Draaibank vastbouten aan vloer of niet

P

Pel

Guest
Zie ik dat nu goed, dat er stalen wielen over de faceplate lopen?

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een andere optie is een contragewicht aan de draaibank - ergens BOVEN het bed en de vaste kop. Ik kwam dat een aantal jaren tegen ergens op het net.

Dat lijkt me eerder een oplossing voor het probleem dat Toxiq heeft met zijn draaibank, en komt ergens in de buurt van de suggestie om extra gewicht op de as aan te brengen. Ik kan de redenering hier in volgen, net als die van Leo om de snelheid te verhogen.
Maar ik denk dat er toch een onderscheid gemaakt moet worden tussen trillingen ten gevolge van onbalans en (te) hoge toerentallen en trillingen die versterkt worden door de resonantiefrequentie van de draaibank/werkstuk.
Bij mij waren de trillingen echt een gevolg van stevige onbalans (excentrisch werkstuk) en dan is de oplossing van een contragewicht misschien wel de te verkiezen oplossing.
Ik heb gisteren even gekeken wat de mogelijkheden zijn. Vastbouten via de voorziene gaten in de poten is niet echt een optie. De gaten zijn voorzien van schroefdraad M10. Die zou ik dan eerst moeten uitboren want schroefdraad na schroefdraad gaat geen succes worden.
Extra gewicht aanbrengen zou kunnen, bijvoorbeeld door een flinke pijp tussen de poten te leggen.
Een radicale oplossing is een nieuw, zwaar onderstel bouwen. Alleen is dan de vraag zoals al eerder aangehaald in een sommige antwoorden of dit een goed idee is met deze draaibank. Het is uiteindelijk wat gewicht en capaciteiten een middenklasser.
Per slot van rekening is het schaaltje netjes afgewerkt geraakt. Er is wel wat meer schuurwerk aan de pas gekomen dan gewoonlijk, maar dat is ook geen drama.
 
P

Pel

Guest
Als je er mee kunt leven Mathieu dan is dat toch goed, het is immers ook geen probleem wat zich elke keer voordoet als je gaat draaien.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Mathieu,

waarom vraag je nou niet aan Herr Mühlhäuser , de Killinger baas, of je hem mag vastschroeven , of hoeveel je hem mag verzwaren, zoals al enkele keren is aangeraden? Hij antwoordt in Duits, Frans en Engels. En alle ervaring met gecrashte draaibanken, door verkeerd aanpassen, is daar aanwezig. En ook de ervaring met succesvolle aanpassingen.

Zelf zou ik, denk ik, een aantal zandzakken op een plank tussen de poten proberen en niet vastschroeven.

Groeten ,
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Waarom zou het een probleem zijn om je draaibank aan de vloer vast te zetten? Metaaldraaibanken die enige precisie moeten leveren zitten altijd aan de vloer vast. De oplossing met tegels of zandzakken doe je misschien als je geen degelijke vloer hebt om je bank aan vast te maken, maar als de vloer niet stevig genoeg is, gaat die ook met verzwaren mee bewegen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Killinger weet raad. En door een M10 gat past een M8 bout, dus dat is geen probleem.

Belangrijkste is om te weten of de machine vast kan.

En metaalmachines staan lang niet altijd vast aan de vloer. In onze werkplaats staan alle grote machines juist los. Maar dat is omdat ze er op ontworpen zijn.

De machines die wel vast staan, hebben gevaar op instabiliteit en moeten daarom juist worden vast gezet.

De fabrikant gaat jou het juiste antwoord geven hierin.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mathieu,

waarom vraag je nou niet aan Herr Mühlhäuser , de Killinger baas, of je hem mag vastschroeven , of hoeveel je hem mag verzwaren, zoals al enkele keren is aangeraden? Hij antwoordt in Duits, Frans en Engels. En alle ervaring met gecrashte draaibanken, door verkeerd aanpassen, is daar aanwezig. En ook de ervaring met succesvolle aanpassingen.


