schors drogen

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Heren, dames ook, Ik heb wat stukken schors liggen, die mijn vrouw wil gebruiken voor kerst versieringen, het is volgens zeggen populier van een dikke stam (meter doorsnee) 2 weken geleden geveld, waar de buitenrand vanaf is gekapt en daarna het hout nog wat verwijdert. De stukken zijn nu nog rond de 2 tot 5 cm dik.
De hamvraag is hoe je dat het beste kan laten drogen? Kan ik dat gewoon in de woonkamer laten drogen en als ik dat doe waar moet ik dan rekening mee houden gaat het scheuren? Komt het los van het hout of moet het daarvoor veel langer dan een maand in huis drogen? Ik heb trouwens vloerverwarming.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
tot zover heeft mijn zoon het grootste deel van het hout eraf gehaald en het zijn nu plakken van 15 to 30 breed bij 30 hoog en verschillende diktes hout er nog achter, ik was alleen bang dat het te snel zou breken als ik nog meer hout wge probeer te halen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Thanks, ik heb intussen het meeste spinthout er achter vandaan ghaald en alleen waar het nodig is om de boel heel te houden heb ik nog een beetje laten zitten, het ligt nu opgelat in huis te drogen we zien wel waar het schip strand.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Er staan wel filmpjes op youtube van het maken van daken met berkenschors. Wat mij vooral opviel waren de enorme rotsblokken die er opgelegd worden voor het drogen.
Groet Gerrit
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je platte stukken schors wilt hebben moet je het direkt van een boom verwijderen en dan plat op een rek leggen (zo dat het kan drogen) met gewichten erop.

Met Berken schors dat van een boomstam gepeld word, moet je ook gewicht op leggen anders krult het op, Ik weet dat uit ervaring hier.

Ongeveer twee jaar geleden hadden we een artist hier in onze Gallery die als enkele van zijn stukken, heel dikke Populier schors had carved and schulpt into faces (gezichten) heel mooi en apart.

Zoiets als did maar niet hetzelfde, en niet in het hout, alleen schors met de diepe groeven die er in zitten.

carved .jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.