Kweekbakken in de kas

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Betonplex is prima bruikbaar als je de zijkanten maar behandelt. Ik heb ze voor een speeltoestel ingesmeerd met 2-componenten exoxy hars. Hield zich perfect.

Maar ja, als je goedkoop aan Trespa kan komen....
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Boren en tappen is een mogelijkheid ..maar wel een (tijdrovend) precisiewerk met een zeker risico.

Zou ik bij mijn 12mm Trespa bakken ook kunnen werken met een Aluhoekprofiel1 of Aluhoekprofiel 2 met lijm/kit?
Desnoods kan ik later door het profiel nog wat gaatjes boren en er boutjes & moertjes aan toe voegen.
 

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Is het een idee om steenwol te gebruiken voor rond je potten? Het gebruik van tuinturf snap ik wel, maar ik denk dat je meer kans op schimmel hebt en ze moeten er nog steeds kostbare natuur voor verwoesten. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er in die potten gaat :)
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Het voordeel van de tuinturf is dat het zelf ook als vochtigheidsbuffer kan fungeren, dat zal bij steenwol lastig zijn.. het gaat overigens om botanische soorten Cyclamen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Boren en tappen in trespa gaat perfect. Hier zijn goede sterke verbindingen mee te maken. Lijmen of kitten ben ik niet zo'n voorstander van. Trespa werkt onder wisselende temperatuur en vochtbelasting behoorlijk, en de verbinding zal op de hoeken met hoekprofielen moeten worden gemaakt. Metaal werkt aanzienlijk minder, de lijmverbinding krijgt het dan aardig voor de kiezen. Bovendien krijg je met het vullen van de bak een pelbelasting op de lijmnaad, de slechste belasting die je kunt hebben, de lijmnaad is dan op zijn zwakst. Dat is dan in het geval de hoeklijn aan de binnenzijde zit.
Aan de buitenzijde krijg je een druk/afschuifbelasting, die is aanzienlijk sterker.

Wanneer je wel kiest voor een lijmverbinding, is een tweecomponenten epoxy erg sterk. Bovendien kan die lijm van zichzelf een goede vochtbelasting aan.

Kitten voor afdichting kan, maar de onderzijde van de bak moet toch open zijn, er mag geen water in de bak blijven staan, dan gaan je wortels rotten.

Zagen van trespa gaat prima, zelfs met een grof houtblad. Alleen het resultaat is dan slecht, de stukken breken uit de kant. Een vlaktand/daktand zaagblad met negatieve vertanding geeft hier perfecte resultaten.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Mmm, boren en tappen is natuurlijk erg mooi maar .....plm. 180 gaatjes tappen (36 m lengte) is wel even werk ..

Misschien kan ik ook wel volstaan met geperforeerd hoekprofiel i.c.m. boutjes en moertjes dus zonder kit?
 
Laatst bewerkt:

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ik heb intussen een partij 12mm Trespa platen (ex tafelbladen). Graag ga ik met een extra reserveplaat nu het tappen in de zijkant van de platen uitproberen.

- Welke maat bout is het beste?
- Met welke maat en soort boor kan ik het beste voorboren?
- Als ik met een schroefmachine ga tappen, welke maat taps moet ik dan aanhouden, is het wijs/noodzakelijk alle drie de tapjes te gebruiken?
- Ik lees ook over een combiboor, is dat een bruikbare optie om in één gang (zonder voorboren) het gat gebruiksgereed te maken?
- Uitgaande van plm. 180 gaten, enig idee of ik dat red met één boortje/tapset/combiboor?

Overigens, kan ik in plaats van dit alles bij het maken van een verbinding aan de zijkant van de platen ook werken met zelfborende plaatsschroeven/bouten? Is voorboren dan nodig?
 
Laatst bewerkt:

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Mijn project is voltooid en het leek me handig om hier nog even kort verslag van te doen.

De kweekbakken zijn gemaakt van 12 mm Trespa (ex tafelbladen). Ze zijn verzaagd met een cirkelzaagmachine met een zaaggeleider en een zaagschijf speciaal voor aluminium/Trespa.
Voor het in elkaar zetten van de bakken werkte ik met 100 cm lijmklemmen. Ik boorde voor met 4,2 mm en ik heb daarna (100% probleemloos!) in één gang machinaal getapt (M5, groen) met mijn accuschroef/boormachine. Boorolie is zeker nodig. De zaak werd in elkaar gezet met RVS laagbolkopflensschroeven 5x25. Ik gebruikte geen lijm maar kitte de naden wel dicht met Tec7, het hechtte verassend goed op het gladde Trespa. In de vier hoeken van de bodemplaat boorde ik een 10 mm gat voor de afvoer van overtollig water. De voorgezaagde ribben hoefde ik niet te plaatsen, de bakken bleken zo ook al star en stevig!

Op de bodem en aan de zijkanten van de bakken bracht ik 3cm dik PIR aan (“zaagafval”). Met een dun keukenmes maakte ik de zaak op maat.

De bakken werden door mij voorzien van bodemverwarming, ik werkte met 220V warmte draad (33 Ohm/m) dat ik door een 4-7 mm plastic slang liet lopen. Nadat ik de slang met Ducktape voorlopig vastzette, lijmde ik hem daarna vast met een lijmpistool. De koppeling met het netsnoer maakte ik in een projectdoosje (PG7 voor de plastic slang en PG 9 voor het netsnoer). Oorspronkelijk was ik van plan om te gaan werken met Sonoff TH10 thermostaten maar helaas bleken deze niet te werken met een repeater zodat ik (for the time being) terecht kwam bij een normale thermostaat (XH-W1411) . De thermostaten werden wel ingebouwd in Sonoff IP66 project boxen. Aan de achterkant van de bakken in de hoeken leidde ik het 8mm dikke drie aderige netsnoer door een 10mm gat naar buiten.

Het geheel werd op schragen gezet welke ik 10 cm had ingekort.

Omdat ik van te voren niet wist hoe warm/koud het in de bakken zou worden, plaatste ik losse PVC bogen in de bakken. Met het belletjes plastic er overheen bleven de bakken ruimschoots vorstvrij bij min 9 buiten. Nadeel is wel dat er overdag nogal wat condensvorming is (met kans op schimmelziektes). Als het echt koud wordt, is het beter om de vloerverwarming aan te zetten en het belletjesplastic te laten voor wat het is.

Aan materiaal was ik bij een serie van zes stuks, per bak (180x83) 80 Euro kwijt (de schragen niet inbegrepen).

Eenieder bedankt voor de waardevolle adviezen!
 

Bijlagen

  • file (2).jpg
    file (2).jpg
    26 KB · Weergaven: 178
  • file1-1.jpg
    file1-1.jpg
    26 KB · Weergaven: 178
  • tunnel.jpg
    tunnel.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 178
Laatst bewerkt:

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
We zijn nu bijna een jaar verder, even een update.

De bakken houden zich prima, enige is wel dat ze aan de voor- en achterkant iets gaan "uitbuiken" (plm 1cm).
Mathieu had dat goed gezien, Trespa is hard maar ook een enigzins buigzaam materiaal.

Kort geleden maakte ik er nog vier bakken bij voor aan de andere zijde van de kas.
Ze zijn identiek aan de vorige serie behalve dat ik nu in het midden van de bakken één dwarsrib maakte.
Omdat deze dwarsribben net onder de grond liggen, zijn ze niet zichtbaar.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Was dit topic compleet vergeten, nu ik het weer lees begint het weer te dagen, fijn dat de bakken zich goed hebben gehouden.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.