Kweekbakken in de kas

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ik wil een zestal "kweekbakken" maken 180x80x18 (bxdxh) die op stalen schragen worden geplaatst.
Het geheel komt in een kas te staan. De bakken worden gevuld met tuinturf, in de tuinturf komen potten te staan. Eens in de paar weken worden worden de planten in de bak met de hand gesproeid.

Ik dacht erover om met 18 mm. betonplex te gaan werken. Ik wil gaan lijmen en schroeven, het kale hout gaan sealen en de naden eventueel gaan kitten.

Denken jullie dat zo'n constructie voldoende stevig kan zijn?
Zou zo'n constructie ten minste 10 jaar mee kunnen?
Welk soort/kwaliteit betonplex is het beste voor dit doel?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik zou uitkijken naar steenschotten. Je gaat waarschijnlijk wel niet exact de gewenste afmetingen vinden.
Maar je hebt dan wel onverwoestbare kweekbakken. Gewone betonplex is niet echt geschikt voor langdurig verblijf in vochtige omgeving.
Bakken aan de binnenkant wel best bekleden met PE folie of aanverwant ivm ontkistingsolie die zich in het hout bevind.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Bedankt voor deze suggestie, ik ga er verder naar kijken! De maten zouden inderdaad wel een probleem kunnen worden.

Ik had de hoop dat ik met het sealen van de zaagvlakken het betonplex voldoende droog zou kunnen houden, wellicht te optimitisch gedacht...
Er is inderdaad nogal een verschil in kwaliteit bij het betonplex, 13 laags Fins/Baltisch/Russisch berkenfineer lijkt bijvoorbeeld beduidend beter dan het 'hardhouten' betonplex uit Azie.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
De binnenzijde bekleden met EPDM (vijverfolie). Ik heb voor ergens in de toekomst moestuinbakken voor buiten in de planning staan. Dat wordt gewoon douglas, met langs de wanden EPDM. Zelfs daar verwacht ik nog van dat het een jaar of 10 mee gaat.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Hoe lang moeten ze mee?
kunststof kan veel beter tegen vochtige warme omstandigheden in een kas
en is ook beter schoon te maken wat in een kweekkas niet onbelangrijk is.

Als je folie toepast zou ik er geen dichte bodem onder zetten maar alleen wat koppel latten dat ventileert beter.
ik zou voor verduurzaamd tuinhout gaan geen plaatmateriaal
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
De bakken moeten ongeveer 10 jaar mee.

Ik kwam op betonplex uit omdat het zo waterdicht zou zijn (zo zeer zelfs dat men er vijvers/buiten aquaria van maakt).

Ik heb ook gedacht over steigerhout met vijverfolie maar kosten technisch leek dat elkaar niet veel te ontlopen terwijl betonplex me wat steviger (en fraaier) leek.
Kunststof is iets nieuws voor mij, ik ga het uitzoeken.
 

GeertGeentjens

Nieuw lid
14 apr 2012
14
0
Van Betonplex worden inderdaad aquaria van gemaakt. Die gaan jaren mee zonder problemen. De houten bakken worden in elkaar geschroefd met kit tussen de naden. Achteraf de hoeken nog eens afkitten. Een aquarium is toch redelijk vochtig dus betonplex kan er tegen.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ik maak me zorgen over de zaagvlakken die aan de buitenkant van de bakken aan de (natte) buitenlucht zijn blootgesteld, de vraag is of het sealen/verven van de zaagvlakken voldoende bescherming biedt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Er zijn inderdaad platen die er prima tegen kunnen maar die worden normaal gesproken niet onder de noemer betonplex verkocht.
dat zijn platen waar ze bijvoorbeeld een balkonvloer mee maken.
je praat dan over 3 a' 400 euro per plaat

een aquarium kan je tegenwoordig met de huidige kitten beter van glas maken of perplex maken (goedkoper)
betonplex heb ik zelf nooit gezien
maar hechthout in combinatie met epoxy wordt voorheen inderdaad wel regelmatig gedaan
 
P

Pel

Guest
Betonplex is daar niet geschikt voor, de gezaagde kant zuigt water op met alle gevolgen van dien. Volkernplaat is daar uitermate voor geschikt, je zult dan wel met aluminium hoeken, of verzonken stalen hoekijzer moeten werken om e.a. aan elkaar vast te maken.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik zou geimpregneerde tuinplanken gebruiken met kleine naden van een cm ertussen. Hier worteldoek in nieten voordat de tuinturf erin gaat. Zo kan overtollig water wegkomen en kan de boel ventileren. Als je het afsluit met folie of plastic, en het vocht blijft daar tussen hangen, is dit funest voor de meeste soorten hout.

