[Waardebepaling] oudere Toolmax combinatiemachine

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Ik zit met een beetje een vreemd probleem. Een vriendin heeft een nieuwe woning gekocht, waar door de oude eigenaar een combinatiemachine is achtergelaten. Nu gaat zij niets met de machine doen en ik heb er de plaats niet voor. Dus waarschijnlijk wordt de machine verkocht. Maar dat is nog ingewikkeld, want momenteel is er geen 380V aanwezig. Ze zal moeten kijken of de machine genoeg waard is om de 380V (tijdelijk) te laten heraansluiten. Zonder 380V kan de machine niet getest worden en zal de machine niet gemakkelijk te verkopen zijn. Maar ik heb er te weinig verstand van om de juiste waarde te bepalen. Hopelijk kunnen jullie daar mee helpen. Ik begrijp dat bij een dergelijke machine het een beetje is wat de gek er voor geeft. Maar een richtprijs is handig.

Het merk is Toolmax, maar ik kan geen typenummer vinden. Ik vraag mij af of het geen oude Robland is die onder een andere naam is verkocht. De langsgeleider voor de schaaf is bijna identiek aan de geleider van een Robland X310. Daarnaast zie ik veel overeenkomsten met bv een Robland X26 of X31. Maar deze machines zijn het niet.

Het gaat om een zaagmachine met frees en een vandiktebank met langgatboor. De vandiktebank is onderdeel van het geheel, maar kan ook apart staan (dan ontbreekt hier een zijpaneel). Ik heb het idee dat de vandiktebank zo ontworpen is dat deze als onderdeel van de combinatiemachine, maar ook los verkocht kon worden.

De combinatiemachine is op 380V en de zaag heeft nu een blad van 245 mm. De roltafel kan 75cm bewegen. De langsgeleider kan ongeveer 101 cm van het blad worden gezet. Er zit een frees op met een as van 30 mm en een eigen motor. De schaafbank kan 310 mm breed schaven en ook de vandiktebank kan deze breedte schaven (maximale hoogte circa 21 cm). Volgens mij is de combinatiemachine compleet, op mogelijk de bevestiging van de langsgeleider van de schaafbank na. Foto’s zeggen meer dan woorden:

IMG_0435.jpg

IMG_0436.jpg

IMG_0434.jpg

IMG_0437.jpg

IMG_0438.jpg

IMG_0440.jpg
IMG_0432.jpg

IMG_0433.jpg

IMG_0441.jpg

IMG_0442.jpg

IMG_0443.jpg

Er zitten een paar freeskoppen bij: Kan iemand daar een waarde voor bepalen?

IMG_0449.jpg

IMG_0448.jpg

IMG_0450.jpg

IMG_0457.jpg

IMG_0458.jpg
En een mooie set langgatboren:

IMG_0445.jpg

IMG_0447.jpg

IMG_0458.jpg

En wat is dit?

IMG_0451.jpg

IMG_0452.jpg

IMG_0453.jpg

IMG_0454.jpg

IMG_0455.jpg

IMG_0456.jpg

Ik heb dit topic hier gezet, omdat het nog niet duidelijk is of de machine verkocht wordt waardoor het Marktplein mij niet de juiste plek lijkt te zijn. Bovendien is dan een richtprijs verplicht.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik weet niet of je (jullie) over de mogelijkheid beschikt om het ding op een aanhanger te laden, maar als dat wel het geval is dan kan je het ding opladen en naar iemand rijden met krachtstroom. Er is hier vast wel een forumlid waar je dan even de machine mag proberen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.614
1.134
Fryslân
Ik schat de waarde op 100 euro. En ik wil hem morgen wel op komen halen. ;)

Maar even serieus. Om speciaal krachtstroom aan te laten leggen om de machine uit te testen lijkt me een te dure test. Dan nen je snel een paar honderd euro kwijt.

Je kan beter zoals Joris zegt, dat ding op een aanhanger laden en bij iemand gaan testen. Of bij de buren horen of ze krachtstroom hebben, en met een verlengkabel aan de gang?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Ze hadden krachtstroom, maar die is afgekoppeld om ruimte te maken voor stroom voor de keuken. Dus het is niet heel veel werk om het weer in orde te maken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zie de gelijkenis met een Robland echt niet, misschien eenbeetje bij de vlakvandiktebank......

Huur of leen een aggregaat om hem te testen:rolleyes:

Fons
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De gelijkenis met een Robland zie ik ook niet onmiddellijk, met wat verbeelding in de vorm van het paneel / de doos met de elektrische bediening.

Waarde: ik zou hem tussen de 1500 en 2000 schatten, héél misschien wat meer...

Kosten van krachtstroom heraanleggen zijn waarschijnlijk hoog in vergelijking met de meerwaarde die dit opbrengt... Een stroomgroep kan een optie zijn als je iemand kent (bezetters hebben nogal vaak een stroomgroep...) Komt er krachtstroom binnen en is het enkel aftappen in de stroomkast? kan je dit zelf of ken je iemand? Dan is dat natuurlijk wel een optie...

Je zou ook een prijsafspraak kunnen maken onder voorbehoud van werkende motoren... b.v. beestje wordt verkocht voor 2000 euro en je verbindt je ertoe 250 terug te betalen per motor die defect zou zijn... of de kost van een nieuwe schakelaar indien er een schakelaar defecte is... Komt mogelijk voordeliger dan krachtstroom aanleggen...
 

tuoh

Oud hout
Toolmax was een (goedkopere) concurrent van Robland, denk dat ze een tijd geleden gestopt zijn. Tweedehands prijzen zijn zowat hetzelfde als een vergelijkbare Robland. Bij een werkende machine zou deze ongeveer 1500€ moeten opbrengen. Frezen gaan minimaal 100€ het stuk, de body met wisselmessen totaal ook zo iets.

Qua frezen zit er een verstelbare groeffrees bij en een paar bossing- of profielfrezen. Verder een freeskop met diverse wisselmessen en een setje langgatboren.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zo te lezen is de aansluiting nog wel 400v, anders begrijp ik niet waarom je een lagere hoofdaansluiting neemt om ruimte voor de keuken te maken. Dan is het een kwestie van tijdelijk een kabel achter een krachtstroomgroep en klaar.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb er zo één gehad, in aparte opstelling, het was mijn eerste "zware" combiné. Gekocht voor ongeveer €1600 en een jaar of twee later weer verkocht voor hetzelfde. Mijn loopwagen was minder goed, het was een vierkant tafeltje dat gleed op 3 stangen met een korte afkortarm. Deze is wat beter.

Van wat ik geleerd had, was dit ontwikkeld door een vorige Robland medewerker als een low cost versie. Op zich zijn ze best wel ok, het heette ook Kimac-Toolmax op een bepaald moment.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.129
954
Ik zal eens navragen hoe het exact met de 380V-aansluiting zit. Ik weet niet of die afgekoppeld is of dat er bv een hele nieuwe meterkast is gekomen, waardoor het aansluiten van 380V wat ingewikkelder is. Maar het lijkt mij wel nodig om 380V beschikbaar te maken om de machine te testen en zodat een koper ook kan testen. Eventueel kan dit ook via een aggregraat.

De consensus is dus dat het ongeveer €1500 - €2000 waard is incl. de frezen en langgatboren. Er zit ook nog een afzuiging bij op 230V, waardoor het nog completer is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.