Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: dakkapel slaapkamer

dakkapel slaapkamer

Een klus die al lang op het programma stond:
    Naast een uitbouw van15 jaar geleden voor de badkamer moest daarnaast iets dergelijks komen voor de slaapkamer. Dus kozijn maken, gat in het dak en opnieuw opbouwen.
    Dragende constructie nog verstevigd met een extra balk van muurplaat tot in bovenste spanten, want beestjes hadden de oude aangetast. Heb er eerst wel een goedje opgesmeerd om te beestjes weg te jagen
    Lastigste was om het kozijn omhoog te krijgen, maar met de ouderweste hunebedbouwersmethode (10 punten bij galgje ) is het gelukt, kijk maar naar de foto's.
    Bij het afwerken binnen mocht ik me echt uitleven met essen en notenhout. Alles geprobeerd in stijl af te werken en vrouwlief was en is nog steeds tevreden.

Groeten,

Kor

Attached files

Athanor
    Guest

Re: dakkapel slaapkamer

Leuke klus Kor! Een meerwaarde voor het huis lijkt me zo. Mooi afgewerkt, kan zo in een boek van FWW over remodeling.

Je had overigens wel mooi weer uitgezocht om je dak open te leggen 8-)

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Mooi werk.
    Die noten panelen zitten min of meer los in het essen frame? Hoeveel speling zit er rond het notenhout?

@Bram,
    De essen frames zijn met pen en gat verbonden. Ondanks dat het dosse gezaagd is, blijft alles keurig recht. De panelen zijn gemaakt van verlijmde plaken notenhout van 7,5 mm dik.
    De plankjes zijn gezaagd uit dikkere delen en gespiegeld in de deuren geplaatst om een mooi symmetrisch geheel te krijgen. Ditzelfde heb ik zoveel mogelijk gedaan met de essen delen.
    De noten panelen zitten los in het frame in een sponning van 8 mm breed en 15 mm diep. Boven hebben de panelen 5 mm ruimte en aan de zijkanten ook. onder staan ze natuurlijk in de sponning. De panelen zullen in de breedte werken en hebben zo voldoende ruimte.
    De panelen zijn voor montage rondom in de olie gezet. Alle kanten geef ik dezelfde behandeling om werking/kromtrekken zoveel mogelijk te voorkomen

Groeten,
    Kor

Hallo Kor

Ik weet niet hoe jij het voor elkaar hebt gekregen om in dit jaargetijde en met korte mouwtjes op het dak te werken. Maar mijn complimenten voor het eindresultaat. kun je vertellen hoe de hunebedbouwersmethode werkt. Ik sta regelmatig te kl.....ten om zware spullen hoog boven mijn macht te krijgen.

Hartelijke groet Hugo

Dit is de officiele manier van bouwen:

En een ietwat aangepaste methode zie je op foto 2 .

Wat hebben we toch een leerzaam forum :lol: ! Weersverwachtingen, geschiedenis, architectuur, het komt allemaal aan bod! Mooie binnenbetimmering Kor, essen en noten en prachtig gerangschikt!

jaap

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

he kor,

ik had wel gehoord over de verbouwing maar de foto's nog niet gezien. ziet er erg mooi uit, fantastische kast!!!

Nou Kor, dat ziet er blits uit, geen wonder dat het vrouwtje happy is.
    Je hebt er wel het perfecte weer voor uitgekozen, lekker met korte mouwen aan de slag.
    Heb zelf trouwens twee jaar geleden alle dakramen op zolder vervangen door nieuwe Velux dakramen, een groot raam aan de straatkant en twee kleinere aan de achterkant.
    Was niet zo eenvoudig om na plaatsing van het frame het raam erin te krijgen, heb er nog steeds pijn van in mijn armen.
    Trouwens je timmerwerk binnen ziet er fantastisch uit, complimenten daarvoor.
    Ad

@Hugo en de rest,
    Met korte mouwtjes ga ik nu echt niet naar buiten. Deze klus was afgelopen zomer.
    Ik lig een beetje achter met posten, maar dat haal ik de komde tijd wel in.
    Mijn hunebed bouwen gaat iets anders dan Okke maar met 2 balken en een touw en de nodige spierkracht (en ondersteuning van mijn vrouw) lukte het. Het kozijn kon ik net in mijn eentje van de grond tillen en naar buiten slepen. Met en touw om een dwars balk boven kon ik af en toe even ontspannen. het touw is onder het bovenste deel vastgemaakt, dus kantelt het kozijn op het hoogste punt en ligt op het dak. Daarna is het een kwestie van slepen om het op de muurplaat te zetten.

Groet, Kor

Forum Rechten