Tips gevraagd hoe zelf een meenemer te maken voor een oude draaibank.

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Binnenkort krijg ik een oude draaibank te leen.
Het is zo'n type met twee stangen waarop de boel heen en weer schuift en een gelast frame.

20171122_145706.jpg
Er zit een opspanplaat aan die geschroefd is op een as van ongeveer 3/4 inch
De as heeft binnendraad waarin een center geschroeft 20171122_193415.jpg20171122_145649.jpgis , de punt hiervan steekt ruim door de opspanplaat.
Er zit een meenemer op de plaat is dit voldoende of zijn er suggesties voor verbetering?
Groeten
Gerrit
BRIAR_rond180pixels.jpg
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Dat is nou net niet de bedoeling Ik kan dit ding lenen om te zien of dat elektrische wat is voor mij.
Een wipdraaibank heb ik maar voor korte stukjes als voor een handvat is dat wat lastig met dat touw wat er omheen draait.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Kijk of je uit de voeten kan met wat er bij zit. Investeren hierin is wel zonde, de machine is dat niet waard.

Gebruik je ervaring dan om te bepalen of je zelf wat beters aan wil schaffen.

Je schrijft dat je al een trapdraaibank hebt. Plaats in een nieuw topic dan eens wat foto's, er zijn hier veel liefhebbers van het oude ambacht en dus ook van trapdraaibanken.
 
P

Pel

Guest
Ook op een trapdraaibank kun je m.i. korte werkstukjes maken, gebruik dan hulpstukken, met een beetje inventievitiet moet dat toch ook lukken. Ik zou aan deze draai inrichting nog geen €- uit geven, het is weggegooid geld.

Groet Pel.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Beste William,
Bedankt voor de reactie
Het is me wel duidelijk dat dit geen moderne topmachine is Het ding heeft jaren op zolder gelegen nadat de vorige gebruiker is overleden.
Er is toen nog een nieuwe motor op gezet maar die is niet of nauwelijks gebruikt.
Allerhande dingen die er bij waren zijn verdwenen het is nu wat vastzat toen het ding werd opgeborgen.
De kennis waar het ding vandaan komt is niet zo van hout meer van de metaaldraaibank.
Het advies om niet teveel te investeren heb ik begrepen.
Ik heb al een paar stukken rondhout klaarliggen om de machine te proberen: rond berkestammetje geschild met haalmes van ongeveer 6cm doorsnede en een stuk es van ongeveer 4-5 cm doorsnede wat rondgemaakt is op mijn wipdraaibank en nu aardig droog is.
Het gaat niet direct om het eindresultaat maar om te zien of er wat aangepast moet worden.
vr.gr
Gerrit
BRIAR_rond180pixels.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
An ??, I have seen similar lathes like that and they are not that bad for spindle turning, if that was mine I would first take/screw that part that is screwed to the headstock spindel off of the lathe.

See what is there, there could be a morse taper in it, if not see what the thread on that spindle is,there are all kinds of accessories for lathes, but first things first, see what you have there.

It vis easy to dismiss someones lathe and think that Chinese machine that you can buy now is so much better, well maybe not.

headstock spindle.jpg
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Beste Leo,
Als ik het goed begrijp probeer ik het hele ding met buitenschroefdraad en al er af te krijgen waar het lijntje naar wijst?
Degene waarvan ik deze machine mag lenen komt deze morgenvroeg brengen, hij is wel technisch we zullen dit bekijken.
Deze optie lijkt mij wel wat.
bedankt voor de tip:)
Groeten
Gerrit
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou voor spindeldraaien met deze bank - met de uitrusting die er nu bij zit (zeker niet in investeren idd) - denk ik kiezen voor een zelf te maken inslagbus / jam chuck: een stuk hout op de opspanplaat schroeven en daar een enigszins taps toelopend centraal gat in boren/draaien, waar je ruw rondgemaakte spindels in kunt klemmen...
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Ik zou voor spindeldraaien met deze bank - met de uitrusting die er nu bij zit (zeker niet in investeren idd) - denk ik kiezen voor een zelf te maken inslagbus / jam chuck: een stuk hout op de opspanplaat schroeven en daar een enigszins taps toelopend centraal gat in boren/draaien, waar je ruw rondgemaakte spindels in kunt klemmen...
Bedankt goed idee
Groet Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
De machine is gearriveerd

IMG_0061.jpg

IMG_0060.jpg

de eerste upgrade is al gemaakt
verlenging van frame en voorzien van wieltjes om gemakkelijker te verplaatsen en rechtop weg te zetten

Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
De meenemer neem het hout als dit dik genoeg is; met 1 pennetje in het hout dadat het eerste busje erop gezet is ging het deze keer goed.
IMG_0075.jpgIMG_0079.jpg

Voor het eerste probeersel heb ik een half verschimmeld stuk berkenhout gebruikt met houtkeverlarven erin
Het slechtste stuk
Het ging aardig met de ouwe machine en een allegaartje van beitels geprobeerd.
Groet
Gerrit
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi veel beter dan wat je had, als je nu een chuck had die er op past dan was je nog veel beter af en om helle kleine en grote dingen vast te houden zonder dat ze tussen de vaste en losse kop vast geklemd moeten zitten.

Maar je kunt wel oefenen en gewent worden aan een powered lathe :cool:
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Mooi veel beter dan wat je had, als je nu een chuck had die er op past dan was je nog veel beter af en om helle kleine en grote dingen vast te houden zonder dat ze tussen de vaste en losse kop vast geklemd moeten zitten.

Maar je kunt wel oefenen en gewent worden aan een powered lathe :cool:

Het oorspronkelijke ding houdt het dikkere rondhout wel goed vast, beter dan ik verwacht had.
Deze zal hoop ik handvatten die dunner zijn vasthouden.
De lengte van het center pennetje moet nog getrimd worden. Deze zit geschroefd in de as, daar is de meenemer opgeschroefd.
20171201_161259.jpg

Groet
Gerrit
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het oorspronkelijke ding houdt het dikkere rondhout wel goed vast, beter dan ik verwacht had.
Deze zal hoop ik handvatten die dunner zijn vasthouden.
De lengte van het center pennetje moet nog getrimd worden. Deze zit geschroefd in de as, daar is de meenemer opgeschroefd.
Bekijk bijlage 70914

Groet
Gerrit

Dat ziet er netjes uit, Ik weet niet of het nog mogelijk is, maar een verstelbare center pin is handig, eerst om het precies op lengte te zetten en het opnieuw te scherpen als het beschadigt word (en dan te kort word.

Deze center pinnen zijn dikwijls met aan veer er achter, productie draaiers hoeven de bank niet still te zetten, de pin steekt een beetje verder uit, ze zetten het nieuwe hout aan de center pin en de losse kop duwt het hout tegen de klauwen.

Ik heb een losse pin in een van mijn stukken die ik gemaakt heb,het pinnetje word vast gehouden met een inbus boutje.

losse center pin.jpg

Deze foto laat het zien met ook nog een verschuivende buiten ring en center pin.

safety center.jpg
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Dat zijn mooie dingen Leo.

Eigenlijk is de functie van dit ding hetzelfde alleen moest hier optimaal gebruik gemaakt worden van de aanwezige schroefdraad in de as.
In plaats van een inbus boutje is Locktite gebruikt om de draad niet te beschadigen.

Ik kan er wel mee leven dat er geen veertje in zit.

Dat de snelheid van de machine snel verstelbaar is vind ik handiger. Alleen de kap van de V-snaren moet er even af dan kun je de motor optillen snaartje omleggen en kap erop klaar.
Dit is simpel en onverwoestbaar

De draaibank loopt mooi rustig en zit met 2 klemmen stevig verankerd op mijn wipdraaibank.
Er zitten wieltjes aan en het ding kan rechtop weggezet worden; waar vind je nog zoiets.


Deze pen is verstelbaar , er zit schroefdraad op en met een schroevendraaier kun je dit ding door een sleuf in de achterkant verstellen.
Het is een fijne waarschijnlijk UNC draad die er op zit van een 3/8 inch bout uit een Engelse grasmaaier.
Het ding uitgeprobeerd en werkt prima.
Het gat aan de zijkant dient er voor om het los te draaien een pin van ongeveer 8 mm past daarin .

Groet
Gerrit
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Het oude ding wat meer gangbaar gemaakt en een nieuwe leunspaan in elkaar geflanst.
IMG_0096.jpg
een 20 mm ring erop gezet zodat de banjo? wat makkelijker te verstellen is, het ding niet naar beneden zakt, hier moet nog een knop maken ter vervanging van het M8 boutje.
Groet
Gerrit
 
P

Pel

Guest
In eerste instantie zag ik het niet zo zitten met deze bank Gerrit, maar ik moet mijn menig toch bijstellen, het beestje heeft toch meer mogelijkheden dan ik gedacht had.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.