carport, vergunning nodig. Help

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
onder de noemer een brutaal mens heeft de halve wereld.

Als alles gaat zoals het moet gaan krijg ik 1 februari de sleutel van mijn nieuwe woning. Jaren 30 woning 2onder1 kap. https://www.funda.nl/koop/ede/huis-49362640-kazernelaan-9/
Nu wil ik van de zomer een carport maken naast het huis. Zeg maar vanaf het eerste raampje tot aan het hek over de gehele breedte. Vanaf het hek een overkapping voor mijn fietsen. 2 meter vrij van het huis. Afmeting 3 meter bij 4 meter. zie de tekening hieronder. Echter ik heb geïnformeerd maar er moet dus een volledige aanvraag worden ingediend. Ook moet er zeer waarschijnlijk een constructieberekening bij komen. Dit moet ik echt uitbesteden als het zou moeten.
Maar de andere tekeningen zou ik eventueel wel kunnen maken. Maar nu komt mij vraag. Wie heeft er ook een bouwvergunning voor een carport aangevraagd? En wie is bereidt deze met mij te delen zodat ik al een begin heb voor de tekening?

Ik weet het is brutaal. Maar als ik alles zou laten tekenen plus constructietekening en berekening kom ik bijna uit op een totaal plaatje van 1000,- Euro. Terwijl ik de carport voor ongeveer 2000,- Euro kan bouwen.

Wie kan mij helpen of tips geven.

sbuicm.jpg


Dit moet het uiterlijk gaan worden:
2uh976g.jpg
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Moet je nog een bepaalde afstand uit de erfgrens blijven? Geen carport gebouwd wel een garage met inderdaad volledige tekeningen en constructie berekeningen.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Voor zover ik weet kan ik de carport op de ergens zetten. Er staat nu ook een schutting en een hekwerk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als je die foto al hebt, is het toch niet zo moeilijk om een tekening te maken? Op internet zijn ook genoeg tekeningen te vinden.

Lijkt me sterk dat ze er ook echt een berekening bij willen. Stop er in ieder geval alvast een onderbouwing bij van fundering en dakbalken (laat zien dat je erover nagedacht hebt). Grote kans dat dit voldoende is.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Rick,

Het hangt in behoorlijke mate af van de persoon die je treft. Heb je wel al gecheckt of je inderdaad een vergunning nodig hebt (zie omgevingswet vergunningchecker)? Verder zou ik gewoon open met ze in gesprek gaan en, zoals Bijtel ook al aangeeft, laten zien dat je er serieus mee bezig bent. Jellema erbij voor de balkdiktes en afstanden etc en dan kan ik me haast niet voorstellen dat het heel ingewikkeld gaat worden.
Groeten,
Hans
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ja ik heb al een gesprek gehad. Ik heb volgens de medewerker van de omgevingsdienst alles nodig. Mijn carport valt buiten de achtererfgrens.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Hoi Rick,

Dit is niet per gemeente geregeld. Zie de landelijke websites over vergunningsvrij bouwen. Ik heb je situatie bekeken en je hebt inderdaad een vergunning nodig. Waarom? Ik zal het proberen uit te leggen. Veel bouwwerken mag je vergunningsvrij bouwen in het "achtererfgebied". Hoe bepaal je je achtererf? Het gebied vanaf 1 meter achter de voorgevel (rooilijn) is doorgaans "achtererfgebied". Met een paar uitzonderingen en "helaas" valt je toekomstige woning hieronder. Bij hoeksituaties met een zijkant gericht naar openbaar gebied willen ze voorkomen dat in het zij erf vergunningsvrij bouwwerken worden opgericht. Vandaar dat ze voor deze situaties het gebied voor vergunningsvrij bouwen kleiner hebben gemaakt. Zijkant van het hoofdgebouw is de grens van het achtererfgebied. Zoek even op internet dan kom je voorbeelden tegen en zul je het beter begrijpen.

Ik zou je adviseren om de carport en overkapping zelf uit te tekenen, alles met een duidelijk schaalverdeling. Verschillende aanzichten (voorkant, zijkant, achterzijde, doorsnede) en materiaal gebruik. Zoals andere ook opperden, met balkmaten erbij, hoe je de constructie gaat maken enz (ook voor de draagkracht, verbinding met de grond..). Dit indienen bij de aanvraag voor omgevingsvergunning. Mochten ze nu toch meer wensen dan moet de gemeente dit opvragen en jou de tijd geven om deze gegevens nog in te dienen. Dus dan kun je nog altijd een tekening of constructieberekening laten maken door een bedrijf. Het hoeft dus niet in 1 keer 100% juist ingediend te worden. Wellicht heeft je gemeente ook een vooroverleg optie. Dit wordt bij veel gemeentes gebruikt om te toetsen of een vergunning te verlenen is. De leges/kosten hiervoor worden verrekend met de uiteindelijke vergunningsaanvraag.

