Nieuwe v-snaar bestellen. Waar en waar op te letten?

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gisteren heb ik een combinatiemachine opgehaald en omdat ik van mening ben dat de v-snaren daarop (en een platte riem), nog maar zo zo zijn wil ik die nieuw gaan bestellen. Aangezien ik verwacht dat deze door de leverancier van de machine niet meer geleverd worden (een Hitachi uit de jaren 80) ben ik op zoek naar een adres waar je goed dat soort spul kan bestellen / laten maken en hoor ik graag waar op te letten bij het bestellen (hoe en welke maatvoering neem je op).

IMG_0183[1].jpg
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Omtrek van de snaar/riem en de breedte. Hij zal wel iets gerekt zijn met de jaren. Voor de v-snaar zou je bij een automaterialenzaak terecht kunnen. Platte riemen zijn wat zeldzamer, dus daarvoor moet je naar een bedrijf dat in aandrijftechniek doet. Een omgekeerde multiriem van een auto wil meestal ook wel als je niks anders kunt vinden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In het land van Maas en Waal zit PeHaVo, een winkel waar ze alles van aandrijftechniek weten. Daar koop ik mijn v-snaren (en bouten, en kogellagers, en grote ring/steeksleutels, en - nou ja, ik weet er altijd wel iets te vinden wat ik moet hebben en eigenlijk niet kan betalen)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Op de sites van de fabrikanten, zoals Gates en Continental, staan vaak alle technische gegevens van de snaren die ze maken.
Het is even zoeken en speuren, maar je vind er alle gegevens. De vorm van de snaar, de breedte en diepte, en je kunt de lengte uitrekenen als je de diameters en steekafstand weet van de wielen.

Het is een gepuzzel, maar eens je weet welke snaar je moet hebben, is het voortaan klakkeloos bestellen, want de types zijn vaak merk onafhankelijk.
Bij een goede zaak kun je met de oude snaar ook en eind komen, maar deze heeft vaak niet meer helemaal de originele maat en vorm door de slijtage.

Hier de site van Continental:
https://www.contitech.de/en-GL/Solu...ical-engineering/Drive-Belts/Multiple-V-belts
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Er zijn online nog wel wat calculatoren te vinden die aan de hand van poeliegrootte en hartafstand de lengte van een snaar kunnen uitrekenen. Bij de meest snaren overigens is de binnenlengte gegeven. Ik heb het toen voor mn kolomboor met een touwtje gedaan. Simpel, maar effectief..

https://duisterstechniek.nl/calculator/
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het lastige in deze is dat je de snaar spant door de motor te laten zakken, dus er zijn niet echt vaste afstanden.
Ik zal de snaren er wel afhalen en eens wat zaken langs gaan, te beginnen met PeHaVo.

Dank voor het meedenken :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij een variabele steekafstand de middenstand nemen. Dan is er ruimte om de snaar er omheen te leggen, en ruimte om hem te spannen.

Lijkt me niet heel moeilijk om dat te bedenken. Er zijn natuurlijk vaste maten snaren, dus het kan dan zijn dat je de iets kortere of iets langere moet nemen ten opzichte van de uitgerekende lengte.

Kijk met de touwtjesmethode uit, want de snaar loopt niet op de binnenkant van de poelie, maar op de flanken. Daarom de breedte van de snaar uitzoeken.
Meet, als je naar een leverancier gaat met de schuifmaat de breedte van de groef op het breedste punt, dus net op het randje, dan kan bepaald worden of de snaar goed in de groef valt. Een te brede snaar ligt dan teveel boven de groef en loopt niet op de volle flank, een te smalle snaar ligt te diep in de groef en zal op de bodem gaan lopen met extra wrijving en slijtage tot gevolg.

Neem als de poelie makkelijk te demonteren is deze gewoon mee.
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
als het goed is staat er op 1 vd poelies welke SPA type je nodig bent

als je mij de hartafstand doet, beide diameters van de poelies en het vermogen van de motor kan ik jou wel de orginele uitrekenen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.