Winddroog (wd) hout verder drogen.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Binnenkort staat een bezoek bij de Drentse fijnhouthandel gepland, voor wat mooie en grote stukken hout. Nu zit ik me alvast te verlekkeren op hun uitgebreide assortiment: http://www.fijnhoutdrenthe.nl/houtsoorten.html en zie nogal een prijsverschil tussen kunstmatig gedroogd hout en winddroog.

Mijn vraag is, in hoeverre is winddroog hout al gedroogd, en hoelang zou ik het dan nog zelf moeten nadrogen?

Het prijsverschil is namelijk wel zo hoog dat als het mogelijk is om het zelf verder te laten drogen, dat geld snel verdiend is.
Ik ben vooreerst nog niet van plan om grote werkstukken te gaan maken van het hout, enkel wat kleine dingen en wat draaiwerk, dus ik zou de werkstukken in halfklare toestand helemaal kunnen laten drogen voordat ik ze echt ga afwerken.
 

tuoh

Oud hout
Het vochtgehalte van winddroog hout schommelt meestal rond de 16 à 18% RV, dit is reeds voldoende droog voor buitenschrijnwerk, daktimmerhout, etc..., dus ook voor de toepassingen die je in gedachten hebt.
Om het percentage lager te krijgen zal het hout binnen moeten gestockeerd worden, met wat geluk krijg je dan waarden van ong.14% RV.
Moet het nog droger dan zal enkel de droogkamer redding brengen.


Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
tuoh zei:
Om het percentage lager te krijgen zal het hout binnen moeten gestockeerd worden, met wat geluk krijg je dan waarden van ong.14% RV.
Moet het nog droger dan zal enkel de droogkamer redding brengen.

Is het nodig om het nog droger te krijgen dan 'huiskamerdroog'? Eenmaal gemaakte werkstukken staan toch ook bloot aan de luchtvohtigheid die in de huiskamer heerst? Maakt dat nog verschil?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mijn ervaring is, dat zelfs al droog je winddroog hout nog een jaar na in de werkplaats, dat een werkstuk bij de centrale verwarming gaat krimpen of nog erger gaat scheuren.
Mijn werkplaats is inpandig met verwarming, maar waarschijnlijk niet voldoende.
De laatste tijd gebruik ik kunstmatig gedroogd hout, wat ik direct verwerk en dan in de huiskamer zet. Dat gaat tot op heden wel goed.
Dus nadrogen zou best een optie zijn, maar volgens mij moet het dan in een ruimte die gelijk is qua omstandigheden als waar het werkstuk later komt te staan.
Een vochtmeter is trouwens wel handig in zo'n geval. Ik heb er eentje van 50 euromet pennen en die voldoet mij prima. Als het percentage max 8% is, durf ik het hout wel te gebruiken voor binnenwerk.

Groet,
Kor
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Woodworker zei:
Dus als ik het hout in de huiskamer laat drogen, en de werkstukken komen ook in een dergelijk klimaat te staan, moet het goed gaan? Theoretisch dan..

Ligt er wel aan hoe lang je (partner het) tolereert dat er hout in de woonkamer ligt te drogen.
En hoe dik het hout is natuurlijk. We hebben hier namelijk 2 blokken eiken in de woonkamer liggen als salontafel, die hebben we nat/ vers gezaagd neergelegd, en nu 2 jaar later zijn ze nog niet helemaal droog. Dat zal natuurlijk wel meevallen met windgedroogd hout, maar ik denk dat je het dan toch wel een tijdje moet hebben liggen wil het echt droog zijn.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Woodworker zei:
Dus als ik het hout in de huiskamer laat drogen, en de werkstukken komen ook in een dergelijk klimaat te staan, moet het goed gaan? Theoretisch dan..

Klopt. Alleen gaat dat toch vaak te snel, vooral in de winter. Ik zou het nog iets natte hout, of de gemaakte werkstukken pas begin zomer in de huiskamer zetten. Zo kan het hout rustig een flink aantal maanden acclimatiseren voordat de droge CV hitteterreur begint..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.