Meedenkers gevraagd.

Ik zit met een probleempje... Ik moet een objectje (Drie keer raden wat:p) van +/- 1000 kg, 3 meter lang en 80cm breed vervoeren.

Eerste idee was een vrachtwagentje met laadklep en het hele ding op pallets erin knallen. Helaas kunnen de laadkleppen van compleet alle voor mij rijdbare vrachtwagens hier in de buurt maar tot 600 kg, en kunnen die geen 3 meter lang ding aan.

Op dit moment gaat het waarschijnlijk een dubbelasser die 4 ton aan kan worden, vervolgens wil ik de draaibank met behulp van heftafels tot de juiste hoogte opheffen en zo de aanhanger inschuiven.

Ik kan gelukkig de vaste kop, motor en tegencenter verwijderen wat al snel een 300 kg minder gewicht van het totaal af doet.

Nu is mijn vraag, hoe krijgen jullie al die bakbeesten van draaibanken thuis en op de plaats?!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik zou mijn wagen bij de draaibank rijden en met het kraantje van mijn wagen op de auto tillen.
Met een paar sjorbanden vastzetten en rijden maar. :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
kijk of je in de buurt een auto trailer kan huren, dichte uitvoeringen met een hijskap eventueel.
Z
of
images
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Auto ambulance, lijkt mij ook
Soms hebben die zelfs een (electrische) lier, als je dan een rolkarren maat (paar lagen multiplex verlijmen en de juiste wielen er onder kom je een heel eind

Vraag ook eens hoe Jurriaan dat gedaan heeft, die heeft ervaring met grote/zware draaibanken
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
He René, rij eens langs Boels(Of een ander) daar kun je motorblok takel of evt. Een materiaal lift huren met wielen eronder. Kun je alle kanten op en hijsen. Sterkte.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn grote zware draaibank werd in delen op een aanhanger gelegd met een heftruck en ter plaatse in mijn werkplaats met een loopkat/takel er weer uitgehesen.

Afhankelijk van de situatie thuis (kun je de draaibank daar gemakkelijk uitladen en op zijn plaats zetten?) zou ik zeker eens informeren wat een transportbedrijf voor een vrachtwagentje met een hydraulische kraan rekent.

Ik herinner me van een paar jaar geleden een prijs van 0.70 euro / km.

Heftafels en schuiven zou ik nog eens héél goed over nadenken, die heftafels zijn volgens mij niet gebouwd op zijdelingse belastig, en dat is wel wat schuiven is, toch?

Met een lier een zo laag mogelijke aanhanger in en iets verzinnen om hem er thuis weer uit te lieren lijkt me de goedkoopste oplossing.

Voor het verwijderen van de losse kop en motor is, als je het niet kunt tillen, een motorkraantje een handige oplossing.

De vaste kop verwijderen betekent ook dat je de uitlijning van de draaibank bij het weer vastmaken opnieuw moet controleren, zowel in de hoogte als links/rechts.

Ik zou daar nog eens over nadenken. Als je het toch doet, let dan in ieder geval goed op of er niet ergens dunne plaatjes staal/koper o.i.d. tussen zitten, want die zijn waarschijnlijk belangrijk.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Met 2 stapelaars, dat zijn palletwagens die 1000kg heel hoog kunnen opheffen en de bank vastgesjord op pallets, zou ik zo'n bank wel op die dubbelasser weten te krijgen en er ook weer af.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Helaas kunnen de laadkleppen van compleet alle voor mij rijdbare vrachtwagens hier in de buurt maar tot 600 kg, en kunnen die geen 3 meter lang ding aan.

Waarschijnlijker is dat ze het wel kunnen, maar niet mógen vervoeren. Je kijkt waarschijnlijk naar vrachtwagens die je met rijbewijs B of B/E mag rijden. Die zijn vaak 'teruggekeurd' zodat het eigen gewicht en laadvermogen volgens het kenteken onder de 3500 kg blijft. Veel van die vrachtwagens kunnen prima 1000 kg vervoeren. Ga je er zo met een rijbewijs B/E mee rijden ben je wel strafbaar...

Overigens mag je met B/E wel veel meer trekken... een busje met aanhanger zou dan wel (legaal) moeten kunnen. Dit wordt ook veel als maas in de wet gebruikt om chauffeurs zonder groot rijbewijs toch een forse truck te laten besturen.

[EDIT] Oh, daar was je zelf ook al op gekomen... ;-) [/EDIT]
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je beschikking hebt over een 4 tons tandemasser, zou je een portaalkraan kunnen huren. Dan kan je je draaibank veilig hijsen. Daarna rijdt je de aanhangwagen er onder en laat de draaibank er op zakken. Thuis doe je het omgekeerde. De alu uitvoering van boels in 2 of 3 ton met kettingtakel kost zo'n 350 euro in de btw voor een dag. Ze zijn makkelijk op te bouwen en af te breken. In dit soort gevallen kan je beter een paar centen meer uitgeven en alles veilig transporteren, dan klooien.
 
Het zekere voor het onzekere genomen, bus, dubbelasser en portaalkraan zijn besteld!

Ik ga als eerste proberen de bank te vervoeren zonder de vaste kop te verwijderen, zeer goede tip Jurriaan, had zelf nog niet gedacht aan de uitlijning!

2 december gaat de verhuizing plaatsvinden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Goede keuze. Ik zou de bank in elkaar laten. Het evenwichtspunt zit meestal vlek voor de vaste kop. Je kan de losse kop gebruiken om het evenwicht precies goed te krijgen. Succes.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het zekere voor het onzekere genomen, bus, dubbelasser en portaalkraan zijn besteld!

Ik ga als eerste proberen de bank te vervoeren zonder de vaste kop te verwijderen, zeer goede tip Jurriaan, had zelf nog niet gedacht aan de uitlijning!

2 december gaat de verhuizing plaatsvinden.

Maakt dat veel uit of de vaste kop op zijn plaats blijft of? De uitlijning is toch cruciaal en moet toch terug gecontroleerd worden, of vergis ik me daarin.
 
Klopt, maar het controleren is een ander verhaal dan de hele kop terug moeten monteren. Ik weet nog niet precies hoe alles is elkaar zit, dat gaan we begin december wel zien. Mocht het in één stuk niet lukken wil ik eerder proberen de poten van het bed te halen ipv de kop eraf te draaien.
Maargoed, we gaan het zien, heb er wel vertrouwen in dat het gaat lukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.