Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Nieuwe hobby? Houtdraaien

Vanmiddag zag ik bij de kringloop een 'draaibankje' staan, leek me voor wat klein werk best een solide dingetje. Was niet op zoek naar een draaibank ben het eigenlijk ook niet nodig, maar ja kon het ook niet laten staan dus toch maar meegenomen. (moet ook eigenlijk niet meer naar een kringloop winkel gaan)
    Het is natuurlijk maar een eenvoudig apparaatje, maar vanmiddag even geprobeerd, en verduld het werkt ook nog. (type Bosch DS18)
    Geprobeerd om een handvat voor een zaagvijl te maken, en ik moet zeggen ik vind het redelijk gelukt. Meteen maar even mooi afgewerkt met een stukje 22mm koperbuis.

Ik moet zeggen dat het wel erg leuk is om uit een vormloos stukje hout, je eigen creatie te maken. (houtbewerking in welke vorm dan ook is toch wel erg bevredigend, hoop dat ik binnenkort met mijn nieuwe werkbank kan beginnen voor ik nog meer hobbies ontdek)

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20171114_170218.jpg
Bekeken:   203
Grootte:   97,6 KB
ID:        70261

Naam:      20171114_170016.jpg
Bekeken:   202
Grootte:   76,8 KB
ID:        70262
    Laatst gewijzigd door Scirocco1; 14-11-17 om 17:54.

Leuk....wat heb je er voor betaald
    had je er ook beitels bij ?
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Knap begin! Je hebt de houtdraaimicrobe al te pakken. Ik zie dat je de schavenmicrobe ook te pakken hebt. Kun je wat meer vertellen over de ploegschaaf naast je sponningschaaf?

@Toxiq, Er zaten geen beitels bij, ik heb een oude steekbeitel gebruikt.
    @BossyRangs, De ploegschaaf is de Stanley #45 variant van Sargent, de 1080
    Ik vond het draaien wel leuk om te doen, lijkt me wel een prima dingetje voor kleine klusjes zoals heften voor beitels en vijlen draaien e.d. (wie weet waar dit weer toe leidt)

Naam:      Sargent 1080 combinatie schaaf.jpg
Bekeken:   135
Grootte:   93,1 KB
ID:        70275

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Aha, Sargent. Ik dacht al zoiets, omdat ik de schaaf niet zo direct herkende. Mooi gereedschap!

Is idd een mooi stuk gereedschap, en redelijk compleet ook. Misschien niet zo bekend als de #45, maar prima schaaf. Wil er nog een mooi kistje voor maken, naar origineel voorbeeld.

Forum Rechten