Draaibank vastbouten aan vloer of niet

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Afgelopen dagen een werkstuk gedraaid dat behoorlijk uit balans was. De draaibank gaat dan uiteraard al bij relatief lage toerentallen trillen en schudden.
Heeft het zin om de draaibank (Killinger 1450) aan de betonnen vloer te verankeren of is dit geen goed idee?
Moet ik misschien gewoon accepteren dat als de draaibank trilt, het toerental voor het werkstuk te hoog is?
Meningen graag!
 
P

Pel

Guest
Heb je niet eens geprobeerd om stevig rubber onder de poten te doen zodat dat de trillingen misschien grotendeels opvangt, dempt?

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Schrijft Killinger zelf voor dat je de machine vast kunt zetten en zijn hier gaten voor voorzien in de poten?

Zo ja, kun je hem vastzetten. Lijkt me dan ook veiliger overigens.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Zoals trilliwilli al schrijft, vastzetten is veiliger en daarnaast wordt de bank veel stabieler (tenminste die ervaring heb ik met mijn twister) 35 uit balans op de bijgeleverde rubber pootjes ging trillen bij 300-400 vastgebout kon hetzelfde stuk over de 500 met minimale trillingen wel de pootjes uitvlakken was het advies wat ik erbij kreeg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De nette manier is als volgt: draaibank waterpas stellen op pootjes, beton er onder gieten met bouten er in om de draaibank aan vast te zetten. En dan heb je ongetwijfeld een speciaal soort beton nodig. Killinger kan je hier vast in adviseren.

Overigens kan ik me voorstellen dat het voor het geluid niet per sé voordelig hoeft te zijn...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Niet vastzetten!
Gewoon toerental terugbrengen.
Iets wat te star wordt vastgezet gaat stuk bij te hoge trillingen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Er zitten gaten met schroefdraad in de poten. Daar zitten bouten in om de draaibank pas te stellen. Bijgeleverd zijn vier metalen en rubber plaatjes om er onder te leggen. Alleen blijft ze niet staan op die plaatjes.
De poten in beton gieten ga ik voorlopig niet doen! Is me een beetje te definitief.
In de documentatie staat niets beschreven van vastschroeven. Enkel uitlijnen op de meegeleverde plaatjes. Ik begrijp het argument van Handig, maar het is de bedoeling dat het juist minder gaat trillen. Ik wil de draaibank niet vastzetten om te voorkomen dat ze wegwandelt door het trillen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb dezelfde bank. Deze gaat trillen bij onbalans en een te hoog toerental. Het is dus een waarschuwing om toch maar de toeren omlaag te draaien.
Killinger zegt zelf dat de bank niet vastgebout moet worden. Het argument is al genoemd, je gaat te hoog in de toeren zitten waardoor de boel kapot gaat.
Dus bij trillen toeren omlaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hoe groot/zwaar was je opgespannen hout en wat was je toerental?

Nu stel je een moeilijke vraag. Het afgewerkt schaaltje is iets minder dan 20 cm. Maar ik ben begonnen met een blok tussen de 25 en 30 cm. Maar er zat een hoogteverschil van een cm of acht tussen beide zijden. Toen de vorm volledig rond was kon ik nog niet over de 500 toeren gaan.

IMG_2395(1).JPG

Verzwaren is niet zo evident bij de Killinger 1450. Dan zou ik een balk tussen de poten moeten leggen om die te verzwaren. Maar dat zou wel hinderlijk voor mijn knieën en voeten kunnen worden. Moet ik eerst bekijken.
 

Bijlagen

  • IMG_2395(1).JPG
    IMG_2395(1).JPG
    86,3 KB · Weergaven: 191
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik deel de meningen over het niet vastzetten niet
afhankelijk hoe de gewichtsverdeling is gaat de bank bij een bepaald toerental trillen/schudden
Dat zegt natuurlijk helemaal niks over de sterkte van oa. de las
Het is natuurlijk kort door de bocht om te zeggen, trillen is gas terug anders gaat het stuk


Ik zeg, vast zetten en gezond verstand gebruiken

btw, leuk zo een schaaltje aan de muur, valt niet alles er uit ? :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb mijn draaibank good vast gezet, ook anders gezegd, Ik heb het met een heel groot stuck beton verzwaard, ja er vast aan vast geschroefd :D.

