Eiken boomstamblad

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Hallo,

Ik heb voor mijn eettafel een eiken boomstamblad gekocht, welke ik nu wil gaan afwerken.
Echter zit er in het spinthout houtworm gaatjes, op welke manier kan ik dit het beste afwerken zodat ik dit niet/ haast niet meer zie?
Kan ik dit doen dmv houtlijm met schuurstof? of zijn er andere producten aan te raden ?

Of zouden jullie toch het spinthout verwijderen, zo ja op welke manier ?

zie hier mijn blad met de gaatjes.


IMG_2227.JPGIMG_2228.jpg
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Tot zover mijn gebrekkige kennis reikt, is spinthout niet geschikt om te verwerken tot een functioneel meubel, het is zachter en zwakker hout welke verwijderd moet worden. je hebt kans dat je randje spinthout in het blad veel eerder beschadigd dan de rest van het blad. ook is het gevoeliger voor ongedierte.
 
P

Pel

Guest
Spint eraf halen, en vergewis je er zeker van dat er verder ook geen houtworm in de plank zit, meestal zit de worm alleen in het spint in eikenhout.

Groet Pel.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Tot zover mijn gebrekkige kennis reikt, is spinthout niet geschikt om te verwerken tot een functioneel meubel, het is zachter en zwakker hout welke verwijderd moet worden. je hebt kans dat je randje spinthout in het blad veel eerder beschadigd dan de rest van het blad. ook is het gevoeliger voor ongedierte.

Onzin dat er geen spinthout in meubels verwerkt kan worden. Als je een meubel hebt van essen is het allemaal spint. Zodra essen kernhout heeft gevormd is het donkerder en wordt het olijfessen genoemd :)
En als er aan dit soort tafels geen spinthout mag zitten kan je nooit een zogenaamde boomstamtafel maken, daar zit altijd spint aan.
Die wormgaatjes zijn niet echt mooi, maar als er geen worm meer inzit kan het geen kwaad en anders behandelen, daar zijn verschillende middelen voor in de handel. Dichtstoppen kan op verschillende manieren, maar ik denk dat je met een juiste kleur wasstaafje een heel eind komt.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik zou het spinthout er afhalen en zelf een nieuwe bastrand maken op het kernhout. Heb ik zelf ook gedaan, werkt prima.
Je kan het spinthout ook laten zitten maar dan zou ik het wel inspuiten. Ik gebruik daar een medicijnspuit voor om het goed diep in de gaatjes te spuiten en perfacs van denka voor. Zeer goed spul en gwn bij de hornbach te halen ;)
 

Emjit

Nieuw lid
25 okt 2012
8
0
Vanhaag, Het is een prachtige stuk dat u heeft.
Zoals andere het aangeven, kunt u kiezen voor het verwijderen of laten zitten.
Laat u het zitten dan krijgt het blad meer karakter en vertelt het zijn verhaal.
Verwijdert u het spint dan ziet het blad wat meer verfijnder uit.

De keuze is aan u.

- Vullen met kneedbaar hout> donkerder dan het spint zelf of de kleur van de wormgaten.
waarom donkerder? anders vallen de gaatjes meer op na het aflakken of oliën.
Dit geldt ook voor kleine knoesten en scheuren. Indien je kiest voor opvullen.

*vulstof van (pvac)lijm en houtstof, wordt zichtbaar bij het beitsen/aflakken/oliën.
*Stopwas gebruik ik alleen als de eindlaag dezelfde glans heeft als de stopwas zelf.
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Ik denk dat ik toch de gaatjes ga opvullen, en zal dan even moeten uitproberen wat het mooiste zal worden.
Is Alabastine kneedbaar hout een beetje geschikt?

Overigens ga ik de grotere scheuren vullen met epoxy, dit is met pigment denk ik wel in de kleur van eiken hout te krijgen ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hout vol met wormgaatjes zou ik een geen geval accepteren voor een meubel.
Als deze plank specifiek verkocht is voor een boomstamtafel had ik ze laten liggen. Als je eik droogt voor een boomstamtafel zou je moeten weten dat het spint snel door wormen wordt aangetast en dat je beschermende maatregelen tegen ongewenste gasten moet nemen.
Houdt er ook rekening mee dat de worm waarschijnlijk ook flink heeft huisgehouden vlak onder de schors. De kans is groot dat deze er gaat afvallen, zeker als de tafel binnen gaat staan.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
bijl haalmes spookschaaf

Ik stem voor eraf halen met bijl, haalmes en spookschaaf.
Eventuele groeven van de houtkevers in het hardere hout kunnen blijven zitten voor het karakter.
Eikenspinthout met schors is favoriet bij houtkevers en als het aardig op begint te drogen krijgt de houtworm belangstelling.

Met of zonder spint wordt dit een mooie tafel
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.