Een uitdagende klus.

tuoh

Oud hout
Kreeg een tijdje geleden de vraag of ik het zag zitten om een oude brandspuit (1880) opnieuw leven in te blazen. Omdat een goede uitdaging de geest stimuleert maar blindweg ja gezegd op de vraag:p

Daarstraks de eerste onderdelen binnen gekregen van iets wat opnieuw een werkend geheel moet gaan worden, met een paar wijzigingen weliswaar.
De brandspuit bestaat in feite uit drie aparte onderdelen die samen één (werkend) geheel vormen, de pomp op een slede, het onderstel (as + wielen + gereedschapskoffer) en de "aandrijving" zijnde een stel (wegneembare) tremen, of een enkele dissel om met mankracht het spul voort te bewegen.

Bij een brand word de slede met de pomp van het onderstel afgehaald en op de grond geplaatst, gevuld met water, en dan pompen maar (met vier man) terwijl de rest met emmers zorgt voor de aanvoer van water. Eén gelukkige mocht dan de spuit vasthouden terwijl de rest zich in het zweet werkte.

Zoals misschien te zien op de foto's is het hele ding rot, aangetast door houtboorders, de ketel lekt, het leder op de pompemmers is vergaan, etc.... We kunnen nog wel even doorgaan zo. Och ja, de wielen zijn ook kaduuk, gescheurde bossen, velgen vergaan, en de stalen loopvlakken liggen ook los. De spaken heb ik nog niet kunnen controleren maar ik verwacht hier hetzelfde als bij de rest.

Dat word dus een serieuze klus, gelukkig sta ik er niet alleen voor, één van mijn broers (brandweerman en mechanieker) pakt al het staal- en koperwerk aan, en gaat de pomphuizen en pompemmers overhalen zodat er terug water kan gepompt worden.

Eens klaar komt het ding in de brandweerkazerne te staan en zal daar een paar maal per jaar gebruikt worden bij demonstraties (schoolbezoek en open deurdagen)
Alle nieuw hout word uitgevoerd in Padouk, en krijgt een paar lagen "brandweer"rode verf als afwerk.


En eerste plaatjes:

hier gaat het over.
IMG_0058.jpg

Hier is het "nieuwe" model dissel te zien die er op gaat komen.
IMG_0070.jpg

En de eerste onderdelen op de "pijnbank"
IMG_0827.jpg

IMG_0828.jpg

IMG_0829.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Leuk man, dit is weer een mooi project om te volgen,:).
Als die broer van jou net zo goed is met metaal als jij met hout dan moet het goed komen.
Veel plaatjes van de voortgang plaatsen a.u.b.
Mvg, :).
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Prachtig project. Hier kun je al je kennis en vaardigheden in kwijt. Het volgende project kan dan wel de restauratie van een Friese Sjees worden. Ik zie je op de komende OpenDagHout al binnen komen rijden op de Sjees met vier Friese paarden ervoor.
Volg graag dit project.
Vr.gr. Jan Pranger.
 
P

Pel

Guest
Met dit project kun je samen met je broer jullie hele vakmanschap in kwijt, trouwens hoe gaat het met de ogen André, zijn die inmiddels weer oké?

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je het zo opnoemt ben je bijna alles aan het vervangen:p. Is een replica dan niet beter? Of zit er nog genoeg aan dat origineel blijft om het restauratie te noemen?
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
En wat als er nu brand uitbreekt in St-Niklaas :rolleyes: dan ligt de spuit op je werkbank in onderdelen uit elkaar
 

tuoh

Oud hout
De keuze voor Padouk is niet toevallig gekozen, het is namelijk één van de stabielste (betaalbare) houtsoorten die te verkrijgen is. Zeker voor een omgeving met een sterk wisselend vochtgehalte is een maximale stabiliteit broodnodig. De twee kleinere planken zitten bij het werken met de pomp constant in het water, de kleinste zit volledig onder water (in de kuip) , de grotere blijft door spatwater ook niet gespaard. In beide delen worden de messing pomphuizen opgesloten, werkend hout zou snel zorgen voor ovale pomplichamen, en dat gaat de werking ervan niet ten goede komen:p
Het heeft dan nog weinig zin om voor de resterende delen een andere houtsoort uit te zoeken, het sop is de kool niet waard.

Ik zou het hele werk ook geen restauratie meer willen noemen, daarvoor zijn de komende ingrepen te rigoureus, enkel het gesmeed staalwerk, de messing pompen en roodkoperen vaten blijven authentiek, maar de pompemmers hebben een update nodig om terug te kunnen werken, en ook te blijven werken na maanden droogstaan ( leder droogt dan uit) Het gaat dus inderdaad meer een replica worden met authentieke onderdelen dan een restauratie.

Het uitgangspunt is om op het einde van "de rit" een vlot werkend geheel te verkrijgen dat met minimaal onderhoud toch jaren foutloos zijn werk kan blijven doen in de toekomst. De pomp komt na de "opfrisbeurt" in het administratieve deel van de kazerne te staan (cv verwarmd) en komt enkel buiten voor demo's. Niet direct de meest geschikte manier van opslaan, maar het is nu éénmaal geen museum, integendeel zelfs. Maar net zoals al hun ander materiaal moet de brandspuit ten allen tijde startklaar staan voor een (dringende) interventie:D

Gelukkig heeft het korps meerdere interventiewagens, het paard mag dus een tijdje op stal blijven staan terwijl we aan het ding aan het sleutelen zijn.
 

tuoh

Oud hout
Prachtig project. Hier kun je al je kennis en vaardigheden in kwijt. Het volgende project kan dan wel de restauratie van een Friese Sjees worden. Ik zie je op de komende OpenDagHout al binnen komen rijden op de Sjees met vier Friese paarden ervoor.
Volg graag dit project.
Vr.gr. Jan Pranger.

