Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 8 van de 11 EersteEerste ... 678910 ... LaatsteLaatste
Resultaten 71 tot 80 van de 108
    oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Twee mooie asse van heel mooi hout, prachtig met de olie er op.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

En die Amerikanen maar moeilijk doen met hun heet gestookte ringen.

Ik ben benieuwd hoe de buitenste ring er om gaat.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten

Ik denk niet dat het heet stoken van ringen om houten wielen of tappen iets typisch Amerikaans is. Het is een algemeen gangbare methode die naar mijn beste weten wereldwijd wordt toegepast. Ik heb het in ieder geval "live" in Frankrijk, Duitsland en Nederland kunnen aanschouwen. Daarnaast is er op het Internet genoeg over te vinden uit alle windstreken. Vooral het bepalen van de lengte van de ring vond ik altijd een prachtig staaltje van empirische benadering.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten

Dat is hier ook heel gebruikelijk om de ringen/metalen banden heet te stoken. Niets Amerikaans aan.

Klopt, spelen met de uitzetting van verhit staal is de norm bij de bouw van houten wielen.
    Maar niks zegt dat je daar geen ander systeem kunt tegenover zetten, er zijn tegenwoordig meer mogelijkheden op dat gebied dan vroeger

Bij het plaatsen van stalen ringen rond de naaf komt het erop aan om een "te kleine" stalen ring over een stuk hout te frommelen.
    Met warmte "groeit" de stalen ring tot ie erover past, met persdruk dwing je de stalen ring over een "te groot" stuk hout. Bij beide is het onderlinge verschil in grootte van dezelfde orde ( 1 à 2mm) voor de banden rond de naven welteverstaan. Een stuk staal van 390mm lang zet nu éénmaal minder ver uit dan een stuk van 4m lang

Werkt dit trucje altijd en overal? Nee dus, alles hangt af van de densiteit van het stuk hout, bij zachte houtsoorten gaat het bijvoorbeeld niet werken. Het droge robinia met de dichte jaarringen is echter prima geschikt voor dit doel, net als de meeste andere Europese loofboomsoorten trouwens.

Ik ben er zeker van dat ik bij het plaatsen van de stalen banden rond de naven dezelfde spanning bereikt heb als bij de "normale" manier van werken. En dit zonder verkoling van het hout ertussen.

Datzelfde trucje moet ook bij het plaatsen van de stalen loopvlakken opgaan, hout moet qua sterkte nu éénmaal onderdoen voor staal. Het staal gaat niet rekken, maar de diverse houten onderdelen kunnen wel samengedrukt worden tot eenzelfde waarde als bij verhit staal mogelijk is.

Als je maar genoeg persdruk achter de hand hebt past uiteindelijk alles

De eerste naaf draait op de as, straks volgt nummer twee

Kamers uitdraaien zodat de "bussen" er kunnen in geperst worden, 0,5mm kleiner gedraaid dan de diameter van de messing "bus".

Achterkant naaf.
    IMG_1136.jpg

Voorzijde naaf. De zeskant bewust aan de "bus" gelaten, zo worden deze later opgegoten met epoxy, dit om eventueel meedraaien te counteren.
    IMG_1142.jpg

En draaien maar, op de as welteverstaan.
    IMG_1138.jpg

De "bussen" zijn op hun plaats geperst met het stukje eigenbouw
    Het gat door de naaf is conisch uitgedraaid met de "Huntertool" werkt als een fluitje van een cent in de nauwe opening.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 14-07-18 om 08:18.

Het gaat allemaal heel erg gepland en doordacht wat ik zie. Proficiat met de resultaten.
    De wielen hoeven straks niet veel kilometers te maken, anders waren de bussen best kort. Ga je er rijkelijk vet aan smeren voordat ze gemonteerd worden?

En dan is de volgende stap zeker de gaten voor de spaken zuiver uitgelijnd en op maat maken. Eerst boren en vervolgens uitsteken?

Had ik al mijn complimenten gegeven met het werk tot dusver? Bij deze dan. Knap werk.

Vroeger heb ik een aantal klassieke BMW motorfiets motorblokken gereviseerd en daarbij gaat alles met warmte. Aluminium huis opstoken tot zo'n 150 graden en dan snel de krukas erin lepelen, dat gaat gesmeerd. Alles ging met warmte in die machines, ik had geen pers thuis staan.

De pers die je gemaakt hebt verbaasde me wel een beetje. 5 ton op een wormstekig stukkie beuken?

Zit er maar aan één kant een bus? Ik neem aan dat er aan twee zijden een bus zit en dat de as er helemaal door gaat? Waarbij ik me meteen af vraag van af wanneer lagers worden toegepast.

@Seek, bedankt.
    En dat wormstekig stuk hout is toch heel wat sterker dan het lijkt hoor
    Die paar gaatjes maken voor de sterkte niks uit, het is kwartiers beukenhout met de houtnerf verticaal, en twee "steunpunten" op 350mm uit elkaar.
    Kan het niet testen, maar ik denk dat je minimum een krik van 30 à 40 ton nodig hebt om dat stuk hout te breken op die korte afstand

IMG_1147.jpg

Beide naven zitten nu op hun plaats en draaien vlot rond. Er komt nog wel per naaf één vetnippel in te zitten. De conische boring heeft juist 2mm speling rondom de tap, als dat vol vet gaat zitten bolt die kar vanzelf
    Voor zo ver ik weet zijn er bij karren nooit lagers gebruikt. Nu misschien wel bij die moderne koetsen voor het (wedstrijd)mennen.
    Ik herinner me nog wel het (karre)vet dat vroeger gebruikt werd, een dik vuilgeel en stinkend goedje dat je nauwelijks van je handen kreeg

IMG_1145.jpg

En omdat het nu toch warm weer is, de epoxy maar eens bovengehaald en de eerste twee bussen aangegoten.
    Er maar even een draadstang doorgestoken, zo word de bus strak tegen de zitting geperst en kan het epoxy niet weglekken langs onder.

IMG_1151.jpg

De volgende stap word het opnieuw kalibreren dan de pennen in de breedte.
    Die dingen zijn al eens gebruikt en daardoor zijn de breedtes van de pennen niet allemaal gelijk meer. Het ene gat zal al eens wat smaller geweest zijn dan het andere.
    Omdat ik geen zin heb om elk gat op maat te hakken voor één welbepaalde pen, ineens maar alle pennen opnieuw op breedte zagen en de juiste hoek meegeven.
    Daarna komt het boren van de gaten in de naven, en het juist uithakken ervan. Eén zijde blijft haaks de andere zijde krijgt een hoek van 2° mee.

Ps: er zitten inderdaad twee bussen per naaf in, de astappen zijn doorgaand met aan de ene kant linkse draad en aan de andere zijde rechtse draad voor de overbemeten moeren.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 14-07-18 om 16:39.

Forum Rechten