Pas op voor rubber onder de poten, as je de poten dan vast schroeft kun je dat gietijzer well breken door het verschil terwijl je de ene en dan de andere poot vast schroeft.

Eerst ding dat je moet doen is te zorgen dat iedere poot draagt voordat je de bouten vast schroeft, en volgende keer als je bank gaat schudden, draai de snelheid hoger, Ik heb did verschillende keren meegemaakt dat met een hogere snelheid het schudden verdween, nee niet altijd.

Het enige dat rubber blocks doet is de trillingen niet doorgeven aan de vloer, of minder doorgeven, de oorzaak van het schudden zit boven aan de draaiende bank, word niet veroorzaakt of verminderd door rubber er onder te leggen.

Hier even laten zien dat Ik soms echt wel niet gebalanceerd hout draai ;), wat denk je.

not balanced.jpg root burl wood.jpg Maple bottom side look.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Iedereen maakt natuurlijk zelf uit of hij/zij de bank vast zet of niet.
Ik zou gewoon het toerental omlaag brengen.
Kijk b.v. Maar eens naar trillingen bij een aardbeving, iets dat kan meebewegen blijft heel, terwijl iets wat te vaststaat stuk gaat.
Het is natuurlijk wel sterk afhankelijk van de trillingen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Iedereen maakt natuurlijk zelf uit of hij/zij de bank vast zet of niet.
Ik zou gewoon het toerental omlaag brengen.
Kijk b.v. Maar eens naar trillingen bij een aardbeving, iets dat kan meebewegen blijft heel, terwijl iets wat te vaststaat stuk gaat.
Het is natuurlijk wel sterk afhankelijk van de trillingen.

Ik hoop dat de OP zijn vloer niet beweegt als in een aardbeving waar de grond in lengte en breedte veranderd.

En iets dat bewegen kan gaat ook stuk, kijk hier maar eens, dat kan ook met een los staande bank gebeuren, waar de staart en kop tegen elkaar in gaat flexen.

https://www.youtube.com/watch?v=3mclp9QmCGs


Tacoma Narrows bridge.jpg
 

tuoh

Oud hout
Je gaat trillingen nooit volledig kunnen uitsluiten, wat je wel kan door het onderstel vast te bouten aan de vloer of door de bank te verzwaren, is het moment waarop de trillingen starten te "verschuiven" naar een hoger toerental.

Zelfs een blokje van 60 x 60mm uit het midden opgespannen kan al trillingen geven, idem voor een groot onregelmatig blok, het verschil tussen beide is het toerental waarbij de trillingen al gaan optreden. Dat is bij het eerste voorbeeld misschien op 2000 tr/min en bij het grote object op 200tr/min. Met een vastgezette of verzwaarde machine verschuiven de toerentallen vanwaar trillingen optreden een flink stuk naar boven.

DE trillingen die optreden zijn niet van dien aard dat de machine spontaan in elkaar gaat klappen, ze zorgen er WEL voor dat vanaf dat moment hout verspanen niet meer lukt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De adviezen zijn zijn divers, dus nog eens goed nadenken wat ik ga doen.
Het verhogen van het toerental om trillingen te verminderen heeft eigenlijk te maken met het filmpje waar Leo naar verwijst, namelijk resonantie. dit gebeurt op een bepaalt toerental, hoger of lager is er geen probleem meer.
Dempend materiaal onder de poten lijken me eerder het probleem te verergeren dan op te lossen. Als de poten kunnen veren, gaat het trillen mogelijk versterkt worden.
Ik ben me bewust van de risico's, oorzaken en gevolgen van trillingen. Ik heb niet de gewoonte om de grenzen op te zoeken en het is zeker niet de bedoeling om de bank zodanig te verankeren dat ze geen kant meer op kan en dan stukken gaan te bewerken met veel te hoge toerentallen.
Het probleem was dat bij het draaien van het schaaltje te snel tegen het maximum werkbare toerental aanliep. Maar dat toerental was wat laag om tot een behoorlijke afwerking te komen.
Ik ga de mogelijkheden bekijken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De machine op trillingdempers plaatsen heeft hier geen zin. Dat werkt alleen bij voldoende massa. Wat Leo schrijft moet je inderdaad helemaal niet doen, op trillingsdempers en dan vastzetten. Dat kan funest zijn voor de machine.

