Een uitdagende klus.

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
2 mm? 😱

Bij motoren wordt in honderdsten gerekend😜. Maar ik snap het wel bij een houten naaf. Hele andere wereld.
 

tuoh

Oud hout
Zie dat mijn vorige tekst wat te beknopt was:eek:

De messing bussen zijn aan de buitenzijde, onder de kraag, cilindrisch gedraaid, de binnenzijde is passend conisch uitgedraaid. Om geen speling te hebben tussen astap en bussen is de plaatsafstand tussen beide bussen cruciaal, dit was tijdens het draaien wel een "aandachtspuntje":p

Het is het gedeelte tussen de beide bussen waar het hout conisch is weggedraaid en ruim speling meegekregen heeft. Heb dit gedaan om er zeker van te zijn dat enkel de bussen de astap raken, en om een kleine buffer te creëren waar het vet komt te zitten. Het is ook in deze ruimte dat het kanaal van de vetnippel gaat uitmonden.
Er komt uiteindelijk SKF (water resistent) lagervet in te zitten, dat gaat dus "gesmeerd" bollen:D

Ik ben mij er ook van bewust dat dit geen oplossing is om er een dagdagelijks gebruikt vervoermiddel mee uit te rusten, maar voor occasioneel gebruik gaat het wel voldoen.

Om al deze kamers uit te draaien met de nodige nauwe tolerantie's heb ik gebruik gemaakt van oude en nieuwe technologie.
Een "voetjespasser" instellen met een digitale schuifmaat bijvoorbeeld, of buitendiameters controleren met een overmaatse digitale schuifmaat. Groot voordeel van die dingen, de GROTE digitale cijfers op het display;) Als het met de meetlat niet meer lukt doen we het maar op een andere manier.
 
P

Pel

Guest
Normaal sta je daar niet bij stil maar als je slechte ogen hebt is het behoorlijk problematisch als je tijdens je werkzaamheden van meten afhankelijk bent. Maar kun je de cijfers op een gewone duimstok nog lezen? Ik weet wel dat er ook rolmeters zijn met grote cijfers, en zoals je zelf al zegt een schuifmaat met grote digitale cijfers brengt uitkomst. Houtbewerking en niet goed kunnen zien is geen goede combinatie, maar vindingrijk als jij bent, vind je hier zeker een oplossing voor, trouwens heb je jou nieuwe bril al?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Cijfers lezen gaat (nog) wel, maar de mm streepjes van elkaar onderscheiden is een ander paar mouwen.
Komende week krijg ik nieuwe brillen heeft de opticien beloofd, jammer genoeg gaat daarmee het probleem niet opgelost zijn.
Delen van het zichtveld (zowel L als R) zijn verdwenen en dat is blijkbaar onomkeerbaar. De bril(en) gaan enkel ondersteunen wat rest. Gelukkig kan ik met die "rest" en wat digitale technologie wel nog de meeste klussen klaren.
 

tuoh

Oud hout
Nog wat voorbereidingen voorafgaand aan het boren van de gaten. Een stel "adapters gedraaid en een soortement verdeelschijf gemaakt.

De adapters passen in de messing bussen van de naven en houden de draadstang mooi in het center.
Door de draadstang aan te draaien zet ik de naaf vast, eens ze in de juiste positie staat, voor het boren van de gaten.
Het geheel word zo gemonteerd op de langsslede.
IMG_1152.jpg

De verdeelschijf word tijdelijk vastgezet op de naaf en zorgt ervoor dat ik niet elk gat apart moet afschrijven.
Na elk geboord gat kan ik zo doordraaien naar het volgende. Begin en einde van het gat worden bepaald door een stel vaste aanslagen op de eerder gemaakte langsslede.
IMG_1153.jpg

Om de verdeelschijf steeds correct te kunnen instellen ook maar een soort aanslag voorzien.
IMG_1155.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik zie met veel plezier je vorderingen op het forum. Alles getuigd van vakmanschap en ervaring.
Zelf vind ik het maken van de hulpstukken soms leuker dan de eigenlijke klus zelf. Door een slimme opzet van zo'n hulpstuk krijg je meestal een beter resultaat dat je met minimale inspanning kunt bereiken.
 

tuoh

Oud hout
Nou, dit hulpstuk is volledig klaar geraakt.
Binnen een paar dagen kan ik beginnen met het boren van de gaten, eerst een paar andere klusjes uit de weg maken.

De laatste loodjes.

