CBN wiel op losse elektromotor?

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Goede keuze inderdaad!:) Een tip,neem wel de vari en niet de gewone slijpmachine. Kost een paar euro extra maar tis wel veel aangenamer werken!

Ik heb bewust niét de variabele genomen, omdat die simpelweg met een soort van dimmer werkt ipv met een frequentieregelaar, met als gevolg dat je kracht verliest. Hier op het forum zijn er ook al meerdere leden met slechte ervaringen met de variabele die plots uitvalt of toeren verliest etc.
Over de gewone heb ik nog geen klachten gehoord...

De enige reden ook om variabel te gaan is om hem trager te laten draaien naar mate je steen slijt, maar waarschijnlijk vervang ik de mijne toch op relatief korte termijn door een CBN...
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
De enige reden ook om variabel te gaan is om hem trager te laten draaien naar mate je steen slijt, maar waarschijnlijk vervang ik de mijne toch op relatief korte termijn door een CBN...

Foute redenering!
Om de snijsnelheid (lees: omtreksnelheid) te behouden moet een kleine steen sneller draaien.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Foute redenering!
Om de snijsnelheid (lees: omtreksnelheid) te behouden moet een kleine steen sneller draaien.

Klopt, even foutje gemaakt. Kleinere diameter = kleinere omtrek dus kleinere oppervlaktesnelheid bij gelijke toeren, dus moet je de toeren omhoog halen.
Daarom ook dat de vaste aan 90 RPM draait en de variabele van 90RPM naar 180RPM kan.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Zeker waar, maar dan is het monteren van slijphulpstukken toch weer lastiger

Precies, daarom dat ik toch maar voor de HBM kloon gekozen heb. Ook omdat daarop de tormek stukken kunnen en die allemaal meteen op de juiste plek zitten, wat ook bij de wolverine toch nog nét wat anders zit.

Als het goed is wordt ie vanmiddag geleverd, en mijn bestelling bij Ronald Kanne voor alle andere toebehoren staat ook gereed :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.