Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Spero SP 85 Vlak vandiktebank

Hallo,

Sinds een paar weken in het bezit van deze machine, deze gekocht daar ruimte zeer beperkt is.

Maar nu et volgende probleem:

Vlakken gaat goed maar zodra materiaal door de van dikte gaat haalt ie op de laatste +/- 3 cm
    er net iets meer af.

Ook schaaft ie in begin zeer onregelmatig.

Contact gehad met importeur van spero en deze kwam met een aantal mogelijkheden wat het misschien kon zijn.

1.) Messen niet goed afgesteld
    2.) Ketting die vandikte tafeltje omhoog en omlaag laat gaan misschien iets strakker zetten.
    3.) Kijken of tafeltje niet scheef gaat.

Na al deze dingen gedaan en gecontroleerd te hebben en alles in orde was opnieuw geprobeerd.

Nog steeds verkeerd, ik moet zeggen ietsje beter geschaafd maar nog steeds zelfde probleem.

Voorstel is om de machine om te ruilen voor andere.( wie weet weer het zelfde probleem dan)

Zowel importeur als winkel ( Baptist) doen helemaal niet moeilijk wat betreft omruilen of heel andere machine, maar graag jullie advies hier over, of misschien iets over het hoofd gezien om hem toch goed
    te kunnen gebruiken.

Of echt kijken naar totaal andere merk?

Ik zit alleen met ruimte gebrek en moet naar bovenverdieping.

Ik doe 2 foto's erbij, voor zover ze duidelijk genoeg zijn.

Groetjes Berton

Attached files

Re: Spero SP 85 Vlak vandiktebank

is je hout wel goed ondersteund als het de schaaf uitloopt, als het van de tafel afkantelt kan het zijn dat er daarom meer afname is. Zeker als het op de laatste paar centimers is.

Anders zit er niks anders op dan een Scheppach te nemen ben ik bang :mrgreen:

Scheppie

Ja Scheppie, hout wordt goed ondersteund, nou merk is tenminste van zelfde importeur.

Bedankt ieder geval voor reactie

Berton

Athanor
    Guest

Ja, ik zit aan hetzelfde te denken. Zou je eens moeten uitproberen met een opvangtafel die je er even achter improviseert, zodat het hout er volledig ondersteund uitloopt.

Fons

Hoi Fons,

Ook jij bedankt, maar dat is ook al geprobeerd, ik had dat misschien even moeten vermelden.

Maar na 2 reacties denk ik dat hij toch retour moet .

Ik wacht nog even af.

Gaarne advies:
    Omruilen of totaal iets anders?

Er zijn wel losse compacte van dikte bankjes ( Jet, Dewalt en Makita en zo) maar
    dan zit ik toch weer hoe te vlakken.

Ik blijf met het probleem zitten, ruimte en verdieping.

Er staat nu al een lintzaag, tafelcirkelzaag , afzuigmachine, werkbank en een zelfgemaakte freestafel.

Ik wil nog kunnen rondlopen,ik kan natuurlijk mijn vrouw lief aankijken of ik ook de woonkamer mag gebruiken,

Groetjes
    Berton

Ja Scheppie, hout wordt goed ondersteund, nou merk is tenminste van zelfde importeur.
    Schande dat de importeur hier zijn naam aan levert en t ook nog op 1 website zet..... nou ja, t zal wel getest zijn en goed bevonden maar ik vind 300 euro voor een dergelijk product nog best veel geld. Misschien kun je uit de voeten met een goede handschaaf.

Ik weet niet hoe beperkt je ruimte is maar een oude HM1 moet je voor die 300 euro ook op de kop kunnen tikken of voor iets meer een oude HM2 zelfs. Dan heb je stuk betere machine dan die spero en toch zijn die ook niet al te groot.

Scheppie

Wat je hebt heet in het engels "planer snipe". Is genoeg op te googlen. Veel machines hebben er last van. Volgens mij voornamelijk de kleinere machines, waar de rollen dicht op de schaafas zitten.

Op finewoodworking zijn er zat artikelen over te vinden, zoals over het maken van een slede.

Zie dit artikel. het is een test van een aantal kleinere machines en jouw probleem wordt specifiek benoemd.

Attached files 011195078.pdf (1.5 MB)

Je ziet dit probleem nogal eens opduiken bij oude en afgeleefde machines. Het euvel treed op wanneer de veren op de geleiderollen niet voldoende druk meer geven (de veer is lam), met als resultaat dat het hout gaat klapperen eens het vanonder de aanvoerrol komt en het enkel nog door de uitvoerrol gesteund word.
    Bij de aanvoerrol is dit probleem minder belangrijk, maar bij de uitvoerrol zie je dit direct in het schaafbeeld, je hebt op het eind van de plank een depressie.
    Bij jouw machine is dit bijna zeker ook de oorzaak van het probleem, alleen zijn hier de veren vermoedelijk van een dusdanig bedenkelijke kwaliteit dat dit euvel niet te vermijden is.
    Je kan eens kijken of je deze veren kan bijregelen, of je moet de veren eens onderling van plaats wisselen, mits wat geluk wil dit laatste wel eens helpen.

Mvg,

André

Zoek op Internet eens op "planer snipe". Het is een veel voorkomend verschijnsel, vooral bij de goedkopere machines, die vrij korte tafels hebben. Het liefst werk ik met planken die iets te lang zijn, kan je dat laatste stukje er nog af zagen.

Je kunt die laatste 3 cm er natuurlijk afzagen
    Maar serieus, als ik hier naar kijk lijkt het alleen voor te komen bij het uitlopen van de vandikte.
    Het zou kunnen, dat de transportrol na de beitelas niet voldoende druk geeft. Daardoor raakt het hout iets los van de ondertafel en heeft de kans te 'stuiteren'.
    Zolang de aanvoer en afvoerrol beide contact hebben lijkt het namelijk goed te gaan.

Zelf heb ik een Scheppach hms 260 met een dergelijk systeem, maar daar gaat het (meestal) wel goed. Als het fout gaat, ligt dat aan mijzelf doordat ik het uitgaande hout niet voldoende ondersteun.

Groet,
    Kor
    ps. zag dat ik niet zo snel kon typen en dat er al weer nieuwe beantwoorders zijn.
    Gelukkig zijn we het er redelijk over eens wat de oorzaak is

Forum Rechten