Vraag; wat is het verschil met draaien tussen een diepe en een gewone profileerguts?

P

Pel

Guest
Baptist, heeft gewone profileergutsen van Sorby, en diepe profileergutsen, nu vroeg ik me af wat het verschil is met draaien tussen deze twee soorten gutsen?

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
De ondiepe modellen zijn van het europese vaste land. Engels talig gebruikt de diepe modellen. In het begin vond ik de plattere modellen makkelijker voor langsdraaiwerk. Nu maakt het me niet meer uit. De diepere modellen zijn wat steviger voor dieper uitholwerk.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Als je goed kijkt is er in het profiel eigenlijk geen verschil. De vorm van de holling (fluit) is in beide gevallen een deel van een cirkel. De bredere guts is gemaakt uit gesmeed plat ijzer. De Duitsers noemen dat het Duitse model, de rest van de wereld noemt dat het continentale model :). De andere beitel is gefreesd uit een stuk rondstaal (het Engelse model) in gebruik zijn ze nagenoeg hetzelfde. Het Engelse model zal bij een flinke happer minder snel breken omdat het als rondstaal het handvat ingaat, het rondstaal is ook iets minder gevoelig voor vibratie. Het gesmede platte ijzer heeft een versmalling bij het handvat (de arend) waar ze kunnen breken bij een flinke happer. Vraag maar aan Toxiq... :) Als de profielgutsen breder worden zijn ze meestal uit gesmeed plat ijzer gemaakt.
maw de term gebogen slaat op het productieproces. Bij de een is het staal gebogen en bij de ander is de holling eruit gefreesd (en die heet dus niet "diep gebogen")
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de info Ronald, dit is die gesmede vormguts van Erik Anton Berg die ik op de rommelmarkt heb gekocht voor een recordbedrag van €1- Ik heb er een essen hecht aangemaakt, wel moeten verlijmen zo dik essen had ik niet liggen. Het hecht is wat dik uitgevallen, maar voor mijn lange tengels ligt hij lekker in de hand, ik hebt nu wat meer houvast als zo'n dunne een bezemsteel.:) Het is fijne guts 27 mm breed voor na de afruwguts te gebruiken om een mooi glad oppervlak te krijgen, het staal is keihard daar kwam ik achter toen ik het beestje ging slijpen, maar daardoor misschien wel eerder breekbaar? Echter aan de dikte van het staal te oordelen hoef ik daar toch niet zo gauw bang voor te zijn. Ik heb een tijdlang messen geslepen voor restaurants, dan kwam je ooit Sabatier messen tegen waar de punt van afgebroken was. Het zijn Franse messen, die konden ook door hun hardheid breken, zeker als je ze als kok misbruikt door ze als breekijzer te gebruiken om deksels er van potten open te wrikken.

Groet Pel.

vormguts 1.jpg

vormguts 2.jpg

vormguts 3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Nu heb ik nog een vraag; ik heb hier een kistje met houtsnijbeitels liggen van de Lidll, die ik nooit gebruik omdat ik ze veel te dik vind. Nu heb ik er enkele omgeslepen als detailgutsje, dus alleen voor de laatste details in een werkstuk aan te brengen. Ik heb het uitgeprobeerd op de draaibank en het werkt als een tierelier, is dit verantwoord? Ik kwam op het idee nadat ik de eigen fabricaat beiteltjes van Touh en Leo van der Loo zag, het zal zeker niet het beste staal zijn, maar dan slijp ik ze maar wat vaker.

Groet Pel.

Bekijk bijlage 70500
Bekijk bijlage 70501
Bekijk bijlage 70502
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Pel volgens mij zijn die Lidl snijbeitels van Chroom Vanadium en volgens mijn bescheiden mening kun je ze heel goed voor het draaien gebruiken.
Wel even een langere solide greep maken en aanbrengen.

groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Wat raar, als ik mijn reactie, of vraag open en op opslaan druk, dan zie ik ze op de site staan, vervolgens ga ik naar de volgende pagina dan zijn weer weg? Zal ze er nog eens opzetten.

Groet Pel.

Dedail gutsjes 1.jpg

Dedail gutsjes 2.jpg

Dedail gutsjes 3.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik ga er nog wat lagere hechten aan maken van Amerikaans essen, op advies van Roeland.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bedankt voor de info Ronald, dit is die gesmede vormguts van Erik Anton Berg die ik op de rommelmarkt heb gekocht voor een recordbedrag van €1- Ik heb er een essen hecht aangemaakt, wel moeten verlijmen zo dik essen had ik niet liggen. Het hecht is wat dik uitgevallen, maar voor mijn lange tengels ligt hij lekker in de hand, ik hebt nu wat meer houvast als zo'n dunne een bezemsteel.:) Het is fijne guts 27 mm breed voor na de afruwguts te gebruiken om een mooi glad oppervlak te krijgen, het staal is keihard daar kwam ik achter toen ik het beestje ging slijpen, maar daardoor misschien wel eerder breekbaar? Echter aan de dikte van het staal te oordelen hoef ik daar toch niet zo gauw bang voor te zijn. Ik heb een tijdlang messen geslepen voor restaurants, dan kwam je ooit Sabatier messen tegen waar de punt van afgebroken was. Het zijn Franse messen, die konden ook door hun hardheid breken, zeker als je ze als kok misbruikt door ze als breekijzer te gebruiken om deksels er van potten open te wrikken.

