Vocht in dakraam

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hallo iedereen,

Ik heb een huis gekocht en op zolder heb ik een dakraam waarvan het schilderwerk al geruime tijd niet is bijgehouden. Als gevolg hiervan is de condens die zich op het raam gevormd heeft in 1 hoek in het hout getrokken. Het hout is op dit plekje nat. Gelukkig nog niet rot, al begint er wel een iets of wat zacht plekje te vormen. Wat kan ik hier tegen doen om dit te stoppen zodat het raam nog een paar jaar mee kan? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
Ramon
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Het hout is nog volledig intact, dus dacht ik zelf meer in de richting van een impregneermiddel. Heb dit ook ooit op een filmpje gebruikt zien worden op hout waar slaap het hout al helemaal zacht gemaakt had.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik zou eerst de oorzaak van de condens zien aan te pakken, kan zijn dat er aansluitingen niet waterdicht zijn of dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van ventilatie, in mijn werk als uitvoerder bouw meerdere malen meegemaakt dat bewoners alle ventilatieroosters dicht deden a. omdat het tocht b. omdat er dan warme lucht verdwijnt klopt allebei maar mensen hebben frisse lucht nodig, als je alle roosters dicht doet wordt de lucht waarin je leeft veel te vochtig en vochtige lucht is moeilijker te verwarmen dus weg vermeende besparing! als ik een woning ziet waar een paar centimeter condens op de beglazing staat gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Als het om een Velux dakraam gaat dan is het heel simpel. Je kan het raam er gemakkelijk uit krijgen. Aan de zijkant twee wiptuimelaars indrukken en hopla. Je kan het raam dan simpel voor een zelfde model vervangen. Dit is niet echt de tijd voor buitenschilderwerk, droging zit er niet meer in de lucht.
Misschien kort door de bocht, of geen Velux :)
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Als het om een Velux dakraam gaat dan is het heel simpel. Je kan het raam er gemakkelijk uit krijgen. Aan de zijkant twee wiptuimelaars indrukken en hopla. Je kan het raam dan simpel voor een zelfde model vervangen. Dit is niet echt de tijd voor buitenschilderwerk, droging zit er niet meer in de lucht.
Misschien kort door de bocht, of geen Velux :)

Zou je zelf voor een stukje nat hout wat niet rot is zoals hij zelf zegt een heel raam vervangen?
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Iedereen bedankt voor zover. Het is een Velux raam, maar het raam vervangen levert me (op dit moment) teveel kosten en moeite op. Daarbij gaat het slechts om een plekje van een paar centimeter aan de binnenzijde. Het buitenschilderwerk pak ik in het voorjaar op.
De genoemde houtrot impregneer ga ik proberen. Daarna de binnenzijde weer goed in de grondverf en een paar lagen lak en hopen dat deze er weer een aantal jaren tegen kan.
De oorzaak is denk ik dat de vorige bewoners deze kamer niet gebruikten, de deur dicht en de ventilatiestand ongebruikt. Ik heb al een paar dagen het raam op de ventilatiestand staan en de deur van de kamer open en ik heb geen vocht meer op het raam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.