uitzetten van hout en verlijmen van planken

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ivm het maken van een buiten tafel (houten tafelblad op metalen onderstel)

meeste buitentafels hebben een tafelblad met losse planken, handig want water kan er niet op blijven staan en planken kunnen in de breedte uitzetten

stel dat ik toch een massief blad wil maken (200x80 dikte 2 a 3 cm) en ik verlijm de planken met D4 lijm is het dan voldoende dat het volledige blad kan "bewegen" tov het onderstel?
met andere woorden, het uitzetten van elke plank wordt als het ware opgeteld en bij verlijmde planken zet de volledige plaat uit?
of reageert het hout niet "wiskundig" en bestaat het risico dat de middelste 2 planken barsten of gaan schotelen

tafel moet in weer en wind kunnen staan, zonder regelmatig te behandelen en mag natuurlijk vergrijzen
was aan het denken aan volgende houtsoorten die hiervoor in aanmerking komen en die beschikbaar zijn bij de lokale houthandel

Padoek
Afrormosia
Afzelia doussie
Teak
Thermowood essen

eik vind ik ook heel mooi maar als ik het forum check geeft dit nogal veel kans op scheuren

iemand ervaring met deze houtsoorten voor een verlijmd tafelblad?
voor of nadelen van een bepaalde houtsoort?

alvast bedankt
Wim
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als het blad verlijmd is gedraagt het zich als 1 geheel, en zolang het kan bewegen tegenover het onderstel (bv. met sleufgaten) gaat er geen scheurvorming optreden. Als je de planken om en om verlijmd (afwisselend hartkant en spintkant boven) ga je ook schotelen voorkomen, maar een licht gegolfd oppervlak is niet uitgesloten. Qua houtkeuze zit je denk ik in goeie richting te denken, afgaand op je lijstje. Een ander forumlid is nu ook bezig met een tuintafel uit padoek te maken:
https://www.woodworking.nl/showthre...zitbank-uit-padoek&highlight=tuintafel+padoek
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Ik ontraad een massief blad voor buiten te gebruiken; afwisseling van langdurige zon en regen doen rare dingen met een massief blad
Hoe zorgvuldig ook een en ander gemaakt is.Ik mis eik en nog beter robinia in het rijtje.Beide houtsoorten worden grijs en zijn goed voor minimaal een
generatie plezier.in de winter beschut en droog zetten 2 generaties. Eens in het jaar met groene zeep schoonmaken.
 

tuoh

Oud hout
Bij een verlijming gaat elke plank op zich uitzetten of krimpen, maar omdat ze onderling verlijmd zijn gaat het totale uitzetten of krimpen een optelsom worden van alle planken samen.

Met de eerste vier houtsoorten die je noemt gaat het werken wel meevallen, het zijn namelijk allemaal (zeer) stabiele houtsoorten die nauwelijks uitzetten of krimpen. Voorzie sleufgaten in het onderstel, dan kan er weinig gebeuren.

Je gaat echter wel te maken krijgen met fijne windbarsten in de zomer, maar qua duurzaamheid heeft dat nauwelijks gevolgen. Neem niet de eerste de beste plank maar zoek mooie rechte en vlakke planken uit als je kan. Een getordeerde plank gaat zelfs na het schaven in die omstandigheden terug zijn oorspronkelijke vorm willen aannemen.
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
geachte, ik zou toch niet opteren voor een massief blad vroeg of laat ga je er mss problemen mee krijgen.
doe je het toch zou ik de raad volgen van bovenstaande. voorzie ook groeven langs onder zoals soms het geval is bij parket dan zal hij beter recht blijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.