Verkleuring onbehandeld hout

Torro

Actieve deelnemer
Ik maak momenteel van Ayous wat speelgoed zoals vrachtwagens, poppenhuismeubeltjes e.d.
ik laat het ayous onbehandeld, maar het verkleurt heel erg.
Ben nu van plan om Populierenhout te gaan gebruiken.
De reden is dat deze houtsoort goed en makkelijk te verwerken is, althans zo heb ik begrepen.
De vraag is nu, kan ik het onbehandeld laten zonder dat het erg verkleurt, of moet het met e.e.a. produkt behandeld worden.
Graag jullie reactie
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Alles verkleurd, dat is nu eenmaal de invloed van het zonlicht (met name UV). Je kunt tegenwoordig met een blanke lak toch een redelijke bescherming tegen UV stralen aanbrengen, maar in de meeste gevallen zal ook het aanbrengen van de lak een lichte verkleuring opleveren.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Verkleuring hoeft niet, er is een middel dat de Lignine in hout omzet, zodanig dat verkleuring(vergeling) bijna niet meer optreedt.
Dit is Lignostab dat als toevoeging in diverse lakken en coatings wordt gebruikt om vergeling van voornamelijk lichte houtsoorten tegen te gaan.
Ook andere houtsoorten blijven beter hun originele kleur behouden.
Ik heb testen gedaan met mijn esdoorn vensterbanken en deze zijn na drie jaar niet verkleurd.
Daartoe moet het middel direct na het schuren worden opgebracht en na drogen en opnieuw licht schuren met een UV gestabiliseerde lak o.id. worden afgewerkt.
In de industrie wordt Lingostab in (te) kleine hoeveelheid toegevoegd om daadwerkelijke verkleuring afdoende tegen te gaan. Het product puur gebruiken in een aparte arbeidsgang wordt te duur.
Helaas wordt dit product alleen door de grote verffabrikanten gebruikt en is niet voor particulier beschikbaar. Voor de hobbyist is het misschien interessant om eens te proberen.
Mijn onderzoek gaat verder en mogelijk kan ik je helpen aan een klein monster om te proberen.
Stuur maar een pb.

Groeten,

Kor
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zie nergens dat Lignostab aangeraden of zelfs getest is voor speelgoed. MSDS info is slechts spaarzaam beschikbaar, helaas.

Klassieke houtsoorten voor kinderspeelgoed zijn beuken, esdoorn en linde. Vaak gebeitst, met verf die voldoet aan DIN 53160 en DIN EN 71.

Populierenhout is erg zacht, en daardoor lastig glad af te werken.
 

Torro

Actieve deelnemer
Ik woon in Spanje, als zodanig lastig voor het versturen van spullen.
Het is hier buitengewoon moeilijk om aan de goede materialen te komen.
Spanje is bepaald geen hout-land. voor zover je de houtsoort kunt vinden die je zoekt kun je hem als particulier niet kopen.
Bij de kleinere houthandels is er bijna niet aan te komen.
Ik ben kort geleden in een stadje bij een grote meubelzaak geweest en die wil me mogelijk wil helpen om bij een groothandel te kunnen kopen.
Ik zou graag beuken willen kopen maar dat is voor mij moeilijk te verwerken.
Bij deze al vast bedankt voor jullie reactie
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Verkleuring hoeft niet, er is een middel dat de Lignine in hout omzet

Hier vind je meer info over lignostab en andere 'anti-vergelers' ;-) https://www.btc-europe.com/fileadmi...s/Various/Tinuvin_Chimassorb_Lignostab_EN.pdf

Lignostab, een HALS (Hindered Amine Light Stabilizer) doet, zo te zien, zelf niks met het lignine. Wat het doet is, anders dan UV absorbers, die het licht afvangen, de (zuurstof)radikalen die door het UV licht ontstaan, en die verantwoordelijk zijn voor de reacties met lignine die ten grondslag liggen aan de vergeling, afvangen (eigenlijk de radikalen die onstaan onder invloed van UV-aangeslagen zuurstof) en omzetten in niet-reactieve verbindingen. Ze werken als een soort katalysator, en blijven dus, als het goed is, jarenlang hun werk doen.

Hier (https://worldaccount.basf.com/wa/NAFTA~en_US/Catalog/Additives/info/BASF/PRD/30482786) vind je MSDSen; zo te zien niet erg gevaarlijk, maar of het veilig op kinderspeelgoed toegepast kan worden? Ik zou het denk ik niet doen.

De structuur van Lignostab vind je hier: https://www.sigmaaldrich.com/catalog/substance/4hydroxytempo17224222696211?lang=en&region=NL . Het wordt ook wel Hydroxy-TEMPO genoemd; vergelijkbare verbindingen (TEMPO) wordem ook in andere oxidatieve/reactieve toepassingen gebruikt - bijvoorbeeld in de voedingsmiddelenindustrie. Zie b.v. https://www.google.ch/patents/US20050178408
 

Yvje63

Nieuw lid
15 apr 2014
13
0
Ik gebruik ook populieren hout maar dat verkleurd ook. Ik denk dat alle houtsoorten verkleuren. Ik ga dan naar de Action en haar daar spuitbussen blanke lak. Dat is op waterbasis dus niet giftig en je ziet er niks van op het hout. En je hout verkleurd niet. Populieren is ook erg kwetsbaar met vuil. Dus even een spuitbus blanke lak halen en je hebt er geen last meer van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.