INCA met Belgische motor gekocht. advies gevraagd

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Heb je al eens in de aansluitdoos van de motor gekeken of de de zaak voor 220 V is geconfigureerd? (een motor zonder meer geschikt voor zowel 220V als 110 V is HEEL onwaarschijnlijk lijkt me. Je zult ergens de configuratie vd wikkelingen moeten aanpassen)

mvg
klaas0639
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Lagers zijn van het type 608ZZ.
Je bedoelt de geleidingslagers op die stokjes achter het zaaglint die er uitzien als de lagers van heavy inline skates?
Toevallig ligt hier nog een nieuwe 230Volt Skaap 0,55kw inductiemotor in de schuur van een huisgenoot wiens project (iets met CNC frezen of zo waar ik geen verstand van heb) op dit moment stil ligt met 2800 toeren.
Zit ook een behoorlijk groot vierkant ding bovenop waar ik ook 2 condensatoren in vermoed.
Is dat iets om te proberen met op beide 2 poelies?
En dan de motor op de kop hangen zodat je de v-snaar in een handomdraai kunt omleggen?
Aan mijn geleende nieuwe(oude) draaibank zit dat ook zo.Het gewicht van de motor houdt de spanning erop
Groet
Gerrit
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Die stokjes heten asjes en zijn geborgd met een inbusboutje (goed zoeken!).
En die lagers zijn inderdaad identiek aan die van de skates.
Die motor lijkt me prima geschikt.
Kijk wel even goed naar de grootte van de poelies zodat je de juiste snelheid van het zaaglint bereikt.
De motor hangend inzetten werd veel gebruikt bij o.a. de Inca zaagmachines.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Die stokjes heten asjes en zijn geborgd met een inbusboutje (goed zoeken!).
En die lagers zijn inderdaad identiek aan die van de skates :).
Die motor lijkt me prima geschikt.
Kijk wel even goed naar de grootte van de poelies zodat je de juiste snelheid van het zaaglint bereikt.
De motor hangend inzetten werd veel gebruikt bij o.a. de Inca zaagmachines.

Eindelijk een meevaller, laten inline skate onderdelen hier ook rondslingeren, ik gebruikte eigenlijk alleen die handige boutjes en de wieltjes met frames onder opbergbakken op zolder, kunnen een gigantisch gewicht hebben zonder kermen.

Groet Gerrit
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Tja, ons zoete Belgie ...
Wij hebben( of is het nu hadden) 2 netsystemen.
Eentje rond Brussel waar ze 220V binnen kregen door 2 fazes te gebruiken of eigenlijk110V tss Faze en neuter.
En een ander waar ze 220V kregen via faze en neuter.

Dus dergelijke motoren werken op 3x220 door ze in ster te schakelen of 3x110 door ze in driehoek te schakelen.
Het automatisch starten is door in de schakeling een condensator tss 2 faze aansluitingen te zetten, Dan heb je slechts 2 fazen nodig.....
Op 110V
1200px-Steinmetzschema-1.svg.jpg


Op 220V
2000px-Steinmetzschema-2.svg.jpg

Groetjes Jos
 
Laatst bewerkt:

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Bedankt voor de info
Jammer genoeg is het ding er mee opgehouden wat ik in een eerdere post al aangegeven heb. Maar misschien dat iemand anders er wat aan heeft. Een goeie waarschuwing misschien.
Van meneer O Peatey heb ik rechtstreeks advies gevraagd en uitgebreid gekregen.
Dat met die Belgische motor is voor mij einde verhaal :mad:
Ik probeer een andere motor met een aan/uit knop die aan mijn handcirkelzaag onder een zaagtafeltje (van ELU) zit. Aan de motor zit een snoer met stekker en deze kan hier gewoon in zodat ik niks met elektrische schema's van doen heb.
Voor een goeie ophanging heb ik al een mooie tekening gekregen, alleen moet er misschien een ander kastje onder. Maar dan kan ik tenminste weer wat timmeren:eek:Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Geleiders mooiste is dan van pokhout:confused:

Deze mail van Pwiggy had ik over het hoofd gezien sorry, maar ik ga op zoek naar een balk pokhout:confused:

Groet
Gerrit
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Bedankt voor de info
Jammer genoeg is het ding er mee opgehouden wat ik in een eerdere post al aangegeven heb. Maar misschien dat iemand anders er wat aan heeft. Een goeie waarschuwing misschien....
Gerrit

Die motoren zijn eerlijk gezegd de beteren zelfs (uit diene tijd natuurlijk)

1) De wikkelingen nameten (of er kortsluitingen zijn naar andere wikkelingen of onderbrekingen)
2) Controleer de Condensator eens, die durven nog al eens doorslaan. Het vaak opstarten of terug-opstarten als de motor nog niet stil staat kan enorme spanningspieken geven in een condensator. Het doorslaan kan gepaard gaan met zwarte rook, soms zonder. Gewoon met Ohm-meter, dan zie je de weerstand continu veranderen, (omdat de Condensator oplaadt). Als hij 0 Ohm geeft en niet verandert vervangen.

Good luck
Jos
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Dank je,
De zaag is van het onderstel afgehaald. De aandrijfriem is nog prima.Een kennis heeft het onderstel met de motor meegenomen , die was hier voor de meenemer van de draaibank.
Hij gaat kijken of er nog wat te reanimeren is. De poelie aan het ding slingert ook.
Zelf kan ik hier niks mee.
Wel alvast een idee gedaan voor mijn oude nieuwe slijpmachine: aandrijven met een leren riem als de V-snaar ooit stuk gaat.
Nieuwe uitdaging een houten poelie maken, dit zou ook voor de lintzaag kunnen.
Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Bedankt Pwiggy
Mooi, heb handleiding gevonden die ik nog niet had, met dat losse kastje waar de beschrijving van de motorophanging bij staat: een wipplank
De oude motor zat gewoon vast in het kastje geen riemspanning te regelen

Op internet een Pully calculator gevonden ook wel handig

Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Foutje van mij,
Bij het demonteren van de motor die kapot was bleken er triplex opvulstukjes onder te zitten.Was dus netjes afgesteld.
Motor is gereanimeerd is uit elkaar gehaald er is o.a een nieuw lager in gekomen en wat met de electronica en bedrading.
Vragen hierover kan ik niet beantwoorden omdat ik dit zelf niet kan.
groet
Gerrit
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik kom zeker bij je kijken ben wel benieuwd.
Mooi zo een goed werkende lintzaag is erg handig en houtdraaien is erg leuk om te doen helaas op dit moment wat minder tijd om te doen en de ruimte is nog wat beperkt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.