scheuren vullen - waarmee?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb regelmatig nat hout met scheuren.

IMG_20171116_195109_HDR[1].jpg

Totnutoe gebruik ik 2 producten: secondenlijm voor 'kleine' scheurtjes, zeg tot 0.5 mm, en 2-komponentenepoxy voor grotere scheuren.
Meestal gebruik de dubbele spuiten van de Hema, die zijn niet zo duur (5 euro), normaal glashelder, met pigment goed te kleuren (in dit geval naar zwart) en drogen redelijk snel (hoewel er bij de huidige werkplaatstemperatuur van 11 graden toch wel een aantal uren overheen gaat).

Nadeel van zo'n Hema spuit is dat je het moet mengen - dus je hebt een plastic deksel o.i.d. nodig en een stokje, er blijft altijd een deel achter dat je niet van het deksel geschraapt krijgt, en je kunt het spul niet echt met kracht in de scheur plamuren zoals ik wel een kitspuit met de punt er in kan zetten en flink druk op kan bouwen.

En verder maak ik altijd te weinig aan (omdat ik het verkeerd inschat, of omdat de verwerkingstijd van een hele spuit in de buurt komt van de tijd om het te mengen en aan te brengen), zodat je het hele proces nog een keer moet doen, of te veel, zodat je een deel van de lijm weg kan gooien. Allebei zonde.

Kent iemand iets anders?

Er bestaan dubbele kitspuiten met iets meer inhoud, maar die zijn vaak bedoeld om over te schilderen, terwijl ik eigenlijk zwart zoek.

Lijmpistolen klinken ook goed, maar bestaat daar zwarte lijm voor die hard genoeg wordt om te schuren? Dit https://www.youtube.com/watch?v=ncsyu-aZXWc ziet er wel heel gemakkelijk uit - maar werkt dat ook in vochtig hout?

Milliput is een soort van epoxy-kneedmassa. Moet ik zelf kneden (en dus weer de hoeveelheid goed inschatten), kan ik waarschijnlijk met wat meer kracht aandrukken, maar hecht totaal niet op vochtig materiaal denk ik, want er wordt aangeraden handschoenen of spatels vochtig te maken zodat het er niet aan kleeft.

Wie heeft er een idee wat ik zoek?


Bedankt!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Op de Houtpro+ heb ik een gesprek gehad met de importeur van Woodfix. Ik ben onder de indruk van de toepassingsmogelijkheden van dit middel, waarbij hij liet zien dat er verschillende afwerkingen mogelijk zijn. Misschien een wat grotere investering, maar bij regelmatige reparaties waarschijnlijk goed toepasbaar.

Succes! Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
HEhe, volgens mij is dat precies dezelfde als uit mijn youtube filmpje - zelfde schaafje, zelfde metalen klemdingen - ik zal ze eens vragen of het ook werkt in vochtig hout, en hoe de lijmsterkte is....
 
Laatst bewerkt:

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hey Jurriaan,

Heb je al gekeken naar een vulmiddel zoals alsibois, in diverse kleuren te verkrijgen, ook zwart. Wel een 2 componenten systeem maar erg makkelijk en goede hecht eigenschappen. Ik heb diverse testen gedaan met droog hout. Uiteraard anders als een vochtig stuk hout.

Wij werken nu 5 maanden met woodfix (lijmpistool met kleur patronen) en zijn er erg tevreden over. heeft wel diverse beperkingen zoals toch wel een onnatuurlijk uiterlijk als het met een kleurafwerking wordt afgewerkt. het neemt namelijk geen kleur op wat een vulmiddel op basis van nitrocellulose wel doet[FONT=Arial, Helvetica, Microsoft Yahei, 微软雅黑, sans-serif]. Voor grotere scheuren en knoesten is dit wel mooi en is het mogelijk juist een accent op gebreken te leggen.