Verzwaren is wel een optie, maar je hebt niet de minste machine, het ontwerp zou al in voldoende massa moeten voorzien om redelijke stukken te kunnen draaien. Maar 180 kg is niet genoeg als er stukken hout van 20 á 30 kg in onbalans aan hangen.

Ik heb metaaldraaibanken heen en weer zien dansen op de trillingdempers met een stuk materiaal excentrisch opgespannen van een paar kilo, en deze machines gaan over de 1000 kg eigen gewicht. Ik kan me dan ook haast niet voorstellen dat Killinger niet de mogelijkheid heeft om de machine te verankeren aan de grond. Lees de gebruiksaanwijzing er nog eens op na, of vraag het anders gewoon bij Killinger. Ik heb van andere forumleden begrepen dat de service daar uitstekend is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Zelfs hele grote metaaldraaibanken, die aan de vloer vast gebout zitten, schudden heen en weer als de onbalans te groot is. Dit word meestal opgelost door een bonk ijzer als contragewicht aan het werkstuk vast te lassen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mijn bank weegt 570 KG plus het gewicht van het onderstel, gemaakt van een lengte 25 cm I beam en die zit vastgelast op 32 cm Dia. dikke hogedruk pijpen, dan nog meer staal er aangelast en die bank staat goed vast met 8 bouten in de betonnen vloer, Ik heb deze bank zoveel uit balans gehad dat Ik de betonnen vloer kon voelen bewegen, heb toen daarna de bouten wel even allemaal nagekeken of ze nog goed vast zaten :)

Ik heb persoonlijk meer dan een keer gehad dat mijn bank begon te wiggelen met het laagste toerental, en dat verdween door de snelheid te verhogen, en na het stuk meer vlak en rond te draaien was dat probleem weg.

Ik was op een van de club avonden waar een draaier een groot stuk hout had uitgehold had en hij een groot probleem kreeg met vibratie bij het lage toerental that hij gebruikte, waar Ik suggereerde om de snelheid te verhogen, hij dacht niet dat dit een goed idee was, maar probeerde het even, en ja de vibratie verdween, werkte toen verder met een hoger toerental.

Vorige week had Ik een stuk hout in mijn midi lathe en het begon te schudden, Ik draaide vlug de snelheid hoger en Ik kon toen het hout rond draaien, het werkte in deze gevallen, dat will niet zeggen dat dit altijd het geval is.

Maar waar de wiggle mooi met de bank samenwerkt en het heen en weer wiegelt, kan een vluggere rotatie dit tegenwerken, Ik heb did zelf dus verschillende keren meegemaakt.

Ook over het vast schroeven, Ik kijk er zo tegen aan, dat als gewicht op een plank onder de bank wel goed is, om dan te zeggen dat de vloer er aan vast te schroeven slecht is, geen zin maakt.

En ja er is altijd wel een grens natuurlijk, maar die kun je wel verleggen tot op zekere hoogte, gebruik je verstand en leer nieuwe dingen, mijn OPA zei “je bent nooit te oud om te leren” en daar ben Ik het helemaal mee eens :D

Even gekeken wat Oneway zegt, en vond dit

Oneway.jpg

Gewicht er aan vast zetten om het beter te balanceren werkt goed, maar vergeet niet dat dit gewicht verminderd moet worden als je meer van dat uit balans hout weg draait.

balans.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.