Ode aan Bill Carter

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Z'on twee weken geleden ontdekte ik dat Bill Carter een YT account heeft buiten zijn informatieve web site.
De man is al aardig op leeftijd en dit had ik dus niet meer verwacht, maar wat een genot heb alle filmpjes die hij gepost heeft in een ruk bekeken.

En na het zien van zijn filmpjes (27) building a metal mitreplane ging het bij mij weer ongelooflijk kriebelen.
Ik had nog wat mooi messing plaat 6 mm liggen.
Het mooie van Bill Carter is dat hij echt alles met de hand doet en dat heb ik bij dit schaafje van mij ook gedaan.

Hieronder dus een foto verslagje van de bouw van een traditionele Englisch mitre-plane met een schaafijzer van Goldenberg (gelamineerd).
Oorspronkelijk 45mm maar versmald naar 38mm.Ik had eerst een nieuw schaafijzer hiervoor maar vond het niet bij dit schaafje passen. Het schaafbed ligt onder een hoek van 26 graden. Het gebruikte hout voor de infill's is Taxus en is afgewerkt met lijnzaad olie het messing is gepatineerd.

IMG_4592.jpg

IMG_4596.jpg

IMG_4597.jpg

IMG_4598.jpg

IMG_4599.jpg

IMG_4600.jpg

IMG_4601.jpg

IMG_4602.jpg

IMG_4604.jpg

IMG_4605.jpg

IMG_4623.jpg

IMG_4625.jpg

IMG_4626.jpg

IMG_4629.jpg

IMG_4631.jpg

IMG_4632.jpg

IMG_4634.jpg

IMG_4638.jpg

IMG_4639.jpg

IMG_4641.jpg

IMG_4643.jpg

IMG_4651.jpg

IMG_4649.jpg

IMG_4655.jpg

Ik draag dit schaafje op aan Bill en Sarah Carter en dat Bill nog maar veel van zijn kennis en ervaring mag delen op het wereldwijde net.
Heb de afgelopen twee weken met veel plezier aan dit schaafje gewerkt en het volgende projectje word waarschijnlijk een houten mini schaafje ala Bill.

groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Mooie schaaf Roeland, persoonlijk vind ik de beitel wat lang, wat ik me afvraag, ik heb nooit met zo een schaaf geschaafd, maar schaaft het ook fijn met zo een schaaf, of is het meer voor het oog?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Weer een prachtig ambachtelijk schaafje geworden !
Het buigen van het messing over de mal doe je dat van hand buigen of komen daar nog trucjes bij kijken ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.