Een andere vraag; waarom bakken met tuinturf vullen, om daar vervolgens weer potten in te zetten? Bescherming tegen de vorst misschien?
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Volkernplaat, Trespa , HPL e.a. ...zeker in de dikkere uitvoeringen..kon weleens handig zijn..kostentechnisch is het wel een ander verhaal.
Gebruikte platen met schroefgaatjes (kan dat kwaad?) zijn er wel tegen aantrekkelijke prijzen..


De bakken worden gevuld met tuinturf om een vochtigsheidsbuffer te hebben zodat je niet al te vaak hoeft te sproeien, het is er ook om de vorst wat tegen te houden
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
als de maat er niet zo veel toe doet zou je ook kunststof eurobakken of stapelkratten kunnen gebruiken die zijn wat kleiner maar je kunt er gewoon meer naast elkaar zetten
bijkomend voordeel dat je ze ook vol nog kan tillen
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Heb ik ook overwogen, maar omdat de gebruiker (een rolstoelganger) precies 80 cm diep kan reiken leek een wat grotere bak mij handiger (plus dat het vocht en de temperatuur wat constanter blijft)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Volkernplaat, Trespa , HPL e.a. ...zeker in de dikkere uitvoeringen..kon weleens handig zijn..kostentechnisch is het wel een ander verhaal.
Gebruikte platen met schroefgaatjes (kan dat kwaad?) zijn er wel tegen aantrekkelijke prijzen..


De bakken worden gevuld met tuinturf om een vochtigsheidsbuffer te hebben zodat je niet al te vaak hoeft te sproeien, het is er ook om de vorst wat tegen te houden

Als je gebruikte platen tegen aantrekkelijke prijzen vindt, zou ik niet twijfelen. Nieuw materiaal gebruiken is voor zulk een toepassing eigenlijk doodzonde.De eventueel aanwezige schroefgaatjes dienen dan als drainage.
Houdt er wel rekening mee dat je voor voldoende ondersteuning moet zorgen. Vier poten er onder gaat niet volstaan.
Volkern kan je eenvoudig verzagen met een handcirkelzaag met geschikt zaagblad.
De bak kan je dan construeren met een een goede kit. Eventueel nog een aantal ribben (driehoeken) voorzien om de zijkanten extra steun te geven.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Mmmm, ik begin steeds enthousiaster te worden.

De gaatjes zitten slechts aan een zijde van deze ex-bureaubladen dus voor lekkage hoef ik niet bang te zijn.. ik was alleen wel bang dat rond de gaatjes het "hout" zou kunnen gaan rotten als er water in komt ..of hoef ik daar niet bang voor te zijn bij Trespa?

Het gaat in mijn geval om 12 mm platen. Kan ik dat als bak in elkaar schroeven (met zelfborende schroeven)? Of wat voor kit zou ik anders/daarbij kunnen gebruiken? Voor de profielen ga ik nog wat struinen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Draad erin tappen gaat ook, wel rvs boutjes gebruiken. Zelftappers resulteerde hier in gespeten plaat, te klein voorgeboord misschien?
Lijmen moet ook gaan.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Trespa is zeker een goede optie ipv plaatmateriaal. Bij trespa hoef je niet bang te zijn dat het gaat rotten. Ook niet op de kopse kanten. Houd er wel rekening mee dat je een speciaal zaagblad moet hebben om trespa te zagen. Met een normaal zaagblad lukt dit niet.

En ook zou ik nog wel gaten in de bodem maken om overtollig vocht kwijt te raken. Te nat is nooit goed. Dat begint binnen de kortste keren te schimmelen. Bijsproeien is makkelijker da droger maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hoe hoog wordt de opkant?
Kitten kan met een siliconenkit. Maar ik zou sowieso verstevigingen aanbrengen in de vorm van ribben. Over een lengte van 180 cm zonder zijdelingse steun gaat niet goed komen. Een hoekprofiel gaat naar mijn mening niet veel extra stevigheid toevoegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.