Groet Pel.

Bekijk bijlage 70495

Bekijk bijlage 70496

Bekijk bijlage 70497

Is dit effectief een guts voor houtdraaien, of eentje wat eigenlijk bedoeld is om te steken/hakken?
Dit model van guts gebruik ik graag. Alleen die van Nooitgedacht is waardeloos. Onmogelijk om scherp te krijgen.
 
P

Pel

Guest
@Matieu, het zijn eigenlijk houtsnijgutsjes van de Lidll maar ik gebruikte ze nooit omdat ze veel te dik zijn, en ze stonden toch maar stof te happen. Vandaar dat ik ze om geslepen heb tot houtdraai detailgutsjes.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
@Matieu, het zijn eigenlijk houtsnijgutsjes van de Lidll maar ik gebruikte ze nooit omdat ze veel te dik zijn, en ze stonden toch maar stof te happen. Vandaar dat ik ze om geslepen heb tot houtdraai detailgutsjes.

Groet Pel.

De vraag ging eigenlijk over de Anton Berg :rolleyes:
 
P

Pel

Guest
O, sorry ik had je vraag verkeerd begrepen, die Erik Anton Berg, is een originele vormguts voor te draaien.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Die E.A. Berg's zijn prima beitels, maar met een andere snedevorm (fingernail) presteren ze nog een stuk beter. Dan doen ze qua afwerking niet voor een platte beitel onder. Slijphoek ongeveer 30 à 35°. Deze hoek houd ook in dat de beitel zo hoog mogelijk boven de centenlijn moet kunnen werken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Baptist, heeft gewone profileergutsen van Sorby, en diepe profileergutsen, nu vroeg ik me af wat het verschil is met draaien tussen deze twee soorten gutsen?

Groet Pel.

Ik ben niet zo op de hoogte med de bewoording of benaming van de hout-draai beitels die jullie gebruiken.

In Noord America waar Ik dus beter op de hoogte ben van de gebruikte benamingen, heb je eigenlijk maar enkele soorten van beitels die met hun kleine verschillen toch nog ieder z’n niche en z’n voor en nadelen hebben.

De makers en verkopers hebben natuurlijk allemaal het beste materiaal en het beste of betere profiel, zoals hier wel eens mee gelachen word, waar ze dan zeggen “Ik ben maar een beitel weg van perfectie :D en die moet je dus nog kopen :rolleyes:.

Voor spindle draaiers, dus langhout tussen de centers draaien, gebruik je het beste enkele verschillende gouges (beitels) je begint met een Spindle rouging gouge om het vlug van vierkant naar rond the brengen,
SPINDLE rouging gouge.jpg

je kunt dan een Skew (platte bijel met een schuin snijvlak) gebruiken om een beter oppervlak te maken, je kan die beitel ook voor profielen maken gebruiken, maar niet iedereen is daar goed in, en de spindle gouge word daar dan veel meer voor gebruikt, plus the afkort beitel, is er nog een beitel, de schraper, word ook gebruikt niet de beste keus volgens my, vaak een erg ruw oppervlak veroorzaakt, en het is een van de nadelen met deze.

spindle & bowl gouge profiles.jpg Spindle turning gouges.jpg parting tool.jpg scrapers.jpg

Voor het draaien van bowls (schalen en borden enz) dus hout met de draad 90 graden tegen de lengte van de draaibank, ook wel faceplate draaien genoemd, daar gebruik je NIET de beitels of gouges die je voor spindle draaien gebruikt, met de exception of the schraper die dus wel gebruikt word om fijne richels weg te werken.

bowl turning gouge.jpg inside bowl turning gouge.jpg

De beitel/gouge voor schalen is de Bowl gouge of schalen guts, deze is gemaakt juist voor het draaien en uithollen van blokken hout to schalen, deze lijken wel wat op de spindle gouge maar zijn echt wel verschillend.

Bij het draaien van schalen steekt de beitel dikwijls verder over de tool rest (leunspaan) en word daarom zwaarder gemaakt met een hoger profiel, terwijl de spindle gouge lager gehouden word om beter smalle profielen te draaien, plus die steekt niet ver over de tool rest.

De bowl gouge komt nu met andere gevormde snijkanten, waar in het begin er alleen maar een soort snijvlak aan geslepen werd met verschillend scherpe of stompe snijvlakken, voor de wanden en de bodem te draaien, en de Ierse draaiers er een nieuwe vorm van snijvlak voor vonden, zodat het beter te gebruiken was voor binnen buiten en bodem draaien, we noemen het de Irisch Grind etc.

Irish grind.jpg

De continental gouge (Duitse guts) is de oude stijl houtdraai guts, die volgens mij nu verbeterd is bij het opsplitsen in de twee soorten gutsen IE Spindle guts en Bowl guts.

Er zijn dan nog verschillende speciale gutsen/beitels, waar je dikwijls geen andere beitel voor nodig hebt, maar waarmee je makkelijker die bewerkingen bereikt, zoals bv de captured rings.

Ook nog even waarschuwen voor het gebruiken van de Spindle roughing gouge voor het schalen draaien, DOE DAT NIET, heel gevaarlijk er zijn verschillende draaier die verwond zijn door dit toch te doen.

Resultaten zijn wat meestal verzwegen word hier.

why not to use on bowls.jpg Not a bowl rouging gouge.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.