3 meter lange zwevende kast tegen muur monteren? (zonder kieren)

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoi Allemaal,

Zelfde klant als de grote la(vorige post van mij) wil ook de kast op de muur opgehangen hebben. Zwevend onzichtbaar.
De muur wordt nog gedan en wordt zo recht mogelijk gemaakt.Maar kleine ongelijkheden zul je vast blijven houden.

En gelijk is ongelijk.

Maar hoe los ik dit dan op? Dat is me een raadsel bij dit soort kasten.

Kan ik een soort sponning maken? Waardoor je sowieso een kier hebt? Maar dat vind ik eigenlijk minder mooi. T liefst heb ik de kast zo strak mogelijk tegen de muur.

Ik hoor graag hoe jullie dit zouden oplossen/voorkomen
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Je zou iets overmaat kunnen houden aan de achterkant en de achterwand verdiept in de kast kunnen zetten. Dan tegen de muur houden en de kast afschrijven op de contouren van de muur. Met zaag, schaaf, vijl etc op de lijn passend maken en dan ophangen. Het is even klooien met het op de goede plaats vasthouden van de kast maar met wat blokjes of een tijdelijke plint moet dat te doen zijn.
Of als de muur toch gestuced en geschilderd wordt: de kast iets in het stucwerk zetten en afsmeren/kitten. Minder mooi in mijn optiek, maar zeker een optie.

Groet,
CC
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Keukenboeren schrapen gewoon het bezetsel weg daar waar nodig. Lijkt me minder bewerkelijk - en minder risicovol - dan het hout bijwerken op iets onderhandelbaars als een 3 meter lange kast.

De kast ligt dan uiteraard 'in' de muur op sommige plekken, maar bon, strakker dan dat wordt het uiteraard niet :).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Of juist rondom een schaduwvoeg gebruiken, dat versterkt het zwevend effect en maakt exacte aansluiting minder kritisch.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank jullie voor de tips, ik ga er nog eens goed over denken.

Boden de kast hangt ook een plank van 2 meter. Die moet ook zo vlak mogelijk aan de muur.. En ook nog een 2 kastjes van 90 bij 30.
Alles tegen de muur.. dus ik moet iets verzinnen wat qua ontwerp bij elkaar past haha.

herziend ontwerp.jpg
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Nico,

Kun je het blad niet los van de corpus maken? Dan kun je eerst de corpussen stellen en daarna het blad op maat maken en van binnenuit op de kastjes bevestigen als je dat wilt blind met hechtlamello's. Het bovenblad met een overmaat van bv 1 centimeter maken. Je neemt dan een klosje van bv. 10 cm lang en 2 cm in het vierkant. Je legt het blad op de kastjes en laat het blad 2 cm oversteken (de maat van het klosje). Vervolgens teken je met behulp van het klosje de "muur" af op het bovenblad. Als de muur niet al te scheef is kun je met behulp van een cirkelzaag met lineaal (telkens kleine stukjes) het blad op maat maken. Het gaat ook goed met een cirkelzaag waarbij de zaag iets boven het materiaal uitsteekt en dan de afgetekende lijn volgen. Op deze manier komt het blad gelijk met de voorkant kast. Voor een overstek kun je de maten aanpassen.

Je kunt het model iets aanpassen en de corpussen "omkaderen". Dus aan de zijkanten en de onderkant (bij de lage kast is alleen de voorste 10 cm genoeg van hetzelfde materiaal als het blad. De deuren komen dan tussen de omkadering. Voorkant deuren is dan voorkant omkadering. Dat vind ik zelf wat mooier afgewerkt staan als jouw huidige tekening. Maar dat is een kwestie van smaak.
 

The Woodworker

Nieuw lid
31 mei 2016
23
0
Bij deze tekening komt de tv op een hoogte van 495 mm. Voor de tv is er de regel dat deze 2/3 onder de kijkhoogte moet staan. Meestal komt dit er op neer dat de tv op een hoogte van zo'n 750mm moet worden geplaatst, dit om nekklachten te voorkomen.

PS. Ik ben met een vergelijkbaar meubel bezig��
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien begrijp ik jouw probleem niet, maar ik zal het proberen.
Een meubelmaker doet zijn deel van het werk zo goed mogelijk.
Als je een zwevend meubel moet maken, wat goed in elkaar steekt, dan is het niet de meubelmaker zijn probleem dat de muur niet vlak, recht of haaks is.
Door met de juiste vakmensen te werken is ook dat probleem te tackelen.
Maw zorg voor een goede stucadoor.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank voor alle reactie! Ik moet nog ander half project afronden voordat ik hier aan begin! Dus nog genoeg tijd om de verchillende opties te vergelijken.
M`n werkplaats genoot heeft een 3 meter festool lineaal. Dus ik kan wel redelijk goed chekcen hoie recht de muur echt is.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Klopt ja!, voorheen had ik dit opgelost met een gat in de muur waar ik een draadeind in had gelijmd met een chemisch anker!
Dat was deze kast:
https://www.woodworking.nl/showthre...amenvattend-foto-verslag)&highlight=bijenkorf



dank voor de tip, kclemen
op de tekening van nico kliko zie ik dat hij ook een plank zwevend op wil hangen, maw zonder dat de ondersteuning / bevestiging op de muur zichtbaar is
moet ik het in deze richting zoeken ?
https://www.probeslag.nl/plankdragers/verdekte-ophanging/
 

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Hallo, als je mij je email adres geeft stuur ik jou volgende week een principe schets door van hoe je dit kan fiksen.
je muur mag gerust bol staan.

je muur hoeft sterk genoeg te zijn. dan hang je er aan wat je wil
heb zelf een boekenkast waar 10tallen kilo's boeken op staan, en die hangen er al jaren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.