Kopse kant uithollen van een oude droge beuk

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Hoi mensen,
ik heb een vraagje:
ik heb nu al aardig wat draaiwerkjes gemaakt, het meeste paddestoelen, (kerst)ornamentjes en enkel wat potjes met deksels.
En met verschillende houtsoorten gewerkt.

ik wou vandaag weer een potje maken van een oude stuk droge beuk, het vormen en afronden ging prima.
Het stukje hout was ongeveer 10 bij 8 cm.
En met het uithollen was gewoon pet!
Werkstuk vloog er 3 keer vanaf het hout resoneerd als een gek als ik de schalenguts op de kopse kant zet.
En het resultaat?
Het is een mooie paddestoel geworden. :p
Ik had geen zin meer in dat uithollen.

Is het wel handig om een oude droge beuk uit te hollen?
Ik bedoel krijgen jullie dat wel voor elkaar?
Dat hout is zo ontzettend dicht/compact en knetter hard.


Ralph
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
@Nico ik weet niet wat je precies bedoeld met foto's, maar dit is het reststukje hout en de paddestoel

IMG_20171125_170817.jpgIMG_20171125_170809.jpg

IMG_20171125_171646.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een cursus is zeker handig, maar ook niet voor álles zaligmakend, op een gegeven moment moet je ook dingen gaan proberen en gewoon doen
je kan niet bij elke stap zijwieltjes hebben, toch....
Ik lees overigens wél dat het niet goed/minder geschikt is, maar weinig om de ts op het goed spoor te zetten (wat is er dan wel geschikt) de link van Jurriaan is dan wel weer een duw in de goede richting
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Waarom begin je niet met een BOOR, hoe groter hoe beter, dan ben je van dat lastige hout af, en NEE een gewone schalen guts is niet gemaakt voor vazen en potjes, dat is waarom het SCHALEN guts genoemd word.

Snijdend van binnen naar buiten gaat het beste, je kan een spindle gouge daar voor gebruiken, een schraper werkt ook wel, en een ring guts zoals de Termite van Oneway.
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
een cursus is zeker handig, maar ook niet voor álles zaligmakend, op een gegeven moment moet je ook dingen gaan proberen en gewoon doen
je kan niet bij elke stap zijwieltjes hebben, toch....
Ik lees overigens wél dat het niet goed/minder geschikt is, maar weinig om de ts op het goed spoor te zetten (wat is er dan wel geschikt) de link van Jurriaan is dan wel weer een duw in de goede richting

Cursus heeft voor mij geen zin, zonde van het geld, ik heb een zeer korte "leer curve" dat was de conclusie van het GGZ.
En veel moeite met aandacht erbij houden, ik kan gelukkig wel heel goed concentreren als ik met de draaibank bezig ben of met andere (gevaarlijke) machines.
Er gaat veel langs mij heen, ik kan wel een dag in de leer gaan bij iemand, dan blijft er maar een beperkt deel hangen bij mij.
Veel kennis die ik de afgelopen jaren vergaard heb, heb ik aan Youtube te danken.
Onderwerpen zoals Houtdraaien, krachttraining, tekenen, programmeren en nog wel meer dingen.

Tot nu toe leer ik het meeste van Google/YouTube en dat op een rustig tempo.
Ik ga dat filmpje wat Juriaan aangaf eens goed bekijken.

Ik vind dit ook een heel goed filmpje over "catches"
 

RalphSchipper

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
28
0
Twente
Waarom begin je niet met een BOOR, hoe groter hoe beter, dan ben je van dat lastige hout af, en NEE een gewone schalen guts is niet gemaakt voor vazen en potjes, dat is waarom het SCHALEN guts genoemd word.

Snijdend van binnen naar buiten gaat het beste, je kan een spindle gouge daar voor gebruiken, een schraper werkt ook wel, en een ring guts zoals de Termite van Oneway.

OK goeie tip, voorboren en een spindle gouge.
Toevallig heb ik deze net gekocht, ik heb hem net deze week binnen.
Ik ga daar nog even goed mee oefenen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voorboren is sowieso altijd de beste manier. Je kunt met de pinole de diepte goed bepalen, zodat je tijdens het draaien direct een indicatie hebt hoe diep je moet gaan.

Dat je een korte leercurve hebt is voor jou misschien een beperking, maar geen excuus om te gebruiken vind ik.

Wees hiermee creatief in plaats van jezelf gelijk uitsluiten. Dit is positief bedoeld uiteraard. Wat ik in jou geval zou doen is contact opnemen met Radius en kijken of er een houtdraaier in de buurt is die uitleg kan geven.

Maak dan de afspraak dat je bijvoorbeeld maximaal een uur en één ding tegelijk uitgelegd wil hebben. Vooral belangrijk hierbij is dat je het dan zelf uitvoerd alvorens weer naar huis te gaan. Je schrijft zelf wel geconcentreerd achter de machine te kunnen werken. Dat is wel een vereiste om het ook veilig te houden. Je hebt dan één nieuwe vaardigheid te pakken die je thuis op je gemak kunt oefenen.

Voordeel hierbij is dat je het wel op de goeie manier leert, want in veel youtube filpmjes wordt er niet goed verspaand of zelfs gevaarlijk gewerkt, en dat is zonde om over te nemen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
en hoe slijp je zoiets dan ?

Ralph dat van leren/vergeten/onthouden is mij niet vreemd
Ik ben ook iemand die het moet doen enzo... toch heb ik nu 2 cursussen bij Ronald gevolgd en veel van opgestoken

Misschien leer je dan niet veel bij, maar je leert foute manier wel af, ook dat is leren he !

Weggegooid geld is het zeker niet, probeer het eens
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik ben aan het rondkijken voor enkele nieuwe beitels en ook eens gekeken naar de beitels v an Gläser/Neuhammer (Steinert).
In het assortiment (maar op dit ogenblik niet verkrijgbaar) zit ook een guts 'Duits model'.
https://drechslershop.de/drechselwe...lroehren/deutsche-roehre-handgeschmiedet.html
Deze beitels hebben een vouw aan de binnen en buitenkant en bedoelt voor het uithollen van kopshout.
Heeft iemand hier ervaring mee?

geen ervaring mee, maar de geometrie van de snede wijst zichzelf uit.
Wordt veel gebruikt in" Reifendrehen" maar ook bij het langshoutdraaien tussen centers. Doet mij wat denken aan een kruising tussen een bédane en een guts.
Ik zou dat niet onmiddellijk gaan gebruiken om potjes uit te hollen. De binnenkanten van een cilinrecht naar de diepte toe afdraaien of rechte binnenkanten aan een vaas, lijkt dan weer wel een klus voor dit gereedschap.

groeten
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik was dit jaar nog bij de dreschlershop. Heb een grote platte beitel gekocht. Ookmet diverse gutsen in mijn handen gestaan. Dit van een fase aan de binnenkant heb ik niet gezien en is nieuw voor mij. Alhoewel een ringbeitel en een uitdraaihaak worden ook aan de binnenzijde geslepen. Vast wel iemand die dit kan uitleggen. Makkelijk slijpen is het niet.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
met een heel smalle steen op een dubbele slijpmamachine, die afgerond is, kun je die slijpen. Daarna eventueel wetten ( mijn voorkeur) met profielwetstenen.

groeten

Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Het slijpen snap ik maar de geometrie is mij niet duidelijk. Als ik mijn best doe kom ik tot 8 of 10 cm bij een vaas. Ik pak liever een haak als het dieper moet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.