Welke kleine formaatzaag, advies gevraagd....

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Beste Forumleden,

Ik ben al enige tijd aanwezig op dit forum. Ik heb nog niet echt veel berichten geplaatst, omdat ik momenteel wacht op de voltooiing van de bouw van mijn dubbele garagebox. Ik heb wel ontzettend veel gelezen op dit forum en enorm veel know-how opgedaan uit de posts van alle forumleden. Dankzij de tips van hen heb ik bijvoorbeeld mijn Kity 636 helemaal netjes kunnen schoonmaken en reviseren.
Ik heb de afgelopen twee jaar de vakopleiding meubelmaken op het HMC afgerond en krijg vanaf 2 december de beschikking over een prachtige werkplaats van 6x6 meter. Krachtstoom is dan al aanwezig. Hier moet natuurlijk een mooie zaagmachine in komen te staan. Het komende half jaar zal ik mijn werkplaats gaan inrichten. Ik heb van het HMC voor een schijntje een prachtige meubelmakerswerkbank kunnen overnemen, dus die is al binnen.
Ik wil zelf graag een lange werkbank langs een muur maken. Ook wil ik graag het afkortstation van Jay Bates maken. Alles kan ik in Sketchup tekenen.
Na het inrichten van de basis van mijn werkplaats zal ik eerst inbouwkasten gaan maken voor de slaapkamers bij ons thuis. Ik zal veel gaan werken met multiplex panelen.
Mijn vraag aan jullie is, welke zaagmachine is het verstandigst om mee te starten? Ik zal in de toekomst veel met plaatmateriaal gaan werken. In een ruimte van 6x6 is echter geen plek voor een formaatzaag met roltafel van 3.20 m. Ik zat dus te denken aan een zaagmachine met kleinere roltafel. Of een gewone schulpzaag/cabinetsaw met uitvoertafel erachter. Panelen dan afkorten mbv van een afkortslede.
Dan is er bij de kleine formaatzagen de keuze tussen de oude professionele Harwi 's , SCM 's of Wadkins (met gietijzeren tafelblad en roltafel van circa 130-150mm en tafelverbreding) aan de ene kant, of aan de andere kant de semi-professionele Metabo TK1693/Elektra Beckum PKU250 met aluminium roltafel van 180mm en tafelverbeding. Hiernaast kan ik ook nog kijken naar de Scheppach ts4000. Ik weet niet zo goed in welk segment die valt, maar het lijkt me ook een semi-professionele machine.


Hieronder wat opties:

Professioneel:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m1208664039-scm-cirkelzaag-met-roltafel.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m1181134828-harwi-130-werkplaats-cirkelzaag-met-roltafel-en-verbreding.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
(bij deze machine loopt het kwijl uit mijn mond, maar helaas is hij een beetje prijzig)

http://mibomachines.com/2017/08/04/scm-formaatzaag-2/

https://peulen.nl/gebruikte-machines/zagen/85-cirkelzaag/20/cirkelzaag-wadkin.html


Semi- professioneel:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m1226463219-formaatzaag-zaagtafel-met-geleider-metabo-type-tku-1693d.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr


https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m1224546584-scheppach-ts4000-met-verbeding-en-verlenging.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer


Gewone cirkelzagen:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Alle bovenstaande zaagmachines zijn voor mij mogelijke keuzes. Het voordeel van de semi-profmachines en de gewone cirkelzaag is dat ze goedkoper zijn. Ik zal 2 a 3 dagen in de week aan het werk zijn in mijn garage. In de schoolvakanties wat vaker, want ik ben werkzaam in het onderwijs. Dus dat is ongeveer het frequentiegebruik van de toekomstige zaagmachine. Verder wil ik in de toekomst nog een lintzaagje, een kolomboor en een afkortzaag aanschaffen. Ik heb al een Kity 636 vlakvandiktebank.

Ik hoor graag jullie ervaren adviezen.