Ornament
Ik heb een berichtje gestuurd. Ben benieuwd naar het antwoord.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een uurtje later had ik al antwoord.
Ihre maschine wurde geliefert mit Gussfüssen. Diese bitte NICHT am boden festschrauben (in het vet en met hoofdletters!).
Het antwoord is dus duidelijk: in geen geval vastschroeven.
Ik heb het onderstel nog eens goed bekeken, en kan er eigenlijk goed inkomen dat vastschroeven geen goed idee is. De poten zelf, en de plaats van de boring is niet bijzonder versterkt. Vermits gietijzer weinig elastisch is, lijkt me de kans bij zware belasting op die plekken het risico op breuk reëel.
Indien ik toch een stabieler geheel wil, lijkt het me het beste om een volledig nieuw (en zwaar) onderstel te bouwen.
Of een zwaardere bank aanschaffen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik zei het hier al eerder dat dit het antwoord is van Killinger.
Ik heb dezelfde bank. Deze gaat trillen bij onbalans en een te hoog toerental. Het is dus een waarschuwing om toch maar de toeren omlaag te draaien.
Killinger zegt zelf dat de bank niet vastgebout moet worden. Het argument is al genoemd, je gaat te hoog in de toeren zitten waardoor de boel kapot gaat.
Dus bij trillen toeren omlaag.
De Stratos-serie komt uit dezelfde fabriek in Taiwan en heeft een soortgelijk onderstel. Dus die ook niet vastbouten.
 
Mathieu, je hebt al veel oplossingen gehad, maar bij mijn oude draaibank had ik het volgende gedaan.
Aan beide kanten van de poten multiplex platen geschroefd/gebout, tot zo,n 5cm vanaf de vloer.
De onderkant dichtgemaakt met multiplex. Deze ruimte opvullen met nat zand in plastic zakjes.
Wil je nog zwaarder kan je het volstorten met beton maar dan is er geen weg terug.
Je kan ook nog 2 beton kolommen storten en hier je boven deel van je bank op vast bouten.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een andere optie is een contragewicht aan de draaibank - ergens BOVEN het bed en de vaste kop. Ik kwam dat een aantal jaren tegen ergens op het net.

Zoiets dergelijks ?

antivibration.jpgAnti vibration setup.jpg Powermatic vibration problem solving.jpg

Ik ken een draaier die uit Zuid Africa kwam, en met de contra gewichten aan het experimenteren was, en hij kon zijn licht gewicht bank vibratie vrij maken, maar moest the gewicht steed verstellen, en gaf het na een tijd op, en kocht een zware draaibank.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als de machine niet vastgezet kan worden, dan moet je dus ook oppassen met verzwaren. Dat kan namelijk dezelfde desastreuze gevolgen hebben. Wellicht dat het hele probleem ook terug te voeren is op het feit dat je gewoon de limiet van de machine hebt bereikt. Hij is van goede makelij, maar niet heel zwaar, dus er zitten natuurlijk ook beperkingen aan.

Je ruwe stukken hout wat beter voorbewerken, met de lintzaag of kettingzaag is wellicht dan logischer dan het probleem bij de machine zelf zoeken en oplossen. Teveel onbalans is nooit goed, ook niet op een zware machine.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zei het hier al eerder dat dit het antwoord is van Killinger.

De Stratos-serie komt uit dezelfde fabriek in Taiwan en heeft een soortgelijk onderstel. Dus die ook niet vastbouten.

Natuurlijk zeggen ze dat, stel je voor dat iemand dat ding vast zet, er een half boom in hang, freq regelaar op vol vermogen en dan gaat het fout
Met gezond verstand is vast zetten helemaal geen slecht idee !
Het is net zoiets als winterbanden, die zijn alleen veiliger als je NIET harder gaat rijden dan je in dezelfde situatie met je zomerbanden zou doen
Als je denkt dat door de betere banden harder te kunnen rijden gaat het mis

Het antwoord van killinger is dus ook wel (deels) gebaseerd om zichzelf in te dekken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.