Een uitdagende klus.

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Leuk om volgen andre!
Is dit van de brandweer van waasmunster?
Ik hoop toch dat ze in de toekomst iets anders meebrengen als mijn huis afbrandt.
Tof ook om te lezen dat Dirk ook mee doet!

Groeten!
Koen
 

tuoh

Oud hout
Is inderdaad voor de de brandweer van Waasmunster. Ze gaan de pomp gebruiken als back-up, als de rest van het rollend materiaal de deur uit is hebben ze dan nog altijd een alternatief achter de hand:p
Ben je de tweede die het alarmnummer belt dan zit de kans erin dat je na verloop van tijd een paard de straat ziet indraaien met dat rooie ding erachter;)
 

tuoh

Oud hout
De "mannen" hebben goed doorgewerkt aan het ijzerwerk, het meeste is ontroest en kreeg opnieuw een paar laagjes lak mee.
Het koper van de pomp staat te blinken in de zon en ziet er terug uit als honderd jaar geleden, klaar voor de volgende honderd jaar:p

Kan nu beginnen om de meest heikele gaten te boren (frezen) die komen in het nieuwe bovenblok van de pomp. Diameter van de gaten word 121mm exact, dwars door Padouk van 58mm dik. Aan de onderkant komt er dan nog een ondiepe uitsparing bij van 4mm diep met een buitendiameter van 148mm. dus passende mallen maken en een scherpe frees in de machine zijn prioritair voor de klus.

De pompvoeten staan al terug stevig en passend in het nieuwe onderblok.
IMG_0858.jpg

Van de andere kant gezien.
IMG_0854.jpg

En wat meer in detail.
IMG_0862.jpg

Zo moet het nieuwe bovenblok eruit komen te zien met de pomphuizen erin opgesloten.
IMG_0857.jpg

Op dat bovenblok komt ook het scharnierpunt voor de pomparmen te staan.
IMG_0859.jpg

Het roodkoperen reservoir moet nog onder handen genomen worden, maar heb het nu dringend nodig om op de nieuwe slede "nokken" (Sipo domino's) te plaatsen waarmee het reservoir op zijn plaats word gehouden. Dit was in de oorspronkelijke setting een pijnpunt, daarvoor was niks voorzien, waardoor de "tobbe" alle kanten op schoof tijdens het gebruik.
IMG_0860.jpg

Er is zo te zien wel echt vakwerk geleverd door de koperslager van dienst in die tijd, de graad van afwerking is subliem te noemen, en alles is nog in uitmuntende staat.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
De hele pomp is m.i. een stuk vakwerk waar je U van Uitmuntend tegen zegt, nu alles mooi blinkt ziet het er uit of het nu pas gemaakt is door de mannen van 100 jaar geleden.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Al een deel van het beslag opnieuw geplaatst vandaag, zo begint het terug ergens op te lijken.
IMG_0872.jpg

En wat meer in detail. Ook goed te zien, de (nieuwe) nokken, nodig om de kuip op zijn plaats te houden tijdens het pompen.
IMG_0874.jpg

Het geheel blijkt ook nog enkele jaartjes ouder dan eerst gedacht, geboortedatum is namelijk 1888! en het ding is nog "frans" sprekend ook:p
De "moderne" rvs schroeven, te zien op de laatste foto, zijn niet meer zichtbaar eens de kuip op zijn plaats staat. Heb voor het moment geen geschikte "oude" rvs schroeven in stock.
IMG_0866.jpg
 

tuoh

Oud hout
Zo, het eerste deel van de herbouw/restauratie zit er op, alles staat klaar voor de definitieve montage.


Een paar gaten gefreesd voor de opname van de pomphuizen.
IMG_0884.jpg

Een half uurtje later is dit het (voorlopige) resultaat.
IMG_0886.jpg

Voeten van de draadstangen inwerken, maar genummerd opdat deze allemaal verschillend uitgesmeed zijn.
IMG_0888.jpg

Alles past zo te zien:p
IMG_0892.jpg

Opnieuw een complete pomp.
IMG_0890.jpg

IMG_0891.jpg

Nu is het (ongeduldig) wachten op het kaduuke onderstel met dito wielen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hier is ook weer wat te melden, gisteren het onderstel + wielen geleverd gekregen.
Ook deze items worden nieuwbouw, er is bijna niks bij wat nog kan "gered" worden, overal plenty vraatschade door houtwormen, de rest is gewoon rot. Ik zie enkel een sprankel hoop voor de spaken, maar dat ga ik pas echt zien als de verf eraf is.

Hopelijk krijg ik binnen een paar weken groen licht van de oogarts om terug een stuk gereedschap vast te nemen, voor mij heeft het nu wel lang genoeg geduurd. Je kan niet eeuwig in de tuin blijven klooien:p

Onderstel waar de slede met pomp op komt te zitten, + een ingebouwde "gereedschapskoffer"
IMG_0994.jpg

IMG_0993.jpg

De wielen + stalen loopvlakken.
IMG_0995.jpg

IMG_0999.jpg

IMG_0998.jpg
 
P

Pel

Guest
Ja André, dat onderstel is zo rot als een mispel, zo te zien hadden ze vroeger toch niet zoveel gereedschap nodig, aan de afmetingen van het kistje te zeggen? Op het eerste gezicht zijn de spaken en de as nog in een een redelijke staat, misschien dat je alleen het loopvlak moet vervangen. Wij vinden het ook zo langzamerhand tijd dat je weer de werkplaats in duikt, den hof ligt er denk ik al lang spik en span bij.

