Een uitdagende klus.

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Loop ik ergens in een bos in Duitsland, kom ik een info-bord met wat attributen over bosbouw tegen. Moest gelijk aan dit topic denken :eek:

Je ziet een kar om stammen het bos uit te slepen. Van de as is alleen de naaf over, die me gelijk aan tuoh's werk deed denken.

YD1P9930.jpg
YD1P9931.jpg
 

tuoh

Oud hout
De spaken zijn terug compleet, er zitten nieuwe ronde pennen ingelijmd.

Eer het zover was moeten er dus eerst 24 ronde pennen gedraaid worden (tolerantie diameter 0,1mm) Gedraaid uit een taai stuk robinia.
Daarna aan één zijde een kopse zaagsnede aangebracht, nodig om later de nieuwe velgen te kunnen opwiggen.

Omdat een ronde pen, met een zuigende passing in een blind gat, gaat werken als een fietspomp, moet er op één of andere manier een kanaaltje komen om de opgesloten lucht te laten ontsnappen.
Heb het hier opgelost door de pennen nog eens deels over de zaag te halen, eindresultaat is een gestopte groef van 3,2mm breed en 2mm diep.

Pennen draaien.
IMG_1197.jpg

Kopse zaagsnede voor de wiggen.
IMG_1199.jpg

Ontluchtingsgroeven inzagen.
IMG_1202.jpg

Detail.
IMG_1206.jpg

Klaar voor de velgen.
IMG_1207.jpg

Volgende week op zoek naar essenhout voor de velgen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je leest ook de krant tijdens werken, leuk:p

Het is geweldig leuk om het proces van wielen maken te zien. Een klus die alleen nog maar in restauratiewerk voorkomt.
Zowel mijn grootouders als mijn ouders (in het oude huis) hadden een wagenwiel in het tuinhek zitten. Zag en zie je nergens anders, althans niet hier in de stad.
 

tuoh

Oud hout
Na wat andere klussen terug aan de slag met de wielen, mallen gemaakt voor de velgen.

Welk hout het gaat worden is nog niet echt duidelijk, daar hak ik deze week de knoop over door. Iepen of, hou je vast, haagbeuk:p
Deze laatste is ook een optie omdat het hout quasi over de hele lijn dezelfde cijfers laat zien als es. Druksterkte, schuifsterkte, buigsterkte, etc.. zijn bijna identiek. Kersen was ook een serieuze optie, maar om die op 65mm dik te vinden is niet evident.

Freesmal om de binnenkant van de velgen te kalibreren, met in- en uitloopzone.
IMG_1227.jpg

Mal frezen voor het uitsmetten van de velgsegmenten.
IMG_1224.jpg

En een doorsnede van de oude velgen, links de oudste velg, anno 1888, iepen met de vezel evenwijdig aan het loopvlak en hartkant aan de binnenzijde.
Rechts de "grovere" nieuwere velg, zwaarder van dimensie en een andere houtsoort, namelijk es, hier met de vezel bijna loodrecht op het loopvlak.

Beide oriëntaties hebben hun voor- en nadelen, maar voor de nieuwe velgen ga ik voor de optie rechts op de foto.

De nieuwe velgen gaan dezelfde afmetingen als de velg links meekrijgen.

IMG_1228.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de velgsegmenten uitgesmet en gezaagd, de volgende stap word vlakken en op dikte schaven.

Om het mezelf niet TE moeilijk te maken ga ik, na het schaven, zowel binnen- als buitenkant kalibreren op de topie.
Het hout van de velgen is kurkdroog, 12,4% rv gemeten, er is dus geen nakrimp te verwachten eens de boel samenzit.
Kan dus meteen alle velgsegmenten op maat brengen, is makkelijker werken dan een compleet wiel rondfrezen op de machine:p

Haagbeuk is net als beuk een smakelijk hapje voor houtboorders, gelukkig zaten die krengen maar net onder de schors.
IMG_1244.jpg

Nog enkele te gaan.
IMG_1243.jpg

Klaar voor de volgende stap.
IMG_1245.jpg
 

tuoh

Oud hout
Weer wat verder met de wielen vandaag. Hout geschaafd en de velgsegmenten aan de binnenzijde gefreesd. Volgende week de rest.

Freesopstelling en mal met ingeklemd segment.
IMG_1247.jpg

Omdat de frees maar 50mm hoog is en het hout 53mm dik, de frees ongeveer in het midden geplaatst. De resterende "ribbels" onder en boven frees ik weg met de bovenfrees wanneer ik de facetkanten aanbreng. Hoef ik niet steeds die freeskop hoger en lager te draaien:p
IMG_1252.jpg
IMG_1249.jpg

De "ribbels" weg, resultaat is een strakke binnenbocht.
IMG_1251.jpg

Alle binnenkanten klaar.
IMG_1254.jpg

Eens controleren of de straal wel klopt, wat laat, maar beter laat dan te laat:p
IMG_1255.jpg

Dat klopt dus als een zwerende vinger:D
De volgende mal ligt klaar om volgende week de buitenkant na te frezen.
De vandaag gebruikte mal word deels omgebouwd, en gaat gebruikt worden op de kolomboor, om de gaten voor de spaken in de velgsegmenten te boren.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
haagbeuk is het lekkerst geurende hout dat ik ken bij het bewerken, zelfs mijn dochter van 7 merkt dat op. Veel plezier ermee en reeds bedankt voor het verslag. Over 4 jaar - als mijn Danish Rose klaar is- ga ik met een huifkar aan de slag. Dat zou een Prairie Schooner moeten worden, dus ik kan al je tips en trucs van zeer zeker gebruiken!
Succes, Willem
 

tuoh

Oud hout
Mooi werk, André. En mooi sterk haagbeukenhout. Voorlopig zijn de segmenten nog een paar centimeter te groot, zie ik. Ga je de hoogte van de velg nog verminderen of de stalen "rijpen" (banden) verlengen?

Yep, de velghoogte word het gemiddelde van beide oude velgen, deze hadden elk een verschillende hoogte.
Dit resulteerde in twee verschillende spaaklengtes. Door bij de nieuwe exemplaren alle spaken op dezelfde lengte te brengen is de totale diameter 15mm kleiner geworden dan de originele afmetingen. Geen probleem, de wielen zijn nog groot genoeg:p
Moet nu enkel de stalen loopvlakken doorslijpen en inkorten naar de nieuwe maat.
 

tuoh

Oud hout
haagbeuk is het lekkerst geurende hout dat ik ken bij het bewerken, zelfs mijn dochter van 7 merkt dat op. Veel plezier ermee en reeds bedankt voor het verslag. Over 4 jaar - als mijn Danish Rose klaar is- ga ik met een huifkar aan de slag. Dat zou een Prairie Schooner moeten worden, dus ik kan al je tips en trucs van zeer zeker gebruiken!
Succes, Willem


Nou, dat word dan ook een uitdagende klus, alleen al het geschikte hout vinden voor zo een klus is niet evident meer tegenwoordig.
Sommige van die "karren" hadden wel wat van een boot, met een mooie zeeg erin.
Komen er ossen voor te staan?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ja klopt, 6 ton laadvermogen en de vorm van een scheepsdek om de lading aan boord te houden bij heuvel op- en af. Als het kan maximaal 1 friese trekker ervoor. Ossen heb ik nog niet overwogen. Heeft het voordelen ten opzichte van een friese trekker?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.