van een deksel.
Maar "old school" scharnieren gebruikt, kosten niks en matchen nog mooi met het handvat ook:p
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c84.jpg

Een stuk restmateriaal (parana pine) getransformeerd tot een deksel met klampen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c80.jpg

Handvat vastgezet met een stel bootnagels.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c7f.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c7e.jpg

Detail van de gebruikte "scharnieren".
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c83.jpg

Bij het laatste stuk (dissel) de definitieve vorm bepaald. Volgende week verder hiermee.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c85.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c88.jpg
 
P

Pel

Guest
Heb je jou zondagse schoenen kapot gesneden voor die mooie scharnieren?;) De dissel van essenhout dacht ik zo te zien?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Thanks heren.


Om de kop van de dissel een mooie strakke ronding mee te geven maar een hulpstukje ineen geknutseld voor de bovenfrees.
Nu zijn er hier wel al meer van die dingen getoond, maar bij deze verlies je quasi geen freesdiepte.

Om aan deze laatste eis te voldoen bestaat het ding uit een stukje staalplaat van 1,5mm, dat is dan meteen ook al wat ik verlies aan diepte bij het frezen.
De kleinst mogelijke radius hiermee is nu ongeveer 40mm. Het stukje staalplaat was niet langer:mad:

De foto's spreken verder voor zich denk ik.
Het eindresultaat is een strakke radius aan een stuk hout van 70mm dik. De gebruikte frees is een HM spiraalfrees.
De "centerpunt' is een stukje latnagel van 3mm diameter.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c8b.jpg

Het begin maar begrenst met een aanslagblokje, dat verhinderd het happen van de frees eens je wat diepte krijgt.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c8d.jpg

Startklaar.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c8c.jpg

En klaar, inclusief boring van 50mm voor de dwarsstok.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c91.jpg

Het hout word al wat lichter van gewicht. Morgen de rest wegzagen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c95.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat is een perfecte bocht met een heel mooi gat André.:) Zo te zien kunnen die brandboys het hele spul met twee man voort gaan trekken, zal goed voor de conditie zijn.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Eindelijk wat tijd gevonden om de dissel te profileren. Moest eerst een boel plaatmateriaal zagen, Fenix met name, fantastisch materiaal, maar wat een klerezooi om te zagen.
De stofafzuiging wist er duidelijk geen raad mee:mad:

Na wat opkuiswerk in het atelier kon ik verder met de kar.
Het stuk pitch-pine gezaagd en opgezuiverd met de spookschaaf, daarna alle kanten voorzien van een fikse radius.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c9d.jpg

En al eens presenteren.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c9b.jpg

Ziet er goed uit, dus maar vast gemonteerd aan het onderstel.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c96.jpg

Met dit als voorlopig eindresultaat, daar valt mee te sturen:p
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c97.jpg

De laatste loodjes, nog drie stukken draaien en monteren en het onderstel is volledig klaar.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6c9f.jpg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
is er een reden dat de dissel in pitch pine is en ook niet in padoek? of is dit puur esthetisch?
 

tuoh

Oud hout
Nee hoor, het hele onderstel, op uitzondering van de wielen, word brandweerrood geschilderd:rolleyes:
Houtsoort maakt dus niet veel uit, als deze maar voldoende droog is ( 12%rv)
Het padouk is een allegaartje van overschotjes die wonderwel allemaal bijna juist van afmetingen waren. Oftewel, je moet soms wat geluk hebben in het leven:p

Bij de brandweer heerst een beetje dezelfde mentaliteit als bij het leger. Als het niet teruggroet schilder je dat ding;)
Heb ze toch al kunnen overtuigen om de wielen enkel in de (tung)olie te zetten.
 

tuoh

Oud hout
Oef, de eindmeet is bereikt vandaag. De laatste stukken zitten op hun plaats.
Hiermee loopt dit topic op zijn eind, alle klussen zijn geklaard, de rest is voor de blussers van dienst;)

Twee dekschilden draaien, buitendiameter 135mm x 26mm dik.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ca7.jpg

Klaar voor plaatsing. Diameter stok, midden 50mm, uiteinden 42mm, lengte 1100mm.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ca3.jpg

En hierbij zit de "aandrijving" ook op zijn plaats:p
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6caa.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ca5.jpg

Binnen enkele weken volgen nog wel enkele foto's van de compleet samengestelde pomp in de kazerne.

Op naar een volgend project, taboeretten met houten schroefspindels. Word een reeks van vier stuks.
 
P

Pel

Guest
André dat heb je hem weer mooi gelapt, chapeau. Het is altijd weer leerzaam als ik die projecten van jou zo uitgebreid gedocumenteerd hier op de site zie, dank daarvoor.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.