Lamineren voor baby mobile

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Tussendoor twee kleine werkstukjes gemaakt.
Armen voor een baby mobile die je aan de boxrand kunt klemmen.
De basis bestaat uit een gebogen gelamineerde arm. Basismateriaal esdoorn met bij de een Amerikaans noten laagjes en
bij de andere laagjes met Europees fruitboomkersen.

resultaat.jpg

boog_op_boxrand.jpg

Bij een van de mobiles heb ik een "spin" gemaakt waaraan de voorwerpjes kunnen hangen.

spin.jpg
detail spin.jpg

Voor het lamineren heb ik mallen gebruikt. Die heb ik bekleed met tape om vastlijmen te voorkomen.
Om de ronde vormen tijdens het klemmen niet te beschadigen heb ik er stukjes zachtboard tussen
lijmklem en hout gebruikt. Als lijm gebruikte ik een PU lijm.

boog lijmen.jpg
arm lijmen.jpg
lamineren spin01.jpg

De bogen heb ik met een afrondfreesje op de freestafel afgewerkt.

boog.jpg

Het dwarsplankje is met een schuifzwaluwstaart aan de boog bevestigd.

Op een van de knoppen heb ik met intarsiawerk een paardenhoofd in Amerikaans noten aangebracht.

detail_boxrand.jpg

In de knoppen is een indraaimoer aangebracht (moest er wel precies loodrecht in natuurlijk).

indraaimoer.jpg
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heel mooi gemaakt en interessant verslag van het proces. De spin hangt, als ik het goed zie op de eerste foto, aan een staafje wat als as dient. Geeft dat niet het risico dat de baby eens hard aan een van de voorwerpen trekt en daarmee iets kapot maakt? Alternatief had je misschien beter een touwtje kunnen gebruiken. Maar voor de rest: respect!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik had deze even gemist, maar dit is erg goed geslaagd.

Als je wat meer foto's van het lamineren zelf hebt, dan mag je ze van mij plaatsen. Interessant om daar wat meer van te zien.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Beste Bossy,

Tja "Hoe doe je die paardenkop zo netjes"?

Bij dit soort werk zorg ik dat een dun plaatje hout (of fineer) heb van het massieve onderdeel, in dit geval de knop.
Voor het paardenhoofd (voor de liefhebbers) gebruik ik een plaatje contrasterend hout. Kan fineer zijn.
Na het overnemen van de figuur leg ik de plaatjes op elkaar en fixeer ze met tape aan de randen (mogen niet verschuiven) Dan boor ik op de getekende lijn ergens een gaatje, diameter 1mm. Tenslotte plaats k een metaalfiguurzaagje door het gat en zaag de figuur met "vaste hand" uit. Verder zie foto's.
Omdat je zo werkt lijkt het alsof je de figuur in het massieve deel heb uit gestoken en opgevuld.

intar01.jpg

intar02.jpg

intar03.jpg

Toegift, binnenkant van een sieradendoosje.

Groet, Tjeerd
tarot1CdetailLR75.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Tjeerd, ik zie dit draadje nu pas, heel mooi met aandacht voor de details daar hou ik wel van.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Beste Bossy,

Tja "Hoe doe je die paardenkop zo netjes"?

Bij dit soort werk zorg ik dat een dun plaatje hout (of fineer) heb van het massieve onderdeel, in dit geval de knop.
Voor het paardenhoofd (voor de liefhebbers) gebruik ik een plaatje contrasterend hout. Kan fineer zijn.
Na het overnemen van de figuur leg ik de plaatjes op elkaar en fixeer ze met tape aan de randen (mogen niet verschuiven) Dan boor ik op de getekende lijn ergens een gaatje, diameter 1mm. Tenslotte plaats k een metaalfiguurzaagje door het gat en zaag de figuur met "vaste hand" uit. Verder zie foto's.
Omdat je zo werkt lijkt het alsof je de figuur in het massieve deel heb uit gestoken en opgevuld.

Aha, dus je zaagt beide dunne plaatjes tegelijk uit. Heb je dan geen speling die gelijk is aan de dikte van je zaagblad?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je onder een lichte hoek zaagt (3 of 4 graden) dan is de bovenste iets groter dan de onderste, en passen ze perfect in elkaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.