dakkapel slaapkamer

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Een klus die al lang op het programma stond:
Naast een uitbouw van15 jaar geleden voor de badkamer moest daarnaast iets dergelijks komen voor de slaapkamer. Dus kozijn maken, gat in het dak en opnieuw opbouwen.
Dragende constructie nog verstevigd met een extra balk van muurplaat tot in bovenste spanten, want beestjes hadden de oude aangetast. Heb er eerst wel een goedje opgesmeerd om te beestjes weg te jagen ;)
Lastigste was om het kozijn omhoog te krijgen, maar met de ouderweste hunebedbouwersmethode (10 punten bij galgje :) ) is het gelukt, kijk maar naar de foto's.
Bij het afwerken binnen mocht ik me echt uitleven met essen en notenhout. Alles geprobeerd in stijl af te werken en vrouwlief was en is nog steeds tevreden.




Groeten,

Kor

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Leuke klus Kor! Een meerwaarde voor het huis lijkt me zo. Mooi afgewerkt, kan zo in een boek van FWW over remodeling.

Je had overigens wel mooi weer uitgezocht om je dak open te leggen :cool:

Fons
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Bram,
De essen frames zijn met pen en gat verbonden. Ondanks dat het dosse gezaagd is, blijft alles keurig recht. De panelen zijn gemaakt van verlijmde plaken notenhout van 7,5 mm dik.
De plankjes zijn gezaagd uit dikkere delen en gespiegeld in de deuren geplaatst om een mooi symmetrisch geheel te krijgen. Ditzelfde heb ik zoveel mogelijk gedaan met de essen delen.
De noten panelen zitten los in het frame in een sponning van 8 mm breed en 15 mm diep. Boven hebben de panelen 5 mm ruimte en aan de zijkanten ook. onder staan ze natuurlijk in de sponning. De panelen zullen in de breedte werken en hebben zo voldoende ruimte.
De panelen zijn voor montage rondom in de olie gezet. Alle kanten geef ik dezelfde behandeling om werking/kromtrekken zoveel mogelijk te voorkomen

Groeten,
Kor
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Kor

Ik weet niet hoe jij het voor elkaar hebt gekregen om in dit jaargetijde en met korte mouwtjes op het dak te werken. Maar mijn complimenten voor het eindresultaat. kun je vertellen hoe de hunebedbouwersmethode werkt. Ik sta regelmatig te kl.....ten om zware spullen hoog boven mijn macht te krijgen.

Hartelijke groet Hugo
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dit is de officiele manier van bouwen:
hunebouw02.jpg

En een ietwat aangepaste methode zie je op foto 2 :) .
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat hebben we toch een leerzaam forum :lol: ! Weersverwachtingen, geschiedenis, architectuur, het komt allemaal aan bod! Mooie binnenbetimmering Kor, essen en noten en prachtig gerangschikt!

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
he kor,

ik had wel gehoord over de verbouwing maar de foto's nog niet gezien. ziet er erg mooi uit, fantastische kast!!!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Nou Kor, dat ziet er blits uit, geen wonder dat het vrouwtje happy is.
Je hebt er wel het perfecte weer voor uitgekozen, lekker met korte mouwen aan de slag.
Heb zelf trouwens twee jaar geleden alle dakramen op zolder vervangen door nieuwe Velux dakramen, een groot raam aan de straatkant en twee kleinere aan de achterkant.
Was niet zo eenvoudig om na plaatsing van het frame het raam erin te krijgen, heb er nog steeds pijn van in mijn armen.
Trouwens je timmerwerk binnen ziet er fantastisch uit, complimenten daarvoor.
Ad
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Hugo en de rest,
Met korte mouwtjes ga ik nu echt niet naar buiten. Deze klus was afgelopen zomer.
Ik lig een beetje achter met posten, maar dat haal ik de komde tijd wel in.
Mijn hunebed bouwen gaat iets anders dan Okke maar met 2 balken en een touw en de nodige spierkracht (en ondersteuning van mijn vrouw) lukte het. Het kozijn kon ik net in mijn eentje van de grond tillen en naar buiten slepen. Met en touw om een dwars balk boven kon ik af en toe even ontspannen. het touw is onder het bovenste deel vastgemaakt, dus kantelt het kozijn op het hoogste punt en ligt op het dak. Daarna is het een kwestie van slepen om het op de muurplaat te zetten.

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.