Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
    oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Spijtig dat te horen André, met het ouder worden komen de gebreken, daar zullen we met moeten leven.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2014
    Leuk project, hier in Hellevoetsluis hebben wij het grootste brandweermuseum met een zeer unieke collectie en mensen die veel verstand hebben van restauratie, misschien heb je er nog wat aan als je tijdens dit mooie project ergens tegenaan loopt.

Lijkt me leuk als je de spuit ooit hier ten toon kan stellen, dat zullen zij zeker waarderen.

https://www.nationaalbrandweermuseum.nl/

De eerste nieuwe stukken steken (al deels) in elkaar. Jammer dat de kleur van het hout niet blijvend is anders spaarden ze een paar lagen rode verf uit

Het kader voorzien van pen en gat. De gaten zijn geboord me de kettingboor, daarom is de opronding aan de pennen noodzakelijk.
    IMG_0837.jpg

Nieuwe opsluitblokken voor de pomp gelijmd.
    IMG_0839.jpg

Planken op lengte gezaagd en voorzien van een afronding.
    IMG_0840.jpg

Planken worden enkel geschroefd, dus geen volledig verlijmd paneel, 4 losse planken werken minder dan één breed paneel.
    Daarom de tand en groef als verbinding tussen de delen. De foto geeft een wat vertekend beeld van de verbinding, de tand is 10mm dik, de resterende delen naast de groef zijn iets meer 8mm dik.
    Houtdikte is 27mm. Ook belangrijk, de tand altijd iets minder lang dan de groefdiepte.
    IMG_0843.jpg

Wat messing schroeven later is dit het resultaat.
    IMG_0845.jpg

Dat ziet er al goed uit! ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, maar als ik je andere werken zie dan is dat geen probleem voor je.
    "Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°."

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Andre

Als beroeps brandweer man met hout als hobby kan ik dit enkel maar toejuichen!!!

Ben je vertrouwd met " privat fire brigade ' in aals, dit museum koestert onze brandweergeschiedenis als vzw.
    Intern zijn ook enkele oude karren die restaureren ( meer wagens weliswaar ) en kennis hebben van pompen.

super gewoon

Bert

Prachtige klus André! En de resultaten zijn al weer veelbelovend!
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Heren bedankt voor de tips naar verschillende (brandweer)musea, heb ze doorgegeven aan mijn broer. Maar die is ook al jaren brandweerman en de mechanieker die het hele autopark onderhoud, van brandweerladder naar dompelpomp en alles daartussen Zelf heb ik er geen kaas van geheten, maar dat hoeft in dit geval dus niet.
    Het is ondertussen één en al teamwork geworden, in de kazerne zijn diverse vrijwilligers al dagen roest aan het wegschuren en koper aan het poetsen, alle metalen onderdelen van de pomp gaan er weer als nieuw uitzien. Kan ik mij concentreren op de houten onderdelen, wel zo gemakkelijk

Vandaag in de nieuwe voetplaat van de pomp de groeven gefreesd waar de voet van de pompen in gaat passen.
    Freesmal gemaakt op de draaibank, gaat het snelst zo. Ook een paring op de mal en de opspanplaat gezet zo kan ik de mal telkens opnieuw opspannen om een andere diameter uit te draaien voor de rest van het freeswerk. Spaart mij materiaal uit, daarom begonnen met de kleinste diameter.
    IMG_0846.jpg

Was wat zoeken naar wat nu eigenlijk de juiste maat moest worden omdat het origineel zo uitgedroogd, gescheurd en vervormd was dat er maar met moeite een afmeting kon overgezet worden.
    Gelukkig dat hout in de lengte nauwelijks werkt, dus daar kon ik wel een bruikbare maat optekenen.
    IMG_0847.jpg

De fundering van de pompvoeten is op diepte gefreesd, volgende klus word het boren van de andere gaten.
    IMG_0849.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Wat een prachtig hout touh, en heerlijk om deze transformatie te volgen.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

goed bezig, dit zal weer knap worden

Gestart met het boren van een hoop gaten door het Padouk. Omdat niet alle gaten bereikbaar zijn met de kolomboor maar naar een ander alternatief gegrepen.
    Een (nieuwe) boorstandaard van Famag en een fikse (oude) boormachine (1010W) met een booropname van 13mm klaren de klus met gemak.

De grootste gaten van 35mm worden eerst geboord. Een relatief traag toerental (350tr/min) en dito aanvoer geven het beste resultaat in massief hout.
    IMG_0850.jpg

IMG_0852.jpg

Forum Rechten