Pas op met de kettiingzaag

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kwam dit filmpje tegen, het begon grappig, dat wil zeggen geen persoonlijke ongelukken
Maar als snel veranderde dit
Wat kunnen mensen ongelooflijk dom zijn zeg....
Er gebeuren dingen die zo voorspelbaar zijn maar mensen blijkbaar toch niet zien aankomen

https://www.youtube.com/watch?v=0BLsYRfgHWI

Ik zou zeggen, kijk en leer van andermans fouten
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Wat een stupiditeit, zeldzaam. Als je hiervan moet leren, dan moet je uit de buurt van kettingzagen en al het andere gereedschap blijven.
 
P

Pel

Guest
Het merendeel van de mannen heeft er totaal geen idee van hoe buigzaam hout kan zijn, en lengte inschatten is schijnbaar ook zeer moeilijk.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Eigenlijk zou je mensen die een kettingzaag kopen moeten onderwerpen aan een test om te zien of ze de wetten van oorzaak en gevolg kennen.

M'n enige komische confrontatie met kettingzagen was in midden Frankrijk. Ik was er op vakantie met een Ford Transit. Toen ik ergens langs de weg een pauze hield hoorde ik iemand met een kettingzaag aan het werk. Op een gegeven moment hoorde ik dat de zaag vast liep. Omdat ik dacht dat er misschien iets ernstig gebeurd kon zijn ging ik op onderzoek uit. Wat verderop in het bos stonden twee mannen beteuterd naar een kettingzaag te kijken die klem zat in de zaagsnede in een boom. De zaag was er met geen mogelijkheid uit te krijgen want de wind drukte de boom zodanig dat de zaag muurvast zat. De mannen konden de boom niet tegen de wind in bewegen. Maar ik zag een oplossing. Ik liep terug naar de auto waar ik een flink stuk touw had liggen want je weet het maar nooit. Dat touw spande ik strak tussen de boom met de zaag en een andere boom. Door aan het touw te gaan hangen kon ik door de krachtendriehoek genoeg kracht op de boom uitoefenen zodat de naad open ging en de zaag bevrijd kon worden.

Blijdschap alom. Er werd me een fles wijn aangereikt om het heugelijke feit te vieren. Tegelijkertijd probeerde ik de mannen in m'n gebrekkige Frans uit te leggen hoe ik de boom met één hand (aan het touw) had kunnen omduwen en zij met twee man niet. Ook legde ik ze uit dat ze altijd met de wind mee moeten zagen. Er werd uitbundig geknikt en ze namen weer een slok. Ik liep weer terug naar de auto en net toen ik weg wilde rijden hoorde ik de kettingzaag weer vastlopen. Ik ben doorgereden want hier viel geen eer aan te behalen. Het was trouwens wel erg lekkere wijn, vast opzij gezet voor privé consumptie door een lokale wijnboer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ach zo een test.... ik kan nog wel een hele lijst opsommen waarbij dit het geval zou moeten zijn
Maar dan word het leven wel heel erg aan banden gelegd als je voor alles een test moet doen
 
