Strak bakje van iep

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi,

Nieuw werkstuk van beginnend houtdraaier.. een bakje uit iepen hout wat ik eerst heb gebruikt om de vijzel mee te klemmen (jam chuck??). De wand is plm 5 mm en uitgehold met een Crown uitholbeitel. Het iep was een beetje bros zodat het gladmaken even wat hulp nodig had van een soort cellulose (sanding sealer) . Ik had ook een scheurtje opgevuld met superlijm maar dat gaf een lelijke vlek dus weer iets afgedraaid.. Voor de meeste van jullie waarschijnlijk echt beginners werk maar als je het zelf maakt geeft het toch veel voldoening.. en moed om het derde stuk hout op te pakken. Tips zijn hartelijk welkom!


IMG_1224.jpgIMG_1225.jpgIMG_1229.jpgIMG_1223.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ha, houtdraaien geeft inderdaad veel voldoening.

Hoe voelt het bakje in de hand als je het oppakt? Ik kan me voorstellen dat de balans niet helemaal is wat je bij de dunne rand verwacht door de dikke bodem. Dat komt vooral om dat de binnenkant hol is maar de buitenkant redelijk recht afloopt.

Verder lijkt er in de laatste foto op de rand onderaan/rechts nog een kleine onvolkomendheid te zien?

Maar het idee om van een stuk hout een bakje te maken is prachtig. Ga zo door!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Jurriaan, Bovenste foto onder kant heeft een kleine oneffenheid die ik pas later zag, de bovenrand is wel glad. Door het grijs van de slaap zit er een beetje vertekening in. Het is (nog) lastig zat om alleen met een guts de onderkant glad te krijgen, maar dat gaat volgende keer weer wat beter hoop ik. Het zwaartepunt ligt laag maar dat vind ik wel prettig. Volgende keer binnen en buiten parallel maken, eens kijken hoe dat gaat.

Groet, Hans
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hans,
Ik blij dat je er uw voldoening aan gehad hebt en zeker verder onderhouden wat betreft houtdraaien.
Het is zo'n leuke bezigheid waarvan je veel kan ontdekken.
Het is trouwens een goed geslaagd kommetje voor een beginner.
 
P

Pel

Guest
Mooi kommetje Hans, we zijn zo te zien op de zelfde toer bezig, een kommetje draaien als leerproject.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.