Succes!
Groet
Dave
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Hey Dave bedankt voor je heldere uitleg. Ik blijf het apart vinden dat de man van de omgevingsdienst aangeeft dat er een constructieberekening moet komen. Als ik dus op mijn achtererfgebied zou bouwen dit niet nodig is. En dan geven ze aan dat het voor het gevaar is.... schiet mij maar lek. Ik ga inderdaad maar zelf tekenen. Ik heb al wat voorbeeldjes op internet. Maar het is allemaal net niet.

Vandaar mijn vraag hier. Wie heeft ook zo'n aanvraag moeten doen en heeft deze nog liggen. Ik wil hier graag gebruik van maken.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ook bij vergunningsvrije bouwwerken moet je voldoen aan het bouwbesluit, daarin wordt verwezen naar de nen-en serie waar het bouwwerk aan moet voldoen.
Bij zo'n carport als op de foto is opwaaien en sneeuwophoping een aandachtspunt. De fundering zal daar in Ede wel goedkomen op de zandbult. Een berekening kan je zelfs online aanvragen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ze mogen voor zo'n bouwwerk volgens de wet een constructieberekening vragen. Maar als ze dit echt doen zijn ze m.i. behoorlijk bureaucratisch. Het risico op persoonlijk letsel is immers nihil. En zoals je zelf zegt worden de meeste carports vergunningsvrij (maar niet regelvrij) gebouwd.

Maar het is nog maar afwachten of ze deze eis echt doorzetten. Vandaar mijn advies om e.e.a. alvast uit te werken, dan ga je die vergunning waarschijnlijk gewoon krijgen. Als ze er alsnog om gaan vragen kan je ook aangeven dat het later volgt. En eventueel het risico nemen om gewoon te bouwen.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ik ga inderdaad proberen om de tekening zelf te maken. Ik hoop dat ze inderdaad niet te bureaucratisch zullen zijn. Ik ga het risico niet nemen met de carport. Achter op het terrein staan een klein schuurtje. Hieraan ga ik een overkapping tzt maken. Maar dan zonder een vergunning.😎 deze is van de weg niet zichtbaar. Ahaha
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan het gokken maar een de meeste ambtenaren vinden een aanvraag van 70% compleet prima als je echter 25% compleet aanvraagt gaan ze vervolgens voor de volledige 100%
en vragen ze vervolgens ook nog even een geotechnische onderzoek en een milieutechnische rapportage of iets als een lichtberekening voor je woning als er toevallig een zijraam onder zit.
Een afgewezen vergunning kost net zo duur als een vergunde.

persoonlijk vind ik 1000 euro voor de aanvraag bouwkundig en constructief een scherpe prijs.
als je zoiets doet moet het gewoon goed als pro kan je niet met een kladje aan komen zetten.
Elke bouwkundige heeft het momenteel hartstikke druk als je komt als eenmalige klant met een halfbakken aanvraag is de kans groot dat je het niet red binnen het verlengingstermijn stukken te krijgen
en je xx euro leges voor je afgewezen vergunning kwijt bent.
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Tja. Mijn ervaring is dat je nogal afhankelijk bent van het humeur van de ambtenaar maar als je qua ontwerp binnen de vergunningsvrije maten blijft gaat de discussie feitelijk alleen over de plaats waarop je wilt bouwen. Daar helpt een voorgesprek met de gemeente goed bij.
Ik teken altijd alles zelf met potlood en liniaal en als je dat een beetje netjes aanpakt zou het goed moeten komen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een afgewezen vergunning is niet afhankelijk van je tekenwerk of volledigheid. Je krijgt namelijk dan eerst de gelegenheid om het aan te vullen/passen.

Als het alleen over de plek van de carport gaat, is er misschien enkel een vergunning nodig voor "strijdig gebruik". Die is goedkoper :)

Een "afgewezen" vergunning is trouwens wel goedkoper. Niet ontvankelijk 90% en geweigerd 50% goedkoper (kan verschillen per gemeente).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.