 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Mooie plannen! Kan ne weinig advies geven, daar ik de genoemde machines niet gebruikt heb. Maar zijn iig degelijke merken.
heb je ook een combinatiemaxhine overwogen? In de meeste gevallen heb je dan naast ze zaagtafel nog een frees en langgatboor er bij.
wellicht interessanter dan 3-5 machines los? Ook financieel gezien...naeel is dat je dan de vlak- vandikte dubbel heb...
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
De meningen over combinatiemachines lopen sterk uiteen. Ik heb het afgelopen jaar gewerkt met de Triton twx7 in mijn achtertuintje. Dit is een mobiele werktafel met een zaagmodule, freesmodule en werktafelmodule. Prima voor in de achtertuin, maar ik vond het steeds wisselen van module niet handig. Helemaal niet als ik iets vergat....dan bleef je ombouwen. Ik weet niet of dit gevoel van ombouwen te vergelijken is met het ombouwen van een stationaire combinatiemachine , die ervaring heb ik niet. Maar ik denk wel dat je je werk heel goed moet plannen. Aangezien ik nog een rookie ben in het vak en niet veel ervaring heb met het plannen, wil ik me nog niet wagen aan zo'n complexe machine.
Dus daarom liever losse modules met een vaste plek en een goede afzuiging.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het de bedoeling om professioneel te beginnen? Ik denk dat het in ieder geval geen slecht idee is om te beginnen met 2de hands, het is niet ongewoon om de eerste jaren regelmatig van machines te veranderen tot je uit ervaring weet wat je echt moet hebben. Een gebruikte kan je zonder verlies doorverkopen.

indien je pro wil worden dan is een volwaardige paneelzaag met loopwagen van 2500 een minimum. De panelen moet je toch op de één of andere manier verzagen, die ruimte heb je dus toch nodig, of de machine ze aankan of niet. Een combiné is altijd minder handig in gebruik, maar met 6x6m ga je niet echt de keuze hebben denk ik.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Het is voorlopig nog niet de bedoeling om professioneel te beginnen. Ik wil eerst ervaring opdoen door mijn werkplaats in te gaan richten. Daarna mijn eigen huis voorzien van meubels waarin verschillende disciplines aan bod komen. Vervolgens opdrachtjes voor familie, kennissen, buren enzovoorts. Zo hoop ik een goede basis te leggen voor misschien een stap naar een eigen bedrijfje. Wie weet vind ik het hobbymatige werk tzt wel prima en blijf ik daarmee doorgaan.
Ik heb iig de luxe dat ik mijn werkdagen in het onderwijs in de toekomst altijd kan verminderen als blijkt dat ik meer opdrachten ga krijgen en meer tijd nodig heb.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als je serieus wil gaan meubelmaken is een formaatzaag met roltafel van 2500mm wel een must. Dit houdt wel in dat je minimaal 5 meter nodig hebt voor de slag, en je moet er zelf nog achter kunnen staan om de tafel een zet te kunnen geven. In een ruimte van 6x6 meter, die uiteraard met meer spullen gevuld is komt op mij al krap over. Hier moet je dus goed over nadenken.

Eventueel een iets kortere roltafel, en grote platen laten voorzagen zodat je ze zelf kunt bewerken. De invalzaag die je al hebt helpt hier ook bij.

De mening dat een combinatiemachine niet handig zou zijn deel ik niet geheel. Mijn vader heeft losse machines in de schuur die ik regelmatig gebruik, maar het gebruiken van een andere machine betekent automatisch dat de er eerst één opzij gerold moet worden. De afzuigslangen moeten omgestoken worden, dat is in mijn optiek nog veel vervelender dan de aanslag van je zaagmachine halen als je wil gaan schaven op de combinatiemachine.

Men vergeet vaak dat een vlakvandiktebank, een formaatzaag en freesmachine elk ook hun werkruimte nodig hebben. Vooral bij langere lengtes gaat dit aardig optellen. Een combinatiemachine in het midden van de werkplaats pakt voor elke bewerking dezelfde ruimte, helemaal als je hem op wielen nog wat heen en weer kunt rollen.

Eén stroomaansluiting, één afzuigaansluiting ( alleen omsteken bij vandikte schaven) en een gecombineerde langsgeleider voor meerdere bewerkingen brengen ook zo extra ruimte en ergonomie met zich mee. Het is een serieuze optie om rekening mee te houden.