Groet Pel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Gestart met het boren van een hoop gaten door het Padouk. Omdat niet alle gaten bereikbaar zijn met de kolomboor maar naar een ander alternatief gegrepen.
Een (nieuwe) boorstandaard van Famag en een fikse (oude) boormachine (1010W) met een booropname van 13mm klaren de klus met gemak.

De grootste gaten van 35mm worden eerst geboord. Een relatief traag toerental (350tr/min) en dito aanvoer geven het beste resultaat in massief hout.
Bekijk bijlage 71126

Bekijk bijlage 71127

Ik dacht eens even kijken wat zo’n Famag kost. Dat is geen kattenpis.
 

tuoh

Oud hout
Koken kost nu éénmaal geld hé, maar dat wist ons moeder al:D
Heb eens éénmaal staan klooien met zo een prul van wolfcraft een paar jaar geleden, maar dat nooit meer. Heb het toen meteen bij het oud ijzer gegooid. Wist het eigenlijk al voor ik het ding kocht, maar ja je hoopt op het beste hé. Niet dus, kl***zooi tot en met.

@Pel, jammer genoeg (niet echt:p) zijn de "bossen" serieus gebarsten. Omdat we ook de wiellagering willen verbeteren, ga ik ineens nieuwe "bossen" draaien.
De oude stalen banden worden er daarna terug opgekrompen.
 

tuoh

Oud hout
Het wachten beu, deze week toch maar eens opnieuw het atelier ingedoken. Het is nog wat behelpen, maar we bouwen weer:p
Alvorens aan de wielen te kunnen beginnen moet er een soort van "langsslede" voor op de kolomboormachine komen. Heb ik nodig om de gaten (onder hoek) voor de spaken te kunnen boren in de wielbossen.

Het voordeel van een lange revalidatie is de zee van tijd die je kan besteden aan "denkwerk";)
Het idee voor de slede was dan ook volledig uitgewerkt alvorens aan de slag te gaan.

Wat restjes hout, een paar stukken elektrische buis (25mm), en een restje draadspindel met passende moer(bus) gaan de ingrediënten vormen.
De verschuiving van de slede word bepaald door de spindellengte, deze geeft mij een 150mm verplaatsing, voor mijn doel meer dan voldoende:p
Samenbouwen was een kwestie van wat gaten boren, enkele schroeven erin, een paar gaten van schroefdraad voorzien en klaar.

De plaatjes spreken verder voor zich denk ik. Moet komende week enkel nog een houten handwiel draaien en plaatsen, dan is het ding compleet.

IMG_1002.jpg

IMG_1004.jpg

IMG_1007.jpg

IMG_1009.jpg

IMG_1010.jpg

IMG_1016.jpg

Deze laatste foto toont de huidige stand van zaken. Het "spel" functioneert al, de verplaatsing van de slede gaat als een fluitje van cent. Geen speling op de "glijbanen" Kan zelfs op de slede gaan staan terwijl er iemand aan het hendeltje draait, zo word ik heel vlot 150mm zijdelings verplaatst;)
Dat hendeltje word volgende week dus vervangen door een heus handwiel.
Door de lange boorkolom moest ik niet echt zuinig zijn met de bouwhoogte, zelfs de grootste stukken passen moeiteloos onder de boorkop.
IMG_1026.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat zijn inderdaad vakmannen, dat is een uitstervend ras, helaas, niet alleen het houtwerk is prachtig maar het smeedwerk mag ook gezien worden.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Gisteren in een vlaag van "zinsverbijstering" de twee voorste blokken verwisseld van plaats tijdens het monteren, en sterker nog, niet eens opgemerkt:eek:
Pas 's avonds laat is de "euro" gevallen, dus vandaag dit euvel maar verholpen.

De "moer" moet namelijk op de slede zitten, zo blijft het handwiel steeds op dezelfde plaats tijdens het heen en weer bewegen van de slede.
Gelukkig was het gewoon een kwestie van omwisselen.

De nieuwe situatie ziet er nu zo uit.
IMG_1033.jpg

De messing bus word gekoppeld met de spindel middels een stalen stift. Deze is lang genoeg om ook in het houten handwiel in te grijpen. Zo word het doordraaien van het wiel op de as tegengegaan.
IMG_1028.jpg

De messing bus word omsloten door twee halve "schelpen" uit Trespa. Deze gaan de spindel beletten om naar buiten te komen tijdens het draaien.
Hetzelfde principe als bij een werkbankspindel.
IMG_1034.jpg

Morgen enkel nog een handwiel draaien en monteren en we zijn weer een tool rijker.
 

tuoh

Oud hout
Yep, moet er wel bij vertellen dat ik eens twee pakken buis versiert heb in de '80 van vorige eeuw, dit was de laatste buis van het pak:p
De hier gebruikte hebben een buitendiameter van ongeveer 25mm. Had ook een pak van 18mm, maar die heb ik al heel wat jaartjes geleden eens opgewerkt aan een tweewielige handkar waar ik ook zwaar balkhout mee kan verplaatsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.