Tips gevraagd hoe zelf een meenemer te maken voor een oude draaibank.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het oude ding wat meer gangbaar gemaakt en een nieuwe leunspaan in elkaar geflanst.
Bekijk bijlage 70967
een 20 mm ring erop gezet zodat de banjo? wat makkelijker te verstellen is, het ding niet naar beneden zakt, hier moet nog een knop maken ter vervanging van het M8 boutje.
Groet
Gerrit

Ik had liever gezien dat je multiplex gebruikt had Gerrit, de gedachte dat de plank kan breken zit Ik te overwegen, maar Ik weet/zie niet of dat hout op de metalen plaat zit die er al was ??, dan is het wel veilig natuurlijk.

De bank is best wel bruikbaar en dat zag Ik wel, maar het probleem van het hout bevestigen was de moeilijkheid.

Je hebt ons niet laten zien wat er in de spindle zit, schroefdraad ?? of wat is de draad als die er in zit ??

Voorlopig kun je oefenen met plezier :) :cool:

Record heeft hout draaibanken gemaakt die er zo’n beetje het zelfden uitzien, niet precies.

Record lathe.jpg
 
Laatst bewerkt:

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Een gelaste stalen uitvoering van de leunspaan is ook al gemaakt die ga ik binnenkort ophalen rond 20 mm
20171202_165443[551].jpg

Het tolletje wat in de as zat is waarschijnlijk 3/8 UNC maar zeker weten doe ik het niet

De leunspaan die ik gemaakt heb is van eikenhout en er zit een dik stuk platstaal in.
Het plan was om het ding ook verstelbaar te maken vandaar de gleuven , maar omdat ik te hoog uitkwam heb ik de plank uitgehakt zodat het ijzer in het hout zit.
De plaatjes zijn verzonken zodat de buitel de bovenkant van de boutjes niet raakt.
plaatjes en boutjes zijn onderdelen van inline skates .Boutjes zijn 8mm asjes van de lagers in de frames.
De stang is vanonder vast geschroefd.

20171122_193415.jpg
Dit zat er eerst in

Groet
Gerrit
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een gelaste stalen uitvoering van de leunspaan is ook al gemaakt die ga ik binnenkort ophalen rond 20 mm
Bekijk bijlage 70998

Het tolletje wat in de as zat is waarschijnlijk 3/8 UNC maar zeker weten doe ik het niet

De leunspaan die ik gemaakt heb is van eikenhout en er zit een dik stuk platstaal in.
Het plan was om het ding ook verstelbaar te maken vandaar de gleuven , maar omdat ik te hoog uitkwam heb ik de plank uitgehakt zodat het ijzer in het hout zit.
De plaatjes zijn verzonken zodat de buitel de bovenkant van de boutjes niet raakt.
plaatjes en boutjes zijn onderdelen van inline skates .Boutjes zijn 8mm asjes van de lagers in de frames.
De stang is vanonder vast geschroefd.

Bekijk bijlage 70999
Dit zat er eerst in

Groet
Gerrit

Wij hebben het niet over hetzelfde denk Ik, jij bedoelt de punt die er ingeschroefd zit, maar Ik bedoel het grotere stuk dat de twee platte kanten eraan heeft, volgens mij zit dat aan de as geschroefd, en Ik was benieuwt aan wat er binnen in de as zit, of kan zitten.

⅜” is ongeveer 10 mm, zo dat kun je makkelijk meten, wat is de buiten draad waar je de plaat op schroeft en hoeveel draad is er in de lengte in 25mm/1inch ??

head spindle.jpg
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Volgens degene die dit uit elkaar gehad heeft zit hier een massieve as in en houdt dit het lager tegen.
Groet
Gerrit
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Volgens degene die dit uit elkaar gehad heeft zit hier een massieve as in en houdt dit het lager tegen.
Groet
Gerrit

Thanks Gerrit, ja dat kan zo zijn, verwonder me wel waarom ze een losse ring daar voor nodig hebben, maar je hoeft niet bang te zijn dat dit breekt.

Die ander vraag was over de draad aan de as, weet je wat die is ??, ben er gewoon nieuwsgierig naar :)

En die draaiende center in de losse kop, hoe zit er die op/vast, Ik vraag dit omdat zo’n punt makkelijk the hout splijt, als je dat kunt veranderen tot zoiets (Foto) dan heb je beter houvast en splijt je het hout niet.

Als je dit niet kunt veranderen, dan kun je well een revet aan de punt houden, zodat de punt niet steeds verder het hout ingaat en het splijt.


Ik heb het alleen over het einde dat een cup is met een korte kleine punt.

Live center end.jpg
 
Laatst bewerkt:

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Weer een mooi onderdeel op de foto
Voorlopig ben ik content met deze meedraaiende punt.
Het voordeel voor mij is dat er ook een houtje met een gat erin geboord op past.
Voorlopig ga ik niet met een chuck en boor werken . Mocht dat ooit zo zijn dan breng ik dit ding terug en koop ik een nieuwe kleine draaibank met alles erop wat nodig is.
Voorlopig moet ik investeren in een beitel(afruwguts) die ook goed bruikbaar is op de wipdraaibank daar besteed ik liever wat geld aan.
Als ik de nieuwe leunspaan heb zal ik een update geven van de vorderingen tot zover.

Foto met reserve leunspaan geheel van ijzer
IMG_0105.jpg
foto vastzet schroef leunspaan gemaakt van diverse dingen ter vervanging van het boutje waar ik een tang voor nodig heb
IMG_0103.jpg
extra vastzet schroef leunspaan met eikenhandvat gemaakt met deze draaibank
IMG_0104.jpg

Groet
Gerrit
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.