Jan,

ik voel mij meer op mijn gemak met (1)80pk op vier wielen dan met vier paarden met telkens vier poten eronder;)
 

tuoh

Oud hout
Met dit project kun je samen met je broer jullie hele vakmanschap in kwijt, trouwens hoe gaat het met de ogen André, zijn die inmiddels weer oké?

Groet Pel.


Met de ogen gaat het nog altijd niet echt goed, komt ook niet meer goed. In het beste geval een status quo, of anders (min of meer gecontroleerd) achteruit blijven gaan, dat is de prognose voor de toekomst.
Heb ondertussen al twee draaibanken verkocht omdat het draaien niet echt vlot meer gaat. Ander werk gaat tot nu toe nog wel, mits wat aanpassen en klooien.
 
P

Pel

Guest
Spijtig dat te horen André, met het ouder worden komen de gebreken, daar zullen we met moeten leven.

Groet Pel.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Leuk project, hier in Hellevoetsluis hebben wij het grootste brandweermuseum met een zeer unieke collectie en mensen die veel verstand hebben van restauratie, misschien heb je er nog wat aan als je tijdens dit mooie project ergens tegenaan loopt.

Lijkt me leuk als je de spuit ooit hier ten toon kan stellen, dat zullen zij zeker waarderen.

https://www.nationaalbrandweermuseum.nl/


 

tuoh

Oud hout
De eerste nieuwe stukken steken (al deels) in elkaar. Jammer dat de kleur van het hout niet blijvend is anders spaarden ze een paar lagen rode verf uit:p

Het kader voorzien van pen en gat. De gaten zijn geboord me de kettingboor, daarom is de opronding aan de pennen noodzakelijk.
IMG_0837.jpg

Nieuwe opsluitblokken voor de pomp gelijmd.
IMG_0839.jpg

Planken op lengte gezaagd en voorzien van een afronding.
IMG_0840.jpg

Planken worden enkel geschroefd, dus geen volledig verlijmd paneel, 4 losse planken werken minder dan één breed paneel.
Daarom de tand en groef als verbinding tussen de delen. De foto geeft een wat vertekend beeld van de verbinding, de tand is 10mm dik, de resterende delen naast de groef zijn iets meer 8mm dik.
Houtdikte is 27mm. Ook belangrijk, de tand altijd iets minder lang dan de groefdiepte.
IMG_0843.jpg

Wat messing schroeven later is dit het resultaat.
IMG_0845.jpg
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Dat ziet er al goed uit! ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, maar als ik je andere werken zie dan is dat geen probleem voor je.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Andre

Als beroeps brandweer man met hout als hobby kan ik dit enkel maar toejuichen!!!

Ben je vertrouwd met " privat fire brigade ' in aals, dit museum koestert onze brandweergeschiedenis als vzw.
Intern zijn ook enkele oude karren die restaureren ( meer wagens weliswaar ) en kennis hebben van pompen.

super gewoon

Bert
 

tuoh

Oud hout
Heren bedankt voor de tips naar verschillende (brandweer)musea, heb ze doorgegeven aan mijn broer. Maar die is ook al jaren brandweerman en de mechanieker die het hele autopark onderhoud, van brandweerladder naar dompelpomp en alles daartussen:p Zelf heb ik er geen kaas van geheten, maar dat hoeft in dit geval dus niet.
Het is ondertussen één en al teamwork geworden, in de kazerne zijn diverse vrijwilligers al dagen roest aan het wegschuren en koper aan het poetsen, alle metalen onderdelen van de pomp gaan er weer als nieuw uitzien. Kan ik mij concentreren op de houten onderdelen, wel zo gemakkelijk:D

Vandaag in de nieuwe voetplaat van de pomp de groeven gefreesd waar de voet van de pompen in gaat passen.
Freesmal gemaakt op de draaibank, gaat het snelst zo. Ook een paring op de mal en de opspanplaat gezet zo kan ik de mal telkens opnieuw opspannen om een andere diameter uit te draaien voor de rest van het freeswerk. Spaart mij materiaal uit, daarom begonnen met de kleinste diameter.
IMG_0846.jpg

Was wat zoeken naar wat nu eigenlijk de juiste maat moest worden omdat het origineel zo uitgedroogd, gescheurd en vervormd was dat er maar met moeite een afmeting kon overgezet worden.
Gelukkig dat hout in de lengte nauwelijks werkt, dus daar kon ik wel een bruikbare maat optekenen.
IMG_0847.jpg

De fundering van de pompvoeten is op diepte gefreesd, volgende klus word het boren van de andere gaten.
IMG_0849.jpg
 

tuoh

Oud hout
Gestart met het boren van een hoop gaten door het Padouk. Omdat niet alle gaten bereikbaar zijn met de kolomboor maar naar een ander alternatief gegrepen.
Een (nieuwe) boorstandaard van Famag en een fikse (oude) boormachine (1010W) met een booropname van 13mm klaren de klus met gemak.

De grootste gaten van 35mm worden eerst geboord. Een relatief traag toerental (350tr/min) en dito aanvoer geven het beste resultaat in massief hout.
IMG_0850.jpg

IMG_0852.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.