Productieproces van een houten werkschoentje.

P

Pel

Guest
Omdat ik een kersenboom gescoord had van een mijnheer uit Asten die hem hier op de site zette, ik was gelukkig enkele minuten sneller als Jeroen, Toxiq. De man wilde graag als aandenken dat ik wat voor hem maakte van het kersenhout. Maar omdat het hout nog moet drogen heeft het weinig zin om daar nu wat van gaan te maken, en om de man te laten wachten tot het droog is lijkt mij ook niks. Ik had een stukje droog Amerikaans kersenhout gekregen van Ronald Kanne, toen ik daar mijn houtdraai beitels heb gekocht, om daar zo’n werkschoentje van te maken wat ik al eens eerder heb gemaakt. https://www.woodworking.nl/showthre...s-hout-nog-goed-bruikbaar&highlight=schoentje

Omdat ik beloofd had om, als ik weer een schoentje zou maken, ik foto’s van het productieproces zou maken. Ik dacht er nog juist aan toen ik de zool er al vanaf had gezaagd, het gat er al in geboord en weer verlijmd had. Je kunt het maken van alle soorten restjes hout, ook als je kleinere blokjes hout hebt, dan wordt alleen het schoentje wat kleiner. Ik hoop dat e.a duidelijk is

1 Werkschoen 1.jpg
De ruwe vorm uitgezaagd, en de zool van ± 5 mm eraf gezaagd, daarna een gat erin geboord van 32 mm, en de zool er weer onder gelijmd
2 Werkschoen 2.jpg
Gat van ± 32 mm erin
3 Werkschoen 3.jpg
Teken het hoekje af van de opening aan de voorkant van de schoen.
5 Werkshcoen 5.jpg
schuur of steek met de beitel rond
6 Werkschoen 6.jpg
Met de guts en beitel afronden
7 Werkschoen 7.jpg

8 Werkschoen 8.jpg
Daarna raspen, blijf met het schoentje rond draaien, dus niet te lang op een plaats blijven raspen.
9 Werkschoen 9.jpg
Zaag het hoekje eruit, en hou je duim er achter zodat je de binnenkant niet beschadigd
10Werkschoen 10.jpg
teken de flapjes af
11 Werkschoen 11.jpg
Rasp de flapjes er in
12 Werkschoen 12.jpg
Zaag de hak er uit.
13 Werkschoen 13.jpg

14 van Werkschoen 14.jpg
Teken de neus en de hak af
14 Werkschoen 14.jpg
Maak met een dunne rasp of met een burijn een groef.
15 Werkschoen 15.jpg
Maak ook groeve waar de enkels zitten
16 Werkschoen 16.jpg
Met een burijntje een groefje maken precies op de lijmnaad
17 Werkschoen 17.jpg
Boor gaatjes waar de veters door moeten.
18 Werkschoen 18.jpg
Schuren
20 Werkschoen 20.jpg
Schuren
21 Werkschoen 21.jpg
En nog eens schuren
23 Werkschoen 23.jpg
Nog een beetje glad schuren en daarna moet er nog olie over.
24 Werkschoen 24.jpg

Drie uurtjes later was dit het resultaat.

Groet Pel.
 

Bijlagen

  • 19 Werkschoen 19.jpg
    19 Werkschoen 19.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 252
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Het schoentje in de verbeterde houtolie gezet, de eerste keer dat ik deze olie gebruikte, hij is wat dik dus gemengd met terpentijn, dit is het eindresultaat afgewerkt met olie. Dit is een goede oefening voor de beginnende knutselaars onder ons, veel gereedschap heb je er niet bij nodig, boormachine, een gutsje of een beiteltje wat schuurpapier en raspen, ik raad aan om goede raspen te kopen daar heb je je leven lang plezier van. Ik heb deze van Baptist ik denk al meer als 20 jaar, en zijn nog steeds scherp, ze zijn niet goedkoop maar dan heb je wel wat waar je heel lang plezier van hebt.
prod1_1591(1) raspen.jpg

nummer1.jpg

nummer 2.jpg

nummer 3.jpg

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
De kleine schoentjes die ik gemaakt heb worden door de dames vaak voor van die houten prikkertjes gebruikt, maar als je het schoentje groter maakt kunt je het ook gebruiken op het bureau om pennen en potloden in te doen. De maat van de schoen is, schat ik in op minstens maat 45 Edwin:) Ik had al een hele tijd niks meer aan houtsnijden gedaan, mede ook omdat ik de draaibank hier had, die ging natuurlijk voor. Maar het deed me nu toch wel weer goed om weer even met het houtsnijden bezig te zijn.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een leuk projectje. En op die foto’s met jouw teksten lijkt het niet moeilijk. In de praktijk zal het zeker tegenvallen denk ik.
Gebruik je die raspen zonder een handvat?
 
P

Pel

Guest
Ja Raymond, je kunt er zelf hechten aan maken maar ik heb ze altijd zo gebruikt, omdat de raspen zeer scherp zijn, en blijven hoef je niet veel moeite te doen om te raspen. Dit zijn raspen die ideaal zijn voor kleine werkstukjes je hebt ze ook nog in een maat kleiner, die zijn bijna even duur maar zeer goed van kwaliteit. als je met goed gereedschap kunt werken dan kost het de helft aan moeite, neem bijvoorbeeld een botte zaag, dat werkt toch voor geen meter. Dit schoentje is heel makkelijk te maken, ik denk dat een ± 12 jarige hier al mee weg komt, als hij een beetje aanleg heeft voor houtbewerking. Als je het van eikenhout maakt is m.i. het mooiste en ook het makkelijks te raspen, liefst met een noest in.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.