Je kan het komen testen, adres is inmiddels wel veranderd naar kapel avezaath, dus geen lienden meer.

mvg wilco
[/FONT]
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
beste Juriaan ,
je zou eens een proefje kunnen doen met de methode die ik gebruik voor het vullen van gaten / scheuren .
meng PU D4 eenkomponenten lijm ( "bruislijm") met fijn houtstof tot een werkbare pasta .
omdat deze lijm vocht uit de omgeving (hout) gebruikt om uit te harden en tijdens en tijdens het uitharden ook
nog in volume toeneemt is het nodig om de plaats waar het gebruikt wordt stevig af te dekken om zo tegendruk te krijgen .
aanbrengen kan eenvoudig met een spatel .
ook is het aangeraden polyethyleen folie over de behandelde plaats te leggen om aanhechten aan het "tegendruk materiaal "
te voorkomen .
bijkleuren kan naar behoefte met droge kleurstoffen .
uitharden duurt afhankelijk van de omgevingstemperatuur tussen 4 en 8 uur .
het uitgeharde materiaal heeft ongeveer de hardheid van stevig hout en is goed te schuren .
gereedschap reinigen met aceton .
groetjes
drever
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gupa? of zelf iets mengen op basis van een waterbasislijm (ik werk met mijn bamboehengels op dit moment naar volle tevredenheid met Cascamite, een 1-compo droge UF lijm. Zou goed te kleuren moeten zijn met kool (houtskool tekenstiften afschuren) en zou ook redelijk dik te maken moeten zijn. gereedschap kan met water gereinigd worden. De lijm wordt glashard, vult, en is (zonder toegevoegd pigment) redelijk kleurloos.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben vanmorgen bij Wilco van de Zaagfabriek langsgeweest. Mooi nieuw pand met héél veel ruimte heeft hij!

Maar ik kwam voor het Woodfix lijmpistool. Op droge balkjes met wat droogscheuren in noesten werkt het uitstekend. Je bent letterlijk in een paar seconden klaar.
Wel is het zo dat je met je nagel net een deukje in zo'n lijmstaafje kunt maken, dus echt keihard is het materiaal niet.

Helaas blijkt het op nat hout onvoldoende te hechten. Misschien zou dat beter gegaan zijn als ik het net als op vlak hout had kunnen aanduwen met een aluminium blokje, maar dat kan op ronde vormen natuurlijk wat minder, en bij het afsteken van de bultjes kwamen er ook delen mee uit de spleten die ik opgevuld wilde hebben. Daarnaast bleek dat sommige kleine spleetjes (1-1.5 mm) niet gevuld waren. De lijmpasta is bij het opbrengen nog redelijk visceus. Prachtig omdat het dat niet wegloopt terwijl het droogt, maar het trekt ook niet echt een spleet van 2 mm breed in, bijvoorbeeld.

De vraag of cascamite veel handiger is dan epoxy moet ik nog eens over nadenken. Ik neem aan dat je dat vrij nauwkeurig moet mengen ook?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jurriaan, nauwkeurig mengen is toch niet zo lastig
met een digitale keuken weegschaal gaat dat prima, ik kan vanuit jerrycans rustig 5 of 10 gram doseren
Een afwijking in de weegschaal is niet erg, die is over het algemeen lineair, dus zit in beide delen
Lijmen op nat spul en epoxy ? zover mijn kennis en ervaring reikt moet het hout droog zijn voor goede hechting
Of er epoxy's zijn op water basis of die goed hechten op vochtige ondergrond, daar ben ik niet bekend mee

Als je een epoxy wil indikken kan dat met verschillende materialen, aerosil is uitermate geschikt en word keihard (heb nog wel staan als je wat wil testen)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het probleem is (of liever, dat vind ik het probleem) is dat mengen betekent dat je moet stoppen met houtdraaien, allerlei spul er bij moet halen, mengen, er op kliederen, afplakken en zorgen dat het niet op je draaibank lekt of uit de te vullen spleet wegdruipt, en dan kun je een tijd wachten tot het droog is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De vraag of cascamite veel handiger is dan epoxy moet ik nog eens over nadenken. Ik neem aan dat je dat vrij nauwkeurig moet mengen ook?

Nee. Als gezegd, is het een 1-compo hars. Je hoeft alleen water toe te voegen. Voor lijmen is de mengverhouding 2 cascamite op 1 water (gewicht). Hoewel wat meer water (dunner) niet echt erg is en voor bepaalde toepassingen zinvoller is. Voor andere toepassingen kun je zelf spelen met de hoeveelheid water - de reactie beïnvloedt het niet echt. Je kunt het veel dikker maken - als lijm werkt het dan minder (het wordt vooral veel gebruikt voor fineren, maar is ook prima geschikt (nog steeds) als all-purpose houtlijm), maar als hars maakt dat niet uit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Begrijpelijk Jurriaan
Echter een hoekje waar je wat spul klaar hebt staan is het zo gepiept
Wachten tot het droog is en lekken heb je wel een punt
Overigens zijn er ook boosters, als je die gebruikt icm een snelle harder scheelt dat aanzienlijk in tijd maar in tijdspanne van een paar uur moet je wel denken

