Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Strak bakje van iep

Strak bakje van iep

Hoi,

Nieuw werkstuk van beginnend houtdraaier.. een bakje uit iepen hout wat ik eerst heb gebruikt om de vijzel mee te klemmen (jam chuck??). De wand is plm 5 mm en uitgehold met een Crown uitholbeitel. Het iep was een beetje bros zodat het gladmaken even wat hulp nodig had van een soort cellulose (sanding sealer) . Ik had ook een scheurtje opgevuld met superlijm maar dat gaf een lelijke vlek dus weer iets afgedraaid.. Voor de meeste van jullie waarschijnlijk echt beginners werk maar als je het zelf maakt geeft het toch veel voldoening.. en moed om het derde stuk hout op te pakken. Tips zijn hartelijk welkom!

IMG_1224.jpgIMG_1225.jpgIMG_1229.jpgIMG_1223.jpg

Ha, houtdraaien geeft inderdaad veel voldoening.

Hoe voelt het bakje in de hand als je het oppakt? Ik kan me voorstellen dat de balans niet helemaal is wat je bij de dunne rand verwacht door de dikke bodem. Dat komt vooral om dat de binnenkant hol is maar de buitenkant redelijk recht afloopt.

Verder lijkt er in de laatste foto op de rand onderaan/rechts nog een kleine onvolkomendheid te zien?

Maar het idee om van een stuk hout een bakje te maken is prachtig. Ga zo door!

Jurriaan, Bovenste foto onder kant heeft een kleine oneffenheid die ik pas later zag, de bovenrand is wel glad. Door het grijs van de slaap zit er een beetje vertekening in. Het is (nog) lastig zat om alleen met een guts de onderkant glad te krijgen, maar dat gaat volgende keer weer wat beter hoop ik. Het zwaartepunt ligt laag maar dat vind ik wel prettig. Volgende keer binnen en buiten parallel maken, eens kijken hoe dat gaat.

Groet, Hans

Forum Rechten