Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Een uitdagende klus.

Kreeg een tijdje geleden de vraag of ik het zag zitten om een oude brandspuit (1880) opnieuw leven in te blazen. Omdat een goede uitdaging de geest stimuleert maar blindweg ja gezegd op de vraag

Daarstraks de eerste onderdelen binnen gekregen van iets wat opnieuw een werkend geheel moet gaan worden, met een paar wijzigingen weliswaar.
    De brandspuit bestaat in feite uit drie aparte onderdelen die samen één (werkend) geheel vormen, de pomp op een slede, het onderstel (as + wielen + gereedschapskoffer) en de "aandrijving" zijnde een stel (wegneembare) tremen, of een enkele dissel om met mankracht het spul voort te bewegen.

Bij een brand word de slede met de pomp van het onderstel afgehaald en op de grond geplaatst, gevuld met water, en dan pompen maar (met vier man) terwijl de rest met emmers zorgt voor de aanvoer van water. Eén gelukkige mocht dan de spuit vasthouden terwijl de rest zich in het zweet werkte.

Zoals misschien te zien op de foto's is het hele ding rot, aangetast door houtboorders, de ketel lekt, het leder op de pompemmers is vergaan, etc.... We kunnen nog wel even doorgaan zo. Och ja, de wielen zijn ook kaduuk, gescheurde bossen, velgen vergaan, en de stalen loopvlakken liggen ook los. De spaken heb ik nog niet kunnen controleren maar ik verwacht hier hetzelfde als bij de rest.

Dat word dus een serieuze klus, gelukkig sta ik er niet alleen voor, één van mijn broers (brandweerman en mechanieker) pakt al het staal- en koperwerk aan, en gaat de pomphuizen en pompemmers overhalen zodat er terug water kan gepompt worden.

Eens klaar komt het ding in de brandweerkazerne te staan en zal daar een paar maal per jaar gebruikt worden bij demonstraties (schoolbezoek en open deurdagen)
    Alle nieuw hout word uitgevoerd in Padouk, en krijgt een paar lagen "brandweer"rode verf als afwerk.

En eerste plaatjes:

hier gaat het over.
    IMG_0058.jpg

Hier is het "nieuwe" model dissel te zien die er op gaat komen.
    IMG_0070.jpg

En de eerste onderdelen op de "pijnbank"
    IMG_0827.jpg

IMG_0828.jpg

IMG_0829.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Leuk man, dit is weer een mooi project om te volgen,.
    Als die broer van jou net zo goed is met metaal als jij met hout dan moet het goed komen.
    Veel plaatjes van de voortgang plaatsen a.u.b.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Vanwaar de keuze voor padouk, zeker als het geverfd wordt en vrijwel altijd binnen staat?

Prachtig project. Hier kun je al je kennis en vaardigheden in kwijt. Het volgende project kan dan wel de restauratie van een Friese Sjees worden. Ik zie je op de komende OpenDagHout al binnen komen rijden op de Sjees met vier Friese paarden ervoor.
    Volg graag dit project.
    Vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Met dit project kun je samen met je broer jullie hele vakmanschap in kwijt, trouwens hoe gaat het met de ogen André, zijn die inmiddels weer oké?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Als je het zo opnoemt ben je bijna alles aan het vervangen. Is een replica dan niet beter? Of zit er nog genoeg aan dat origineel blijft om het restauratie te noemen?
    Met vriendelijke groet,

William
    .

En wat als er nu brand uitbreekt in St-Niklaas dan ligt de spuit op je werkbank in onderdelen uit elkaar

De keuze voor Padouk is niet toevallig gekozen, het is namelijk één van de stabielste (betaalbare) houtsoorten die te verkrijgen is. Zeker voor een omgeving met een sterk wisselend vochtgehalte is een maximale stabiliteit broodnodig. De twee kleinere planken zitten bij het werken met de pomp constant in het water, de kleinste zit volledig onder water (in de kuip) , de grotere blijft door spatwater ook niet gespaard. In beide delen worden de messing pomphuizen opgesloten, werkend hout zou snel zorgen voor ovale pomplichamen, en dat gaat de werking ervan niet ten goede komen
    Het heeft dan nog weinig zin om voor de resterende delen een andere houtsoort uit te zoeken, het sop is de kool niet waard.

Ik zou het hele werk ook geen restauratie meer willen noemen, daarvoor zijn de komende ingrepen te rigoureus, enkel het gesmeed staalwerk, de messing pompen en roodkoperen vaten blijven authentiek, maar de pompemmers hebben een update nodig om terug te kunnen werken, en ook te blijven werken na maanden droogstaan ( leder droogt dan uit) Het gaat dus inderdaad meer een replica worden met authentieke onderdelen dan een restauratie.

Het uitgangspunt is om op het einde van "de rit" een vlot werkend geheel te verkrijgen dat met minimaal onderhoud toch jaren foutloos zijn werk kan blijven doen in de toekomst. De pomp komt na de "opfrisbeurt" in het administratieve deel van de kazerne te staan (cv verwarmd) en komt enkel buiten voor demo's. Niet direct de meest geschikte manier van opslaan, maar het is nu éénmaal geen museum, integendeel zelfs. Maar net zoals al hun ander materiaal moet de brandspuit ten allen tijde startklaar staan voor een (dringende) interventie

Gelukkig heeft het korps meerdere interventiewagens, het paard mag dus een tijdje op stal blijven staan terwijl we aan het ding aan het sleutelen zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger Bekijk Berichten
    Prachtig project. Hier kun je al je kennis en vaardigheden in kwijt. Het volgende project kan dan wel de restauratie van een Friese Sjees worden. Ik zie je op de komende OpenDagHout al binnen komen rijden op de Sjees met vier Friese paarden ervoor.
    Volg graag dit project.
    Vr.gr. Jan Pranger.
    Jan,

ik voel mij meer op mijn gemak met (1)80pk op vier wielen dan met vier paarden met telkens vier poten eronder

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Met dit project kun je samen met je broer jullie hele vakmanschap in kwijt, trouwens hoe gaat het met de ogen André, zijn die inmiddels weer oké?

Groet Pel.

Met de ogen gaat het nog altijd niet echt goed, komt ook niet meer goed. In het beste geval een status quo, of anders (min of meer gecontroleerd) achteruit blijven gaan, dat is de prognose voor de toekomst.
    Heb ondertussen al twee draaibanken verkocht omdat het draaien niet echt vlot meer gaat. Ander werk gaat tot nu toe nog wel, mits wat aanpassen en klooien.

Forum Rechten