Ik heb eens een metaal epoxy gebruikt, werd keihard in slechts minuten
Wat het recept van zo een snelle epoxy weet ik niet
Ik kan je wel in contact brengen met iemand die er alles van weet (directeur van.... )
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
Jurriaan,
ik denk dat ik je probleem begrijp : stoppen met wat vooruit moet gaan , kliederen , wachten enz.
Maar een proef doen op een ander stuk dan je draaiwerk leert je toch iets over de bruikbaarheid van een product of werkmethode .
Het stellen van je vraag om advies lijkt er toch op dat je met een "roadblock" zit dat opgeruimd moet worden .
De tijd die je in de proeven steekt is dan geen verloren tijd .
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De keus voor het vulmiddel is vooral te kiezen op basis van het gewenste uiterlijk (naast de sterkte). Als de werkstukken niet geschilderd worden, is de keus een stuk minder.

Epoxy is er in veel varianten. Ook snel uithardende en dikkere. Normale epoxy is zoals gezegd met vulmiddel dikker te maken. Ik gebruik meestal katoenvezels. Nauwkeurig afmeten van kleine hoeveelheden doe je niet meer met een weegschaal, maar met injectiespuiten.

Op Houtpro+ stond ook Kostershop met nagenoeg hetzelfde spul. https://www.kostershop.nl/houtreparatie.

Mooi spul. Had het in een ander topic al voorbij zien komen. Is bij http://www.beltraco.nl/knottecR-houtreparatie/ wel een stuk goedkoper.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
IMG_20171119_164705_HDR[1].jpg
Dit is de staat nu. Deze heeft een dag binnen staan drogen zonder olie er op - wat ik normaal bij vazen niet aan zou durven, maar dit is taxus.
Vanavond terug de werkplaats in, afschuren en kijken of en hoeveel er nog op moet, volgens mij is het her en der toch iets verzakt onder het oppervlakte, wat betekent dat ik een nieuwe hoeveelheid epoxy moet aanmaken en opbrengen, en moet laten drogen...

En ik weet nu al dat ik aan de onderkant ook nog aan de beurt ben. Ik hoop dat dat alleen de vlakke onderkant is, want als het daar ook door de voet heen gaat naar de zijkant, loopt het daar ook weer uit etc.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bekijk bijlage 70473
Dit is de staat nu. Deze heeft een dag binnen staan drogen zonder olie er op - wat ik normaal bij vazen niet aan zou durven, maar dit is taxus.
Vanavond terug de werkplaats in, afschuren en kijken of en hoeveel er nog op moet, volgens mij is het her en der toch iets verzakt onder het oppervlakte, wat betekent dat ik een nieuwe hoeveelheid epoxy moet aanmaken en opbrengen, en moet laten drogen...

En ik weet nu al dat ik aan de onderkant ook nog aan de beurt ben. Ik hoop dat dat alleen de vlakke onderkant is, want als het daar ook door de voet heen gaat naar de zijkant, loopt het daar ook weer uit etc.

epoxy droogt niet maar hard uit ;-)
epoxy mengen met injectie spuiten is leuk, maar alleen als je heel weinig nodig hebt en is mijner inziens een overbodig duurdere manier van mengen (of maak je de spuiten telkens schoon)
Wegen gaat perfect, kan stellen na een litertje of 1000 dat het nauwkeurig genoeg is, het is zeker vele malen nauwkeuriger dan mengbekers
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Nauwkeurig afmeten van kleine hoeveelheden doe je niet meer met een weegschaal, maar met injectiespuiten.

Ik bedoel dan hoeveelheden onder de pakweg 10 gram. Daar is wegen niet nauwkeurig genoeg voor. Twee spuiten elk voor één component. In een spuit mengen gaat niet. Na mengen kan je het wel weer in een (andere) spuit gieten, maar die kan je niet hergebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat begrijp ik, maar dan nog, een spuit daar loopt het uit (tenzij je een afsluitbare hebt) waarom is wegen niet nauwkeurig genoeg
met een schaaltje dat nauwkeurig is tot 0.1 gram is mengen nauwkeurig genoeg, zeker voor de toepassingen die hierbij gelden, er word geen boot mee gebouwd he
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.