Afwerken taxus schaal

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb in de zomer een flink stuk taxus gekregen waar ik nu twee schalen uit heb gedraaid. Eentje kopshout, de andere gewoon langshout.
Ik ben ze aan het afwerken met verbeterde houtolie, verdund met terpentijn. Ik blijf echter olie aanbrengen, zonder dat er een glans op het hout verschijnt. Het kleine schaaltje zal nu wel een tiental lagen gekregen hebben, maar de olie verdwijnt nog altijd razendsnel in het hout. Waar die naartoe gaat is me een raadsel, want de wanddikte is beperkt.
Nog meer lagen gebruiken of andere afwerking? Ik heb nog rauwe tungolie en Deense olie ter beschikking.
Een iepen schaal die ik gelijktijdig aan het behandeln ben, heeft al na één laagje een glans.

IMG-2348.jpg

IMG-2352.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij is verdunnen na de 1e laag niet meer nodig, en als er al 10 lagen opzitten, zou ik het schaaltje eerst eens een maand of 2 aan de kant zetten en kijken wat er gebeurt terwijl de aanwezige olie droogt - voor hij verzadigd is en blijft plakken.
 
P

Pel

Guest
De eerste laag met verdund met terpentijn 1:1 daarna de pure olie erop, ik denk dat je wat veel aangelengd hebt met terpentijn in je olie Mathieu:)

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Verbeterde houtolie zegt my heel weinig, hetzelfde met Deense olie, als daar al 10 keer “olie” opgedaan is, zou Ik denken dat er geen olie in zat, maar alleen verdunning of vluchtig spul.

Ik gebruik al voor meer dan 20 jaar puur Polymerized Tung Olie, en het is nooit nodig geweest om meer dan 3 maal PTO aan te brengen, en heb dan een glimmend oppervlak.

finish.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Verbeterde houtolie, mits van de Cokerije, is gewoon pure tungolie.

Glimmen gaat je schaal nooit van de olie, het is geen vernis wat je opbrengt. De voorbehandeling van het oppervlak, dus wat je geschuurd hebt, bepaald hoeveel het gaat glimmen. Heb je superfijn geschuurd, zal er wat glans verschijnen.

Maar hoogglans kun je vergeten, daar zal je een andere afwerking voor moeten nemen. Iets meer glans kun je krijgen als je Danisch oil gebruikt, dat kun je prima bovenop de tungolie aanbrengen die dan wel uitgehard moet zijn.

En half om half olie terpentijn is al veels te veel verdund. Eerste keer 30% verdunnen, tweede keer 10% verdunnen en de volgende lagen puur totdat het hout niets meer opneemt. Met vier of vijf lagen totaal moet je meestal een heel eind komen. Jij bent nu alleen maar oplosmiddelen in je hout aan het stoppen. Zonde!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het is inderdaad verbeterde houtolie van de Cockerije, wat in feite gedeeltelijk gepolymeriseerde tungolie is (met nog wat toevoegingen). Misschien dat ik er inderdaad een beetje veel terpentijn aan heb toegevoegd. Ik ga de raad van Jurriaan volgen en de schalen een tijdje wegleggen maar eerst nog eenmaal een laagje onverdunde olie aanbrengen.
Dat het geen hoogglans wordt weet ik, maar het lijkt nog altijd of er niets op zit. Het vitrinekastje wat ik onlangs gemaakt heb en een andere schaal uit iep nemen veel minder olie op. De iepen schaal is bijna goed na twee laagjes, en het is uit hetzelfde potje. Vandaar mijn vraag of taxus een andere afwerking vraagt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.