Suar hout behandelen.

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Hoi alle hout liefhebbers, heeft er iemand ervaring met het behandelen van suar hout (Boomstamtafel), aangezien er kans is met kleine kinderen dat er dingen gebeuren die anders erg het hout intrekken.
Hoor graag van jullie. Groeten Cees.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat wil je weten
wat wil je als uitstraling

de ultieme behandeling is kinderen aan een andere tafel plaatsen, maar daar doel je waarschijnlijk niet op
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Maar als er nog een ander idee naar boven komt. Ik dacht zelf wax of olie. Olie is makkelijker bij te werken toch?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is makkelijker als je je antwoorden in 1x doet, dan blijft het overzichtelijker
Waarschijnlijk begrijp je de intentie van mijn antwoord niet
wat wil je als uitstraling ???

Mag het donkerder worden, dan parket lak
Mag het niet verkleuren, dan skylt
wil meer gevoel met het hout, dan olie of wax (wax kleurt iets minder donker is mijn ervaring
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Sorry, verkeerd begrepen, we zouden graag de boomstam zo natuurlijk mogelijk willen houden, het mag best iets donkerder worden, aangezien de eigenschap van suar hout is dat het lichter word in de zon. Misschien komen de nerven dan ook wat meer naar boven
.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
yup
Alleen als je het iets donkerder wil hebben dan weer niet, want met skylt blijft het licht van kleur (het lijkt dus onbehanded)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat het hout lichter wordt komt door UV straling, lijkt me. Nou is Skylt niet UV-bestendig, dus dat is hier dan niet van toepassing. Tenzij je er eerst een lak of beits op smeert die de huidige kleur van het hout heefrt, en daar Skylt overheen doet. Wat zegt je leverancier er van? Die heeft vast ervaring met Suar hout.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
De leverancier zegt; we behandelen de tafels eigenlijk nooit. Er staat daar een koffie tafel, die met wat dreft en een schuursponsje word schoongemaakt. Maar ja dat is dus geen etenswaar. Is skylt makenlijk bij te werken? Mooie vazen en schalen maak je. Ga binnenkort bij dhr. Kanne ook een cursus schalen draaien volgen.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Mijn vrouw heeft het in Apeldoorn gekocht bij puurteak....... Ik was bij het houtatelier wezen kijken,echt een mooi blad gevonden, maar de prijs met wat er dan nog aan het blad moest gebeuren. Dat werd gewoon te duur voor ons (jammer). Maar er komen wel weer nieuwe ideeën.
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen, vaak zijn de suarhout bladen terug gedroogd net onder de 20% vocht. Omdat het hierna nog verder gaat drogen is een goede afwerking noodzakelijk om het blad zo langzaam als mogelijk te laten drogen tot +-8-12%. Zoals als eerder vermeld is skylt een goede afwerking die er onbehandeld uiterlijk blijft houden. Bijv een bona parketlak of moosefarg krijgt het hout iets meer kleur maar blijft nog steeds licht. Als je zo veel mogelijk contrast in het hout wilt zien is een afwerking zoals Festool surfix HD of monocraten pure een goede slijtvaste afwerking. Mvg
 

PienPenny

Nieuw lid
2 aug 2019
9
0
Ik heb gisteren een Suar tafelblad gekocht. Deze is gevlakt en afgewerkt in het land van herkomst (Azië). Het oppervlak is glad en er zit een afwerklaagje op, echter weet ik niet of dit kwalitatief hoogwaardig is. Omdat de tafel veel geld kostte wil ik deze idealiter van een goede beschermlaag voorzien. Aangezien het geen ruw hout meer is vraag ik mij af of het noodzakelijk (en of het überhaupt zin heeft omdat het niet in het hout kan trekken) om zelf nog een afwerklaag aan te brengen.

Ik lees goede verhalen over Skylt en Trae lyx.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.