Hulp /advies restauratie veerploeg ?

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste forum,

Ben zinnens mijn veerploeg te herstellen , tenminste gedeeltelijk , de rest heb ik opgepoetst en is in goede bruikbare staat , zie foto's.
Zoals jullie kunnen zien mis ik een eindstop,van de geleiding , losgekomen door de loop der jaren , krimpen of warme lijm gebruikt ...?
De houtsoort , is voor mij niet duidelijk , ik vermoed een harde fruithoutsoort of steenbeuk , is van Duitse makelei , zie hiervoor mijn vorig topic , inzake nummering van profielschaven .
Zijn er mensen die hier enig ervaring in hebben , links of andere verwijzingen ?
Ja , helaas ik heb geen draaibank , mischien is het wel te maken met beitels ...

Alvast bedankt voor jullie adviezen ,

001.jpg003.jpg004.jpg005.jpg
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Hele mooie schaaf,
Kun je niet iets knutselen met een gaten zaag daarna groot gat uitboren ter grootte van het middelste rondje en daar een mooie pin in.
Aan een kolomboor of vastgeklemde boormachine krijg je zoiets wel glad en rond.
Of uit 1 stuk rondhout met draadeind erin gedraaid
Groet
Gerrit
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Mooie schaaf. Steenbeuk is toch wit (werd ook als zool onder zoetschaven gebruikt). Denk eerder aan gestoomd beukenhout. Ga je hem ook gebruiken?
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Dat was wel de bedoeling , eigenlijk heb ik de schaaf al eens gebruikt .
Ik ga wel nog even een anti houtworm behandeling geven , er is helaas al enige activiteit in de richting ....
Schaaf is vermoedelijk 100 jaar , kan dus geen risico nemen toch .
Probleem met de eindstop is opgelost , word aan gewerkt , zal ten gepaste tijd nog wel een foto plaatsen van het eindresultaat .

Alvast bedankt voor jullie belangstelling en adviezen

Groetjes
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Er is mij ooit verteld dat hout dat 'in beweging' is vrij blijft van houtworm. Dus....... dat wordt je leven lang schaven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.