Ben ik heel grof als ik zeg dat dit voor een groot deel verdiende loon is? Welke randdebiel denkt in godsnaam dat het een goed idee is om op een ladder te staan zagen? Daarnaast, nog geen 20% van deze helden draagt de nodige pbm's... Maarja wat moet je ook met twee benen? Een protese staat toch veel leuker?...
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Laat ik zeggen dat ik ook gelachen heb, maar ook ik heb toen ik een jaar of 20 was een kettingzaag gekocht. Mijn vader kocht een stuk bos aan de rand van een weg en onder hoogspanningsdraden. Dus eens in de zoveel tijd kwam er iemand aan de deur dat de bomen ingekort moesten worden. Dus ik met mijn broertje bomen omleggen. Gelukkig nooit wat gebeurt anders dan een boom op de weg (gecontroleerd). Nu meer dan 20 jaar later en diverse YT filmpjes gezien te hebben ben ik van mening dat er op dat filmpje ook professionals staan. Spanning in hout, gewichtsverdeling, geen optimale zaagsnede, etc. maken dat je nooit zeker kunt zijn dat het gaat zoals gewenst en stommiteiten zijn er altijd en die zijn ook het leukst.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb nooit een kettingzaag bezeten maar ik heb één keer een kettingzaag gebruikt. Dat was in Zuid-Frankrijk. Ik was ergens begin 80er jaren in het voorjaar op vakantie, op een camping zuidelijk van Perpignan. Op de dag dat ik weer wilde vertrekken hadden boze boeren de weg versperd met omgezaagde bomen. Ze protesteerden tegen Europese maatregelen die Spaanse boeren zouden bevoordelen. Aan beide zijden van de toegangsweg lagen er bomen over de volle breedte van de weg. We konden dus geen kant op. Er stonden al wat andere campinggasten te wachten om eveneens te vertrekken. De boeren echter hadden de trekker met aanhanger met de kettingzaag net voorbij de afsperring achter gelaten en zaten even verderop op een terresje aan de wijn.
Na even gewacht te hebben of er iets zou gebeuren liep ik naar de aanhanger toe en pakte de kettingzaag. Ik kreeg hem aan de praat en zaagde een boom in kleinere stukken zodat de delen verschoven konden worden. Een Engels echtpaar vroeg angstig wat als de boeren verhaal kwamen halen. Ik zwaaide met de kettingzaag en zei dat ze gerust konden komen. Toen een paar stukken weggerold waren kon iedereen vertrekken. Toen ik langs de boeren reed keken ze wel boos en schudden ze met hun vuisten. Maar er schuin tegenover stond een busje van de CRS, de Franse mobile eenheden.

Dia2319q.jpg

Daarnaast heb ik een vijftal bomen omgezaagd, meestal in tuinen. Dat ging met de hand, meter voor meter. Eerst de takken er af maar met nog genoeg uitsteeksel om te klimmen. Dan vanaf de top steeds een stuk er af en met het dikker worden van de stam werden de stompjes korter. De laatste 1 tot 2 meter ging in z'n geheel. Van een douglas spar heb ik schijven gezaagd die als pennenonderzetters dienst hebben gedaan, de rest ging in de open haarden van diverse vrienden.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ben ik heel grof als ik zeg dat dit voor een groot deel verdiende loon is? Welke randdebiel denkt in godsnaam dat het een goed idee is om op een ladder te staan zagen? Daarnaast, nog geen 20% van deze helden draagt de nodige pbm's... Maarja wat moet je ook met twee benen? Een protese staat toch veel leuker?...

Mijn moeder was zo iemand een jaar of 10 geleden.... Ze wordt 78 in december. Ze vond dat ze niet kon wachten tot wij weer thuis waren in het weekeinde. Ik ben zo verschrikkelijk boos op haar geworden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
In alle gevallen is niet de kettingzaag het probleem, maar de boom die er mee wordt gezaagd. En ook proffesioneel gaat het idd wel eens mis. Hier in Zeeland is zo eens een telescoopkraan omver getrokken.

Als ik brandhout zaag, zorg ik er voor dat de zaag bij voorkeur rechts van mij is.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mijn moeder was zo iemand een jaar of 10 geleden.... Ze wordt 78 in december. Ze vond dat ze niet kon wachten tot wij weer thuis waren in het weekeinde. Ik ben zo verschrikkelijk boos op haar geworden.

Ik ken de achterliggende gedachte niet, maar soms heb je een situatie dat je dingen doet die je normaal niet doet. Dus ik veroordeel niet zo snel. Kan je allemaal gebeuren.....helaas....
Mijn kleine MS192 wilde niet starten dus heb ik de MS391 maar gepakt. Was een boom omgewaaid, en ik moest die slopen.
Was een hoop klim en klauterwerk om de boom heen en dan moet er toch een tak weg die eigenlijk niet goed in je bereik zit. Dit als resultaat.
DSCF1091.jpg

Toch zonde van zo'n mooie broek.
Afgezien van een klein blauw plekje verder niets. Maar wel een hoop buikpijn van gehad hoor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.