Ringen op een houder uit 1 stuk hout

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik zat er aan te denken om ringen te draaien die op een houder zitten waar ze niet vanaf kunnen, en gemaakt uit 1 stuk hout.
Hoe pak ik dat aan?
Wat heb je nodig?
Wat voor soorten inlands hout kan ik hiervoor gebruiken?
Ik heb al een draaibank, dat scheelt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
1 draaibank ?
heb je dan wel een voorraadje hout ?? :D

Kijk dit filmpje maar, dan zie je hoe ze dat doen
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ligt een beetje aan de grote en hoe perfect rond de binnenkant moet zijn. Ik gebruik vaak een "point" beitel wat niets meer is dan een omgeslepen priem/schroevendraaier naar een punt met 3 facetten werkt prima alleen de binnenkant wordt niet perfect rond zoals bij de speciaal ontworpen beitel. Oh en als je hem uitgestoken hebt plak hem even vast zodat hij niet rond ratelt of in de beitel rolt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je bedoelt zoiets ??Goblet.jpg

Je kunt een speciale bijtel kopen of maak er een zelf, deze kan aan beide kanten gebruikt worden ring tool.jpg
Je bent beter of zonder dat onderste stuk van die bijtel.

Hier kun je zien hoe het gebruikt word ring tool use.jpg een zwaan nek maakt het makkelijker om het te gebruiken (zwikt niet om)

Ik heb allerlei tools gemaakt, lange beton spijkers en schroeven draaier tips zijn ook good hiervoor.
homemade.jpg

Als je een of meerdere ringen los gemaakt hebt, plak je een stuk schuur papier om de stem, op die manier kun je de binnenkant van de ring wat bij schuren.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Alle houtsoorten met een redelijk fijne structuur zijn geschikt voor dergelijk werk, het is gewoon een kwestie van proberen. Lukt het niet, dan ben je weer een ervaring rijker.

In de souk in Marrakech maken ze hangers met captive rings gewoon uit cederhout - lokaal. Met een boog-draaibankje! Aandrijven met een hand met een boogje, en de beitel geleiden met de voet...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik wilde inderdaad een kaarsenstandaard maken met gevangen ringen, maar door chronisch tijdgebrekschuif ik dit op de wat langere baan.
Moest op 5 december klaar zijn, opdracht van de bazin.
Ik heb nu en eenvoudige kaarsenstandaard gemaakt van beuk met slaap.
Iedereen bedankt voor de adviezen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.