Eén kant verstelbaar/wegneembaar gemaakt.
IMG_1157.jpg

Mogelijkheid om de draadstang te blokkeren op gelijk welke plaats. Moet ik dat ding niet in stukken zagen:p
IMG_1158.jpg

Klaar voor wat komen gaat. (24 gaten boren)
IMG_1156.jpg
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik vind de manier waarop je zelf hulpstukken maakt ook echt meesterwerk! Geweldig om dit project te volgen. Keer op keer kijk ik met verbazing wat je nu weer allemaal verzonnen hebt!
Ik blijf je nog wel even volgen... hopelijk heb je hierna weer een leuke andere klus met weer nieuwe uitdagingen :)
 
P

Pel

Guest
Kijk eens aan, het mechanisme in werking, en het werkt perfect zo te zien, chapeau André.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Bedankt Pel.

Alle gaten recht en onder hoek gestoken. De naven zijn nu volledig klaar, tijd voor de volgende stap.
Dit word het kalibreren van de bestaande pennen aan de spaken, daar zit onderling nogal wat verschil tussen. Dat loopt in de breedte op tot bijna 3mm en in de dikte tot ruim 1,5mm verschil:mad:

Daarom had ik de gaten in de naven al afgeschreven met de smalste en dunste pen:p

IMG_1168.jpg

Een kant en klare naaf.
IMG_1172.jpg
 

WR1944

Oud hout
Nog steeds mooi werk. Als de pomp klaar is kun je daar direct mee naar California. Daar kunnen elk stukje blustuig gebruiken. ;)

Als ik zo je werk bekijk valt het me op dat jij echt als een houtbewerker denkt terwijl ik nog steeds voorgeprogrammeerd ben met metaalbewerken en alles wat daar bij komt kijken.
Voor het aandraaien van de moer was ik in m'n doppendoos gedoken zodat ik de moer naar mijn gevoel correct kon behandelen.
Voor het verstevigen van hoeken maak ik knieën met aan de einden een klein recht stukje. Dat is een overblijfsel uit de metaalconstructies. Bij het lassen zou je die puntige kant weg branden en je mist ook de hoek om een las in aan te brengen.

P1010153q.jpg

Dit zijn dingen die me opvallen door het contrast tussen twee disciplines en absoluut niet als kritiek. In tegendeel, ik bewonder juist je vakmanschap en inventiviteit
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Het ziet er zoals we van jou gewend zijn weer heel goed uit.
Dankzij je presentatie ben ik op het idee gekomen om mijn kleine kolomboormachine ook eens op de draaibank te monteren, om wat nauwkeuriger 6 gaten netjes over de omtrek verdeeld in een bol te boren. Een beetje kunst en vliegwerk, maar het ging prima. Bedankt voor al je tips en wetenswaardigheden!

C66E8489-EFC9-44A4-9AF7-55361584B2B2.jpg
 

tuoh

Oud hout
Machines zijn doorgaans een stuk veelzijdiger dan gedacht, het vraagt enkel wat inventiviteit van de gebruiker om dat er uit te laten komen:p
Dat is bij je opstelling hier boven al prima gelukt zo te zien.
 

tuoh

Oud hout
Eén naaf heeft terug spaken gekregen, dat begint terug op een wiel te lijken zo.

De werkbank in gebruik als spakenbok.
Bij het plaatsen van de spaken is het van belang dat deze allemaal even schuin komen te zitten in de naaf. Daarom de klos onder het uiteinde van de spaak bij het inslaan.
En om de strak spannende pennen wat vlotter op hun plaats te slaan maar kwistig met de lijnoliekwast rondgezwaaid.
IMG_1179.jpg

Eerst 4 spaken in kruis inslaan, daarna de kwarten opvullen.
IMG_1178.jpg

Met een laagje lijnolie erop.
IMG_1182.jpg

Klaar voor de volgende stap.
IMG_1181.jpg
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Geweldig! En wilden de spaken wel klemmend in de juiste positie komen staan? Moet je straks de spaken per twee enigszins naar elkaar toebuigen om elk velgsegment op de pennen te krijgen, en dan ook nog alle segmenten met pennen aan elkaar? Dan heb je wel even een paar extra handen nodig denk ik. Maar daar heb je vast al over nagedacht.

Succes,
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De spaken zitten al muurvast in de naven, komt omdat de, te brede, pennen in de gaten gedwongen werden met een zware hamer:p
De spaken wat naar elkaar toebuigen om de velgsegmenten te kunnen monteren gaat wel lukken, in die richting zijn de spaken ietwat flexibel.
Er bestaat trouwens een speciale tool voor, maar dat komt later wel aan bod.

Vandaag de spaken mooi rond gezaagd op de lintzaag, de naaf over een centerpunt laten zakken en draaien maar.
De zijgeleider van de machine was juist van hoogte om één en ander wat te ondersteunen tijdens het zagen. Je moet ook wat geluk hebben in het leven hé:p
IMG_1186.jpg

Kolomboormachine eens horizontaal gelegd, krijg je weer andere mogelijkheden.
Meer dan wat stukjes afval zijn daar niet voor nodig:p
IMG_1187.jpg

De eerste gaten onder hoek geboord, morgen de rest.
IMG_1189.jpg
IMG_1193.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.