Houten vloer met plastic schaven

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb vandaag 40 m2 beukenhouten vloer opgehaald om voor verschillende doeleinden te gaan gebruiken. Maar ik wil ze, om de planken weer schoon en netjes te krijgen, een keer door de vandikte willen halen. Nu zit er alleen op de onderkant een dun laagje plastic geplakt om waarschijnlijk vocht van onder tegen te houden. Dit is af fabriek er op geplakt en moeilijk tot niet te verwijderen.
Zou het schadelijk voor de messen van de vandikte zijn om dit plastic er mee af te schaven? Mij lijkt zelf van niet, maar misschien heeft iemand hier er goede of slechte ervaringen mee.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee geen probleem, je messen zullen hooguit iets sneller bot worden (ligt aan het materiaal)
As je zorg dat je diep genoeg zit, dus voorbij de laag en niet precies op, dan raken de messen het plastic minimaal, als je niet goed door de laag heen zit slaan de messen elke ronde op het plastic (dat vaak taai is) en merk je goed in slijtage
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Bedankt voor je reactie. Ik heb net de messen laten slijpen. En ik heb nog een reserve setje liggen. Dus dat moet goedkomen. De vloerdelen zijn nog 22mm dik. Dus iets dieper schaven is geen probleem. Een mm van de boven- en onderkant.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Wat voor plastic? De lijm kan ook wel een aandachtspunt zijn. Probeer eens een plankje, en kijk wat voor snippers eraf komen. Het moet niet gaan smelten of plakken aan de assen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Zelfde situatie gehad en uiteindelijk ervoor gekozen om middels een handschaaf deze laag te verwijderen. Wel met de gedachte dat het de binnenkant van een kastje gaat worden en het dus niet geheel vlak hoefde te worden. (Te veel moeite)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.