Ik kocht Lijnolie...

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
De Sint is een werkbankje aan het maken voor de kinderen...

Deze is gemaakt in SLS-hout en MDF-werkblad. Ik had al gelezen en gezien dat je hout kan behandelen met Lijnolie, de tekening in het hout komt dan wat mooier uit, lijkt me leuk.

Vandaag in een haast Lijnolie gekocht maar nu heb ik eens gezocht hoe ik die best gebruik en kom ik tot de vaststelling dat er ook Gekookte Lijnolie is, en blijkbaar wordt die veel meer gebruikt dan de 'rauwe' lijnolie.

Heb ik in mijn haast dus het 'verkeerde' product gekocht voor mijn doel?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Gewone lijnolie hardt wel uit, maar doet daar lang over. Het is een onverzadigde natuurlijke olie (die heeft moleculair 'eindjes' die zich kunnen verbinden, wat resulteert in een droog- en verhardingsproces. Lijnolie heeft per molecule 2 van deze, terwijl tungolie er drie heeft. Tungolie heeft dus geen siccatief nodig - dat is een toevoeging die het proces versnelt. Lijnolie kan dus met siccatief gebruikt worden.). Gekookte lijnolie is gepolymeriseerd, waardoor het sneller, harder en glanzender droogt.
Gewone lijnolie doet er meerdere dagen over om (per laag) te drogen en uit te harden, voor de gekookte reken ik op een dag per laag.

Info van het web geplukt. : )

Er si een ander verschil tussen rauw en gekookt, namelijk de mate waarin het vergeelt. Rauw vergeelt meer.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Als je voor de sinterklaas nog wat wil, zou ik er Danish oil opdoen.. 3 of 4 lagen. Twee weken uitharden en het is voedselveilig. Druivenpitolie kan ook geloof ik..
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
gebruik alsjeblieft geen siccatief voor speelgoed.
dat goedje is niet gezond.
als het binnen staat zou ik gewoon een goedkope olijfolie gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Admiral

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nou olijfolie wordt ranzig, lekker! Gewoon gekookte lijnolie, dus met siccatief gebruiken.

De rauwe bewaren om je verfkwasten in te bewaren, dat gaat prima.
En siccatief gevaarlijk, zijn het kinderen van twee die de hele tijd de werkbank liggen te likken?

Voor los speelgoed wat ze in hun mond kunnen stoppen, oké. Tungolie is dan "beter" in de zin dat je lichaam tungolie niet afbreekt en de siccatieven er weer uitkomen, en lijnolie wordt wel afgebroken door je lichaam, waardoor de siccatieven wel vrij kunnen komen.

Druivenpitolie is niet uithardend voor zover ik weet, voor een broodplank prima, maar je werkbank kan blijven afgeven, zou ik niet doen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
"Gewoon" koken op 230°C zag ik (tot bijna een ketelbrand) youtu.be/VtETzSg4LcE
Was er zon dan kon het nog gewassen en gebleekt worden
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bij mijn weten hard rauwe olie niet uit tenzij je er siccatief in gooit.

Het hardt heel langzaam uit en blijft vaak wat flexibel of plakkerig - zeker IN hout. Maar het hardt wel uit. Zou je het als olieafwerking willen gebruiken dan zou ik adviseren om er inderdaad wat siccatief bij te doen - die zijn tegenwoordig gewoon als kant en klare oplossing te verkrijgen. Kies dan een mengsiccatief; mengsiccatieven katalyseren zowel uitharding aan het oppervlak als in de bulk van de olie - vooral belangrijk voor de olie in het hout, waar zuurstof slecht bij kan.
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Dank voor de reacties.

Als ik het zo lees ben ik toch niet zo geneigd om te mengen met siccatief. Niet dat ze aan de werkbank gaan likken ofzo, maar toch veel contact met de handjes en die handjes gaan toch wel vaak naar de mond.

Ofwel ga ik die Danish oil proberen, ofwel toch de rauwe lijnolie (heb nog een kleine 2 weken, dus moet het wel mogelijk zijn om enkele lagen te geven en te laten drogen)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik heb niet de ervaring dat olijfolie ranzig wordt misschien omdat het de goedkoopste olijfolie is deze is gefilterd en verhit tijdens het winnen
Ik gebruik dit redelijk vaak voor kleinere objecten die binnen staan
even wat met de hand er overheen wijven een halfuurtje met rust laten en dan het restant uitpoetsen.
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Bedankt voor jullie advies!

De ruwe olie staat in de kast voor (n)ooit en ik heb me een fles gekookte olie aangeschaft. Ondertussen al één laag gegeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.