Werkbank Nooitgedacht

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Mijn vader stopt met klussen, en wilt zijn schuurtje opruimen.
Hij heeft nog zon' mooie nooitgedagt werkbank die nu in mijn schuurtje staat :)
Ik moet het nodige gaan doen aan het blad en ik wil er lades onder gaan monteren.
Mogelijkheid tot vier bankschroeven maar ik heb er aan twee genoeg, in ieder geval 1 meer dan op mijn oude werkbank.

Qua afwerking wordt het waarschijnlijk olie, het geheel moet eerst drogen want tijdens het transport vandaag was het aan het stortregenen :(

IMG_20171114_181354.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mooi man, de werkbank van je vader een nieuwe toekomst geven! Op de ambachtschool moesten we de werkbank jaarlijks met een fijne tandschaaf schoonmaken en opruwen, waarna deze weer in de gekookte lijnolie werd gezet.

Succes! Fons
 
P

Pel

Guest
Die moesten wij vroeger op de ambachtschool op het einde van het schooljaar helemaal glad schaven, zodat er geen enkel deukje meer in zat, dat was gewerkt kan ik je wel vertellen.:)

Groet Pel
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Er zitten nog een boel spijkertjes en metaal resten in, die moet ik eerst doorslaan/verwijderen. Daarna ga ik kijken of ik de boel kan vlakken.
 
P

Pel

Guest
Ik zou hem schuren met een excentrische schuurmachine dan zie je de spijkertjes vanzelf verschijnen, en daarna zoveel mogelijk verwijderen.

Groet Pel.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ja ik pakte gisteren mn schuurmachine en kwam er een aantal tegen. eerst drogen want het stof was vochtig dus dat wordt dan geen pretje.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Inmiddels gestart met het schuren, middenplaat verwijderd (zat vastgeniet - zal ik morgen vervangen voor een nieuwe plaat multiplex), de bankschroeven even geschuurd. Beide zijn erg beschadigd dus helemaal schoon krijgen gaat hem niet worden. Heb meteen de kans genomen om mijn eigen hondjes te maken :)
Morgen ook meteen kijken hoe ik kastjes eronder ga maken, mijn oude had laadjes en die zijn nu bij mijn vader wat weer resulteert in een hele hoop spullen over de hele schuur heen ;)

IMG_20171118_172655.jpgIMG_20171118_173522.jpg
IMG_20171118_175127.jpgIMG-20171118-WA0011.jpg
IMG-20171118-WA0014.jpg
 
P

Pel

Guest
Je zou bijvoorbeeld 1 of 2 cm van de bovenkant van de blokken van de bankschroef af kunnen zagen, en er een nieuwe beuken plank op kunnen lijmen dan zijn ze weer als nieuw.

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik zou bijvoorbeeld 1 of 2 cm van de bovenkant van de blokken van de bankschroef af kunnen zagen, en er een nieuwe beuken plank op kunnen lijmen dan zijn ze weer als nieuw.

Groet Pel
Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...
Volgende week vrijdag maar even langs de amsterdamse fijnhout rijden :)
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik begrijp alleen die wielen niet. Twee wielen zullen wel van een rem zijn voorzien, maar toch..., als je gaat schaven, duw je die hele werkbank dan niet weg?
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik begrijp alleen die wielen niet. Twee wielen zullen wel van een rem zijn voorzien, maar toch..., als je gaat schaven, duw je die hele werkbank dan niet weg?
Dat zijn nog de wielen van mijn vader. Ik heb nog geen tijd gehad om ze te verwijderen, en gezien het nu een zooitje is in het werkhok is het nog wel handig om de boel te verplaatsen.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Inmiddels de bank enige tijd mogen gebruiken. Ik denk dat ik het verlaagde middenpunt ga verwijderen en opvul met beuken.

Ene kant is het handig dat spulletjes er in vallen en niet in de weg liggen maar bij het lijmen van iets kleinere stukken die net niet op de buitenste liggers geklemd kunnen worden is het een grote ramp.
Dat betekend wel het nodige werk, dus ik denk dat ik het beuken ga bestellen, en daarna de hele werkbank ga vlakken. het is zo hobbelig als de neten. Bij assemblage leg ik er nu een plaat multiplex op om e.e.a. recht te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.