Palissander bureaublad afwerken

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
Ik heb een mooi vintage bureau uit de jaren zestig wat opnieuw moet worden afgewerkt.
Het is fineer en ik heb het met de hand geschuurd zodat de oude lak er af is, begonnen met 240 en daarna korrel 320.
Nu had ik het idee om het te laten spuiten bij een meubelspuiter maar die raadt me af om het te laten spuiten omdat er in de nerf waarschijnlijk toch nog oude lak zit die kan gaan werken met zijn lak.
Het blad zou eigenlijk gestraald moeten worden maar dat durf ik niet meer te laten doen na het schuren (fineer is vrij dun).

Ik gebruik wel eens Osmo hardwax olie om vintage kastjes af te werken en dat werkt op zich prima alleen zou ik dit bureau graag een wat meer duurzame afwerking geven.

Op Amerikaanse fora zie ik veel info over Polyurethaan lak die is verdund zodat het aangebracht kan worden met een doek.
Heeft iemand er hier ervaring mee.

Het hout bevat nog steeds vrij veel olie dat ruik je ook goed na het schuren dus ik vraag me af welke afwerking ik het beste kan gebruiken.

Een beetje glans is wel fijn en dat de nerf van het hout mooi naar boven komt.

Ik heb gelezen dat je bijvoorbeeld een laag Danish Oil kunt gebruiken en daaroverheen als dat goed is uitgehard er een laag polyurethaan lak er overheen. Maar het blijft bij fora, en zoveel mensen zoveel meningen.

Wellicht heeft er iemand ervaring mee.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
hallo Don ,
mijn ervaring met palissander gefineerde oppervlakken : teak olie of gelijkwaardig en slissen geeft een mat en fluwelen oppervlak dat
later eenvoudig te onderhouden is met dezelfde olie .
groetjes
drever
 

don

Nieuw lid
14 okt 2011
18
0
www.donsars.com
hallo Don ,
mijn ervaring met palissander gefineerde oppervlakken : teak olie of gelijkwaardig en slissen geeft een mat en fluwelen oppervlak dat
later eenvoudig te onderhouden is met dezelfde olie .
groetjes
drever

Bedankt voor de tip, maar ik zoek juist een niet matte afwerking maar een beetje glans.

Wat ook wel gebeurt met alleen geoliede oppervlakken is dat als je er een magazine ofzo op legt dat dan de olie weer uit het hout wordt onttrokken en je daar dan een minder gevoede plek krijgt.

En met alleen een olie afwerking is het blad denk ik ook niet heel erg bestand tegen krassen of vocht van een glas (wat van mij sowieso niet mag op hout maar toch).
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kan Patina TM overwegen is een polyurethane afwerking op gel basis (eiglans) heb er vroeger heel veel mee gewerkt. Heb volgens mij nog een vijftal blikjes staan.
Zal vanmiddag wel even een foto oploaden.
Word gemaakt door Langlow Products Ltd in Chesham England.

Voordeel aanbrengen als een was met de eigenscha[pen van een lak

groetnis, Roeland
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Don, je zou ook schellak als afwerking kunnen overwegen. Droogt supersnel, geeft je de glans die je wou en werd traditioneel gebruikt voor oude meubels. En je mag er vrij zeker van zijn dat het niet zal reageren met voorgaande afwerkingen. Ik bestel altijd schilfers die ik dan zelf oplos in alcohol:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/politoeren/schellakschilfers-kleurloos-100-gram

Je zou schellak ook als tussenlaag kunnen gebruiken. Dan mag je er om het even welke lak boven doen, zonder reactie met voorgaande afwerkingen. Let er dan wel even op dat de schilfers was-vrij zijn.

Als je kiest voor enkel schellak, mag je dan wel geen sterke drank op je bureau morsen. Water of andere vloeistoffen (koffie, frisdrank enz.) is geen probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.