André(tuoh), Fons(althanor) en Jaap(bri) zijn gelukkige gebruikers die ik weet van alledrie een andere combinatiemachine. De Minimax C26 staat op mijn wensenlijstje sinds ik dit jaar een huis met garage heb, het is de enige combinatiemachine die in de garage past en aan al mijn wensen voldoet. Alleen de roltafel is wat kort, maar langer gaat simpelweg niet. De invalzaag zal hier moeten bijspringen.

Wanneer je hobbymatig begint, kun je aan zo'n machine sowieso geen buil vallen. Die gaat de klus prima klaren.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
William, bedankt voor je uitgebreide advies. Je hebt me weer aan het twijfelen gebracht.....ik ga sowieso eerst eens even bij een groothandel kijken om te zien hoe groot de machines daadwerkelijk zijn. Op 2 december wordt mijn garagebox opgeleverd, dan kan ik daar ook in staan en ervaren hoe groot 6x6 m nu eigenlijk is. Mijn schoonvader heeft een dubbele garagebox naast mijn dubbele garagebox gekocht. De tussenmuur hebben we laten verwijderen. In één segment gaat hij zijn aanhanger parkeren. Dus ik heb eventueel nog de beschikking over een extra oppervlakte van 3x6 m. Wellicht ga ik dat gebruiken voor houtopslag of een verplaatsbare machine op wielen. Even mijn schoonvader lief aankijken....
Heeft iemand ervaring met MIBO-machines? De prijzen lijken me wat aan de hoge kant. Maar ja, dat bedrijf moet natuurlijk ook zijn knaken verdienen. Ze hebben wel een groot en gevarieerd aanbod. Alles wat een optie voor mij zij kunnen zijn hebben ze daar staan. Dus ik ga daar maar eens een dagje kijken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even heel iets anders: het klinkt alsof je je beroep wilt gaan uitoefenen vanuit een garagebox. De gemeente zou daar wel eens een probleem van kunnen maken in het kader van het bestemmingsplan.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Het zijn nieuwbouw garageboxen speciaal voor opslag voor privé eigendom als werkruimte voor kleine zelfstandigen. Stroom is aanwezig, en ook een gezamenlijke toiletruimte. Het is een hele rits garageboxen naast elkaar.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Daar heb ik ook weleens naar gekeken.... slimme ondernemers die achter Boxcomplex en/of Garagepark, die maken een mooi rendement. En het is best een aardig concept voor de eindgebruikers, je bent in ieder geval van de normale problemen met bestemmingsplannen en overlast af.
 
Laatst bewerkt:

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Het was voor mij de enige optie in het durrep waar ik woon. Al jaren was ik zoek naar een betaalbare werkruimte, maar er zijn hier louter woningen en winkels. Dus dit project kwam als een geschenk uit de hemel. Heb er geen seconde over na hoeven te denken. Hiernaast is het een leuke investering.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
voor plaatmateriaal is een verticale platenzaag veel makkelijker dan een tafelzaag.
en hij neemt minder ruimte in omdat de zaag beweegt en het hout blijft liggen.

wel 100% voor platen je kan er geen andere dingen op doen
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Heb ik ook naar gekeken. Maar die zijn toch aardig aan de prijs en aardig aan de maat. Misschien iets voor wanneer ik meer ervaring op heb gedaan. Maar het heeft zeker zijn voordelen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als er genoeg vrije hoogte is, is een verticale platenzaag wel een alternatief.
Mbt de prijs: Op veilingen brengen ze heel weinig op, als ze al verkocht worden.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
De prijs voor deze Elcon wandzaag is inderdaad een schijntje. Ik denk alleen wel dat deze veel te groot is voor mijn ruimte. De BMI paneelzaag is een hele leuke optie. Nooit geweten dat ze die bij Teygeler verkopen, dus bedankt voor de tip Bjorn! Jammer dat de prijzen niet op de website staan, dus dat wordt een telefoontje.


Deze zag ik laatst op mp
Zaagwand
€ 450,00
http://link.marktplaats.nl/m1226124605

(Hoop dat de link t doet) ik heb er geen ervaring mee, maar 450 lijkt me niet veel voor zo'n apparaat

Dirkjan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.